Markedsføring fra A til Å

Lysoærer med fargerik bakgrunn, illustrasjon av blogginnlegget Markedsføring fra A til Å

Markedsføring omhandler verktøyene og metodene man bruker for å fortelle samfunnet om ulike produkter og tjenester. Markedsføringen skal sikre at forbrukerne blir kjent med merkevarens fordeler og bidra til økt salg, merkekjennskap og troverdighet. Med et hav av underbegreper har vi redegjort for 29 av dem – bli kjent med vår markedsføring fra A-Å.  

Annonsering på Google. Google er verdens mest besøkte nettsted og håndterer over 3.8 milliarder unike søk per minutt, verden over. Hvis du som annonsør ønsker å kapitalisere på dette astronomiske antall daglige søk, finnes det ingen bedre måte å gjøre det på enn å bruke Google Ads. Google Ads lar deg som annonsør nå personer som aktivt søker etter dine produkter og tjenester.

Systemet baserer seg på en såkalt PPC-modell, hvilket betyr at annonsører kun betaler hvis noen klikker på annonsen og ikke når den vises. Gitt riktig strategi, kan dette gjøre Google Ads til et ekstremt kostnadseffektivt og lønnsomt verktøy for deg som annonsør.

Blogg. Det er ikke mange år siden ordet blogg var nytt og ukjent i Norge, men tidene har forandret seg. I dag er ikke blogg lenger forbeholdt rosabloggerne og influencere, men viser seg som en stadig større og viktigere plattform også for bedrifter. Blogging er en fin mulighet for bedriften å vise frem kunnskap og ekspertise. En blogg er også gull verdt for søkemotorer som leter etter innhold som gjør nettsiden din relevant i søk, og dermed øker rangeringen din.

Content marketing, også kjent som innholdsmarkedsføring, er markedsføring som skaper verdi for kundene dine. Ved å skape og dele innhold, som potensielle kunder oppfatter som verdifull, enten det er inspirerende, underholdende eller tillitsskapende, kan du sikre økt troverdighet hos fremtidige kunder. Content marketing er en fin måte å bygge ut nettsiden på, en super måte å vise frem kunnskap, og en naturlig måte å skape omtale rundt deg og din bedrift.

Digital markedsføring. I motsetning til tradisjonell markedsføring med brev og reklame i postkassen, er digital markedsføring den rake motsetningen. Digital markedsføring omfatter mye, men som navnet tilsier, foregår markedsføringen digitalt. Dette kan vise seg i annonsering på nett, digitale annonser, Google Ads og videoannonsering – listen er lang. Digital markedsføring er den perfekte måten å nå ut til flere potensielle kunder på, da de aller fleste bruker mer tid på nett, enn med nesa i en papiravis nå til dags. Her kan du lese mer om hvilken kompetanse en digital markedsfører besitter.

E-post markedsføring er et kraftfullt verktøy som gir deg muligheten til å kommunisere direkte med potensielle kunder. Du kan rydde opp i databasen av kontakter og sende ut nyhetsbrev med aktuelle saker, spesialtilbud og annen relevant info. E-post markedsføring knyttes tett opp mot marketing automation, et automatisert løp som kontinuerlig pleier kunderelasjonen. Du kan lese mer om marketing automation her. Nyhetsbrevene kan brukes som retention verktøy for å sikre fornøyde kunder, og til å skape engasjerende internmarkedsføring. Mailchimp er en av verdens mest kjente verktøy for nyhetsbrev.

Facebook så dagens lys 4. februar 2004 som et lukket nettverk eksklusivt for studenter ved Harvard College. I dag, 17 år senere, finnes det knapt noen av oss som ikke har en personlig Facebook-profil. Faktisk har plattformen i andre kvartal 2021, nesten 2,9 milliarder månedlige brukere og er med dette verdens største sosiale nettverk. Med tiden har Facebook utviklet seg til å forme måten vi kommuniserer med merkevarer, og i 2014 lanserte Facebook verktøyet Business Manager, med hensikt å tilrettelegge for profesjonelle aktørers tilstedeværelse på plattformen. Business Manager tillater organisasjoner og bedrifter å håndtere markedsaktiviteter på Facebook adskilt fra eieren(e)s personlige profiler. Verktøyet inneholder en rekke funksjoner for å forenkle dette arbeidet, inkludert administrasjon av bedriftssider, annonseringssystem og analyseverktøy.

