Markedslønsj

En podcast til markedsførere – av markedsførere

I samarbeid med MFO, inviterer vi deg til Markedslønsj: En podcast om markedsføring med konkrete råd som kan hjelpe deg i hverdagen din. Her får du litt av alt i et kortfattet og lett fordøyelig format. Vi tar pulsen på markedet for deg, og samler de beste tipsene, triksene, hacksene og trendene. Servert på et lønsjfat, i rekordfart.

Vi lover å være effektive og to the point, for vi vet at tiden din er verdifull. Og det beste av alt, du får konkrete tips og takeways som er lette å ta med deg videre inn i hverdag din som markedsfører. Ta lønsjen sammen med oss, da vel!

Sesong 6

EPISODE 7: Handelshøyskolen BI: Nervepirrende markedsføring (Del 1)

Lurer du på hvordan du kan lykkes med markedsføring, selv når du ikke ser effekten før i ettertid? I denne episoden av Markedslønsj får du høre om den nervepirrende markedsføringsstrategien til Handelshøyskolen BI og hvordan de bruker KPIer aktivt for å vurdere om de kommer til å nå målet sitt.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 6: Tons of Rock: Hjertesaker og et unikt fellesskap (Del 2)

Vi fortsetter praten med presse- og medieansvarlig i Tons of Rock, Lars Tefre Baade. Hvordan bygger man et så stort event, og hva kan andre markedsavdelinger lære av festivaler? Vi snakker også om hjertesaker og hvordan de riktige sakene kan bryte igjennom støyet. Hvordan jobber de med deres kjernesak, Tons of Love? 

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 5: Tons of Rock: Slik har de skapt Norges største festival

På 10 år har Tons of Rock blitt Norges største festival og det store, årlige møtepunktet for alle rock- og metalfans i Norge. Allerede er de langt forbi publikumsrekorden fra 2023 og festivalen vil ha nærmere 150.000 gjester i 2024. Hvordan skaper man en så stor festival som Tons of Rock? Vi har tatt en prat med presse- og medieansvarlig, Lars Tefre Baade, i den nyeste episoden av Markedslønsj.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 4: Coop: Slik jobber de med lojalitetsprogram (Del 2)

Nysgjerrig på hvordan Coop jobber med lojalitetsprogram? Over 2,3 millioner nordmenn er coop-medlemmer, og det er ikke tilfeldig. Vi fortsetter praten med markedsdirektør i Coop, Stine Sjølie, som forteller om hva som ligger bak kundeklubbens suksess, og hvilke trender vi vil se i dagligvarebransjen framover.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 3: Coop: Hvordan vinne kampen om kundene

Lurer du på hvordan en av Norges største dagligvarekjeder jobber med merkevarebygging? Vi har tatt en prat med markedsdirektør i Coop Norge, Stine Nygård Sjølie, i den nyeste episoden av Markedslønsj. Få et innblikk i de viktigste grepene Coop har tatt for å bygge en sterk markedsavdeling, og hvordan de jobber med å tenke nytt og komme opp med gode kreative kampanjer.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 2: Opinion: Markedsføringstrender 2024 (Del 2)

Vi fortsetter praten med Christina Titti Smitt fra Opinion, og ser nærmere på trendene som vil prege markedsføringsåret 2024. Hvorfor er særegenhet viktig, hvilke kanaler skal vi velge og hva med AI?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 1: Opinion: Markedsføringstrender 2024

Markedslønsj er tilbake med ny sesong. Markedsføring i 2023 har vært preget av et skiftende landskap, noe som har krevd fokus på aktuell innsikt, fleksibilitet og tilpasning. Sammen med Christina Titti Smitt fra Opinion ser vi nærmere på trendene som vil fortsette å prege markedsføringsarbeidet i 2024. God lytting!

Lytt på Spotify Lytt på Apple

Sesong 5

EPISODE 7: TV-aksjonen-Ekte engasjement for en viktig sak (Del 2)

Vi fortsetter praten med Nina Elisabeth Larsen, leder i TV-aksjonen. Hun forteller om hvordan de bruker sine verdier som utgangspunkt i all kommunikasjon, hvordan bransjen har utviklet seg og hvordan de jobber med å sette mål som engasjerer internt. Nina gir også nyttige råd til de som ønsker å skape et ekte engasjement for en viktig sak.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 6: TV-aksjonen- Kommunikasjon som engasjerer hele Norge

TV-aksjonen rekrutterer over 7.000 bøssebærere hvert år, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker med pengene som er samlet inn. I denne episoden av Markedslønsj snakker vi med lederen for TV-aksjonen, Nina Elisabeth Larsen, om hvordan de jobber med kommunikasjon for å engasjere hele Norge – år etter år.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 5: Den Norske Opera & Ballett- Markedsføring med et tydelig oppdrag (Del 2)

Vi fortsetter praten med Jørn Knutsen, Markedssjef i Den Norske Opera & Ballett. Hvordan bygger man en merkevare med et så tydelig samfunnsoppdrag, hva gjør de innenfor internasjonal markedsføring og hvordan passer kommersielle samarbeid inn i deres markedsstrategi?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 4: Den Norske Opera & Ballett- Markedsføring med et tydelig oppdrag

I denne episoden snakker vi med Jørn Knutsen, Markedssjef i Den Norske Opera & Ballett. Som landets største musikk- og scenekunstinstitusjon presenterer de opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. Hvordan er deres markedsavdeling rigget for å levere på dette tydelige oppdraget, hvordan samarbeider de med de ulike fagmiljøene og hvordan jobber de med målgrupper når man skal være tilgjengelig for alle?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 3: Høyre – Markedsstrategien som vant valget

I denne episoden snakker vi med Pia Wexels, kampanjesjef i Høyre. Høyre var kommunevalgets store vinner og ble trukket frem som det politiske partiet som skilte seg ut i markedsføringen sin. Vi snakker blant annet om innsikt og målgrupper, hvordan de jobber med kommunikasjonsstrategi og hvorfor de mener det er deres plikt å være på TikTok.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 2: DNB – Hvordan bygge en sterk markedsavdeling? (Del 2)

Vi fortsetter praten med Aina Lemoen Lunde, direktør for konsern merkevare, marked og salg i DNB. Hvordan jobber DNB med å tenke nytt og komme opp med kommunikasjonen de skal ta ut i markedet? Hvordan ser de på innsikt og hva mener de når de sier at de prøver å være flerkildeorientert? Og hvordan spiller samfunnsansvar og finansiell inkludering inn i deres markedsarbeid?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 1: DNB – Hvordan bygge en sterk markedsavdeling?

Aina Lemoen Lunde, Direktør for Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB ASA, forteller om hvordan de har gått frem for å bygge en sterk markedsavdeling. Vi utforsker hvordan de har oversatt merkevaren på tvers av avdelingene, hennes perspektiv på mangfold og hva som ligger bak deres filosofi 50/25/25.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

Sesong 4

EPISODE 11: Wergeland Apenes – Pr og kommunikasjonsstrategi i 2023 – del 2

Vi fortsetter praten med Suzanne Nedrum fra Wergeland Apenes. Hvordan skal du jobbe strategisk med PR i 2023, hva skal du tenke på rundt kommunikasjon og hvordan måler du resultater?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 10: Wergeland Apenes – Hvordan jobbe med PR i 2023?

I 2023 er PR mer enn pressemeldinger og å ringe journalister, men hvordan skal du egentlig jobbe strategisk med PR for å få mest mulig ut av innsatsen? Vi har tatt en prat med Suzanne Nedrum fra Wergeland Apenes.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 9: Podimo – Hvordan lykkes med markedsføring av abonnement?

Vi snakker med markedssjefen i Podimo, Marte Nyhus, om lanseringen av Podimo i Norge og hvordan de jobber med markedsføring av abonnement. For hvordan går man frem for å få enda flere til å høre på podcast og ikke minst beholde dem som kunder?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 8: Hvordan markedsføre abonnement?

Visste du at vi nordmenn i snitt bruker 50.000kr i året på abonnement? Er du en av de som jobber med dette fagfeltet eller ønsker å komme i gang med abonnement? Da kan denne episoden komme godt med.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 7: Vipps – veldig veldig enkelt – er årets Markedsfører! (Del 2)

Vi forsetter praten med Vipps. Hvordan jobber deres markedsavdeling og hva tenker de om innholdsmarkedsføring og det å jobbe datadrevet?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 6: Vipps – veldig veldig enkelt – er årets Markedsfører! (Del 1)

Vipps ble kåret til Årets markedsfører 2023. Vi har snakket med dem om hvordan de jobber med markedsføring og hvorfor for mye kjennskap er et problem.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 5: Behovstrigget produktutvikling