Google Analytics er et analyseverktøy som sporer og rapporterer all nettsidetrafikk. Analyse av nettsidetrafikk er kritisk for nettsidens synlighet, prestasjon, brukergrensesnitt og popularitet. Google Analytics hjelper deg å forstå forbrukeratferd, brukeropplevelse, sidens funksjonalitet og kvalitet på innhold, slik at du kan fatte beslutninger som bedrer nettsidens synlighet og prestasjon. Ved hjelp av Google Analytics kan du samle og strukturere informasjonen du trenger, forme suksessfulle forretningsstrategier, og oppdage aspekter ved kundene dine som du ikke visste om tidligere.

Hotjar – et nyttig verktøy med et spennende navn. Har du noen gang lurt på hvordan de som besøker hjemmesiden din faktisk oppfatter den? Da er Hotjar løsningen! Med Hotjar kan du sette opp heatmap for å se hvor du har mest trafikk på siden, og til og med ta opptak av hvordan brukeren benytter seg av siden din. Med andre ord – veldig verdifull innsikt!

Inbound Marketing skiller seg fra andre digitale markedsføringsstrategier ved at man heller enn å aktivt oppsøke kunder, fokuserer på å tiltrekke potensielle kunder til seg med hjelp av relevant kvalitetsinnhold. Les mer om hvordan vi jobber med Inbound Marketing her.

Java er et programmeringsspråk brukt for å utvikle nett- og mobilbaserte applikasjoner og er designet for å inneholde så få implementeringer som mulig. Dette vil si at hensikten med Java er å tillate utviklere å skrive kode som kan kjøres på alle plattformer uavhengig av maskinvare eller programvare, uten behov for å strukturere koden igjen og igjen. Java er et av de mest populære programmeringsspråkene og brukes i dag av over ni millioner utviklere.

KPI, en forkortelse for Key Performance Indicators, er noe alle markedsførere bør kjenne til dersom man ønsker å gjennomføre vellykkede markedsføringsaktiviteter. Men hvordan identifiserer vi hvilke data som er viktige for vår virksomhet? Hva er våre KPIer og hva som skiller dem fra vanlige markedsføringsdata? Mens markedsføringsdata er generelle data som bør måles kontinuerlig på tvers av kampanjer, er KPIer definerte data for å indikere fremgang for en spesifikk kampanje og resultatet av denne. Sagt på en annen måte: KPI er en målbar verdi for å oppnå et spesifikt forretningsmål. Uten målrettede KPIer blir det vanskelig for oss å utforme strategiske markedsføringskampanjer.  Samtidig blir det utfordrende å vurdere resultater og identifisere ROI (return on investment) på en korrekt måte.

LinkedIn-annonsering blir en stadig viktigere del av moderne markedsføring. Mens Facebook tradisjonelt har vært «go-to» plattformen for mange bedrifter, får stadig flere øynene opp for annonsering på LinkedIn. Blant LinkedIn sine omtrent 750 millioner brukere har fire av fem myndighet til å påvirke forretningsavgjørelser, og har i snitt to ganger kjøpekraften av typiske publikum online. LinkedIn lar deg også målrette kampanjene dine mot publikum basert på variabler som utdanningsnivå, utdanningstype, jobbtittel, ansiennitet, industri, med mer, hvilket øker sannsynligheten for at du treffer rett målgruppe.

Merkevare – en verden av assosiasjoner. En merkevare er nemlig nettopp dette, et samlet resultat av assosiasjonene som differensierer ditt produkt eller tjeneste. Når man skal bygge en merkevare, bruker man ulike former for markedsføring til å fortelle publikum hvem man er. Blant annet TV-reklame, offline annonsering og synlighet i sosiale medier brukes for å skape en rød tråd og sikre posisjonen merkevaren ønsker i markedet. I Markedssjefene har vi skrevet en utfyllende guide om hvordan du kan bygge din merkevare sterkere. Merkevareguiden finner du her. 

Nettsiden utgjør selve navet i markedsføringen din. Det er hit du ønsker å rute trafikken fra markedsaktivitetene dine for å kunne konvertere besøkende til kunder. Har du laget en god innholdsstrategi, optimalisert for SEO og funnet din tone of voice som treffer målgruppen, er mye gjort for å oppnå nettopp dette.