Vi drar deg gjennom et bredt spekter av produkter som har blitt til når behovet i markedet har endret seg og snakker om hva markedsføreres rolle er i denne type produktutvikling.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 4: Kundelojalitet – del 2

Vi har snakket med Truls Røise fra Oculos som har over 20 års erfaring med å skape gode lojalitetsprogram. I denne episoden får du høre litt statistikk, innblikk i noen trender som rører seg og ikke minst, flere gode råd dersom du vil bygge et lojalitetsprogram.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 3: Kundelojalitet

Kundelojalitet er i vinden som aldri før, men hvordan skal du egentlig vinne og beholde kundene? Vi tar for oss dette store spørsmålet i denne episoden.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 2: Merkevare og samfunnsoppdrag

Hvordan utforme et godt samfunnsoppdrag for å styrke merkevaren din? Vår merkevarespesialist, Kjartan Haugen, er med og deler sine tanker og erfaringer.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 1: Markedsføringstrender for 2023

Metaverse, kundereise, nye kanaler og merkevare med samfunnsoppdrag er noen av stikkordene for denne episoden. Trine og Trine deler sine tanker om hva vi kan ha i vente i året som kommer.

Lytt på Apple Lytt på Apple

Sesong 3

EPISODE 8: Hva blir viktig i 2023?

I sesongens siste episode av Markedslønsj snakker vi med CEO i Markedssjefene, Kjersti Rynning Borander, om året som kommer. Hva skal vi være ekstra oppmerksomme på nå når det er litt urolige tider? Og hva er det som er det viktigste å ha på plass av ressurser i markedsteamet?

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 7: Markedsførere i styrer – hva må til? Del 2

Vi fortsetter samtalen med Vibeke Hauge om hva som må til for å få flere markedsførere i styrer. Har du ikke lyttet til del 1 anbefaler vi å spole en episode tilbake og begynne med den.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 6: Markedsførere i styrer – hva må til?

I høst har debatten om CMOer og markedsførere i ledergruppen rast. I denne episoden har vi invitert Vibeke Hauge, byråleder i Design House, og styremedlem i Brim & Northern Playground til en prat om temaet.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 5: Klarna forteller om markedsstrategien for 2023

Vi har tatt en prat med Klarnas markedsdirektør for Nord-Europa, Thomas Elvestad. Han forteller om hva som blir viktig for markedsarbeidet til Klarna i året som kommer.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

EPISODE 4: Hva må med i markedsstrategien for 2023?

Vi diskuterer hva som må med i markedsstrategien for 2023. Vi forteller også hvordan vi jobber med markedsstrategien for våre kunder, og hva vi mener er «nice to have» og «need to have» i markedsstrategien.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Monica Solberg og Kristin Dahl Hoffmann fra Posten/Bring sammen med Trine Visdal og Trine Kolbjørnsen fra Markedssjefene

EPISODE 3: Posten/Bring om kommunikasjon og bærekraft

Hvordan kommuniserer man egentlig bærekraftsarbeidet uten at man blir en «grønnvasker»? Posten/Bring ved Monica Solberg og Kristin Dahl Hoffmann deler sine tanker og erfaringer i denne episoden.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Ragnhild Silkoset under innspilling

EPISODE 2: Hvordan sette riktig prisstrategi?

Vi følger opp forrige episode om pris og snakker med Ragnhild Silkoset fire prisstrategier, og hvorfor markedsførere skal involveres i dette. Vi får også vite hvorfor det ikke bare er å dumpe prisen når målgruppen blir prissensitive.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Trine og Trine unde innspilling av Markedslønsj

EPISODE 1: Prisstrategi for 2022

Velkommen til sesong tre av Markedslønsj! Siden sist har alt blitt dyrere og i denne episoden diskuterer vi hvordan dette påvirker ulike merkevarer sine målgrupper.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

Sesong 2

Trine Visdal og Trine Kolbjørnsen sammen med Eskil Paus fra Både Og

EPISODE 11: Produksjonsbyrået Både Og om lyd i merkevarebygging

Vi tar en prat med Eskil Paus, kreativ leder i produksjonsbyrået Både Og for å dypdykke videre i lyd og merkevarebygging.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Trine K og Trine V spiller inn podkast

EPISODE 10: Hvordan bruke lyd i merkevarebygging

Hvorfor er lyd viktig i merkevarebygging og hvordan utvikle lyd som fungerer? Vi tar et dypdykk i merkevareverden med fokus på lyd. For hva er sonic branding og audio branding? 