Optimalisering av nettsiden er neste steg for å oppnå markedsmålene og sikre gode kundeopplevelser. Under finner du stegene du burde ta, men du kan også lese det utfyllende blogginnlegget om optimalisering av nettsider her.

  1. Første steget mot en optimal nettside er formatering av teksten. Bruk riktige H-tags for å vise Google hvilke deler av teksten som har størst prioritering.
  2. Neste steg er metabeskrivelsen: er et lite tekstutdrag som beskriver innholdet på sidene dine. Dette dukker opp i Google når noen har søkt på det du har skrevet om. En metabeskrivelse er ikke en direkte SEO-faktor, men den er viktig fordi basert på klikk på søkeresultatet ditt og tid brukt på siden, vil metabeskrivelse påvirke din SEO-score.
  3. Videre bør man optimalisere bilder ved å komprimere bildestørrelsen til maks 150 kb, og legge til relevant ALT-tekst.
  4. Sist, men ikke minst, vær god på bruk av lenker, både internt og eksternt. Link til troverdige eksterne kilder og bruk egne kompetansesider ved kunnskapsdeling.

Performance Marketing er et omfattende uttrykk for online, resultatbaserte markedsføringsaktiviteter. Les mer om hvordan vi jobber med Performance Marketing her:

QR. Det er ikke lenge siden QR-koden tilhørte sjeldenhetene. Nå derimot ser vi bruken av QR koder overalt. QR-koder brukes offline for å sende besøkende til ønskede nettsider. I korona-tider har bruken av QR-koder fått en kraftig økning, både i forbindelse med smitteoppsporing og til menyer og bestillingssider på restauranter og utesteder. Du åpner kameraet og vipps – du er inne. Genialt? Vi vet!

ROI, forkortelsen for return on investment, er et velkjent begrep fra finansverden, men blir også brukt i markedsføring. ROI viser deg, i korte trekk, tall på hva du har fått igjen eller tjent på investeringen din. Det blir ofte brukt som kampanjemål ved annonsering, og er en viktig faktor å inkludere i analyse og rapportering av markedsføring. På denne måten får du oversikt over hvor lønnsom investeringen har vært, og kan derved gjøre potensielle endringer i investeringer for fremtiden.

Søkemotoroptimalisering (SEO) beskriver arbeidet man gjør for å øke synlighet og rangering hos søkemotorene. Det første man bør gjøre er å gjennomføre en analyse av nåværende synlighet og ønsket synlighet. Deretter velger man et sett med søkeord som har potensiale for økt rangering, og skaper innhold og optimaliserte nettsider tilknyttet disse. Les mer om søkemotoroptimalisering her.

Tone of voice er din identitet som bedrift og merkevare. Se på merkevaren din og gjør en analyse av både den og konkurrentene dine. For å finne din tone of voice  bør du lage en merkevarestrategi. Med riktig tone of voice kan du skape oppmerksomhet, engasjement og gjenkjennelse – du vil fremstå troverdig. Gjøres det feil kan merkevaren din bli misforstått. Så, hvem er du? Er du hun morsomme og lettbeinte med en leken tone? Eller han seriøse og kunnskapsrike, som oser faglig tyngde? Og hvem ønsker du å være? Les mer om hvordan du finner din tone of voice her.

Universell utforming av nettsider betyr at alle, uavhengig av funksjonsevne, skal kunne bruke nettstedet og få med seg informasjonen som befinner seg der. Fra 1. januar 2021 ble regelverket for universell utforming av nettsider gjeldende for alle: uansett hvor gammel nettsiden din er, må den oppfylle kravene i lovverket. I dag er det 636 000 mennesker med nedsatt funksjonsevne i Norge, og samfunnet er mer digitalt enn noensinne. Vi utfører flere og flere tjenester og varekjøp digitalt –  alt fra å betale bussen med app-en eller sende selvangivelsen fra laptopen. Les vårt blogginnlegg med detaljert beskrivelse av hvorfor du bør prioritere universell utforming i 2021, her. 

Visuell kommunikasjon er en viktig del av merkevarebyggingen. Du har bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk, og på få sekunder skal du overbevise potensielle kunder om å satse på deg. Profilen din bør være en god beskrivelse av hvem du er, og samtidig ha noe nyskapende ved seg – den lille x-faktoren som gjør at akkurat din profil blir lagt merke til i mengden. Det du vil er å stjele oppmerksomheten til kundene dine, og holde på den slik at de husker deg. Bruk design som et virkemiddel til å skille deg ut, og la oss hjelpe deg med å utforme dine ideer.

Wordpress er et av verdens mest populære content management systems (CMS), fellesbetegnelsen for alle nettsiders publiserings- og redigeringsverktøy. Men hva gjør WordPress til storfavoritten?

  1. Brukergrensesnitt
    Først og fremst: det er enkelt for nybegynnere. Du behøver ikke høy teknisk kompetanse for å bygge en WordPress-side. Det er enkelt for alle, uavhengig av forkunnskaper i HTML og CSS.
  2. Fleksibilitet
    WordPress kan brukes til det meste, en liten blogg eller gigantisk nettbutikk. Med sine temaer og plugins behøver du ikke å spesialtilpasse noe med kode.
  3. Eierskap
    Du eier nettsiden din 100 %.
  4. Fellesskap

At mange bruker WordPress gjør det enklere å få tilgang til informasjon, svar og hjelp til å løse problemer. Bli kjent med WordPress gjennom vår introduksjon til WordPress som CMS, her.

X-faktor handler om det lille ekstra som differensierer markedsføringen av ditt produkt, merkevare eller tjeneste. Hva er det du tilbyr som skiller seg ut, og treffer du målgruppen du vil snakke til? Bruk tid på å finne ut av din x-faktor og inkluder det i overordnede strategier. På denne måten vil innholds-, distribusjons- og kanalvalg falle naturlig, som en del av merkevaren.

YouTube er verdens største online videodelingsplattform og verdens nest mest besøkte nettsted, kun overgått av morselskapet Google. Med over 30 millioner besøkende og nærmere 5 milliarder viste videoer, hver eneste dag, er YT også en av de største og mest effektive digitale markedsplassene for annonsører. Statistikk viser at publikum finner videoannonser langt mer engasjerende enn tekst og bilde.

Zoom, Teams og Google Meets har kommet for å bli. 12. mars 2020 blir for mange en merkedag hvor vi mimrer tilbake til da laptopen for første gang ble pakket ned i sekken, og hjemmekontor ble den nye hverdagen. Fysiske møter ble byttet ut med digitale møter i joggebuksa, og frasen “ser dere skjermen min nå?” går trolig av med seieren som mest uttalte møtefrase i 2020 og 2021.

Heldigvis har vi lært oss å dele skjerm, ha hjemmekontor med barn på hjemmeskole, og å mute mikrofonen når andre prater. Den nye, digitale hverdagen kommer til å spare mange bedrifter for både tid og penger, og kundene vi møter i dag har høyere digital kompetanse enn for to år siden – det gleder oss markedsførere.

Ærlig markedsføring har en stadig økende verdi i en verden full av clickbaits. Aller helst skulle vi ønske at alt av reklame stemte overens med virkeligheten, men slik er det ikke alltid. Som markedsfører kan du sørge for at du er ærlig med kundene dine, både om produktet eller tjenesten din, og måten du fremstiller bruksnytten på. Får kunden det de forventer, vil de være langt mer fornøyde, og du kan oppleve økt kundetilfredshet. Som det klassiske ordtaket sier – ærlighet varer lengst.

Øverst på resultatlisten. Når det kommer til synlighet, er en høy plassering på SERP (search engine result page) helt kritisk for å lykkes. Over 90% av all nettsidetrafikk begynner med et søk og Google er den soleklart mest populære søkemotoren med over 80% markedsandel. Det er et bredt akseptert faktum at man bør være plassert på førstesiden i SERPet, altså blant de 10 best rankede sidene på søkeordet, hvis man forventer høy trafikk gjennom søk.

Årshjulet – markedsføringens himmelretning. Når vi skal planlegge for året som kommer er det essensielt at vi benytter verktøy som gir oss oversikt og struktur. Større markedsplaner og årshjul tillater oss å samle alle planlagte markedsføringsaktiviteter for det kommende året. Årshjulet hjelper oss med å overholde tids- og kostnadsbudsjetter, minne oss om høytider og relevante kampanjeperioder, samt å forsterke markedsstrategien for å nå årets målsetninger.

Ta kontakt med oss