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Tre personer sitter ute og smiler til kamera

EPISODE 9: Nordea om mangfold og det å være hovedpartner til Oslo Pride

Hvordan jobber Nordea med mangfold og hva vil det egentlig si å være hovedpartner til Oslo Pride? Vi har pratet med Paal Christian Mossin Gjøen, fra «Diversity and inclusion unit» i Nordea. 

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Tre kvinner smiler til kamera

EPISODE 8: Hvordan unngå «rosavasking» og oppnå «regnbuemarkedsføring»?

Vi inviterte Eliane Wergeland, daglig leder i Oslo Pride Drift AS, til å diskutere «rosavasking» og «regnbuemarkedsføring».

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Besøk i podcast studio

EPISODE 7: Akutt markedsføring med Finn.no

Hvordan har Finn.no blitt så gode på akutt markedsføring og hva kan vi som markedsførere lære av de? Vi har tatt en prat med Hanne Lill Johnsen, markedssjef i Finn.no.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Markedslønsj programledere

EPISODE 6: Akutt markedsføring og Newsjacking

Hvordan kan du som markedsfører jobbe opportunistisk når det skjer uventede ting? Vi dykker ned i temaet «newsjacking» og akutt markedsføring.

Lytt på Spotify Lytt på Apple!
markedslønsj

EPISODE 5: TikTok og kanalstrategi med Spoon

Hvordan bli stor på TikTok i Norge? Vi tar en prat med Helene Kvernaas og Christopher Øyen i Spoon som har hjulpet KIWI til å bli den første, norske dagligvarekjeden på TikTok.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
trine visdal og trine kolbjørnsen

EPISODE 4: Kanalstrategi for 2022

Hvordan går du frem når du skal legge en kanalstrategi og hvilke kanaler skal du satse på i 2022?

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Besøk i podcast studio

EPISODE 3: Sopra Steria om Employer Branding

Hvordan har Sopra Steria blitt kåret til Norges beste arbeidplass av Great Place To Work fem år på rad?

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Opptak av Markedslønsj podcast i studio

EPISODE 2: Employer Branding

Hvordan skal du som bedrift beholde, engasjere og tiltrekke deg de beste hodene. Vi diskuterer «The great reshuffle» – altså at «alle» bytter jobb for tiden.

Lytt på Spotify Lytt på Apple
Opptak av podcast i studio

EPISODE 1: Markedsføringstrender for 2022

Markedslønsj er tilbake – i podcast! Vi starter året med å diskutere markedsføringstrender for 2022.

Lytt på Spotify Lytt på Apple

Sesong 1

Markedslønsj episode 5

EPISODE 5: Hvordan samarbeider man best med byrået sitt?

Vi prøver å komme i bunns i hvordan man skal få til et godt mediebyrå! For hvordan kommer vi i flytsonen? Hva trenger mediebyrået for å komme i gang? Og ikke minst, hva trenger de fra kunden for å levere de aller beste resultatene?

Lytt på Spotify Se vodcast
Markedslønsj episode 4

EPISODE 4: “Smarketing” – det nye konkurransefortrinnet?

Hva er egentlig Smarketing? Vi snakker om hva som er de viktigste grepene for å få det til og hvordan kan det gi et bedre konkurransefortrinn!

Lytt på Spotify Se vodcast
Markedslønsj episode 3

EPISODE 3: Forbrukertrender 2021 – vi tar en titt i krystallkula!

Vi tar en prat om trendmyter, fremtidig forbruk og ser på bærekraftsrapporten.  Vi snakker også med Nina Kulås, CEO i Norstat om bla. kundereise og innsikt.

Lytt på Spotify Se vodcast
Markedslønsj episode 2

EPISODE 2: Markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan – hva er det, og hvorfor er det nødvendig?

Vi snakker om markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan! Hva er EGENTLIG forskjellen og hvorfor burde du fokusere på dette?

Lytt på Spotify Se vodcast
Markedslønsj episode 1

EPISODE 1: Fem trender for 2021 – som vi mener er viktige

Vi snakker om Amazon og Karl Lagerfeld, og er det nå du skal komme i gang med TikTok?Er personvern viktig og hva er distinktive merkevaremarkører? Vi gir deg konkrete tips og gode take aways!

Se vodcast