Slik skaper du en brukeropplevelse som øker din bedrifts ROI

Så enkelt kan det være – leverer du en god digital brukeropplevelse kan du også forvente økt ROI (Return on investments). Brukeropplevelsen på nett kan føre til økt ROI ved at du ikke mister potensielle kunder og får lojale kunder som er tro mot din merkevare. Og gjør du det riktig så kan du til og med få inn mersalg.

Av Ida Kristin Jensen og Mari Westrheim

Forventet lesetid: 3 minutter
Oppdatert 28.08.23.

En god digital brukeropplevelse = ROI

Hvorfor vi snakker om ROI i denne sammenheng er for å poengtere viktigheten av å investere i en brukervennlig nettside. Dette er ikke gjort over natta, men tid og kostnader tilknyttet jobben vil gi en positiv effekt på din merkevare og resultere i økt ROI. Har du et lite markedsføringsbudsjett er brukeropplevelse på nettsiden noe som bør stå på prioriteringslista.

Du får nemlig lite igjen for å bruke hundretusener på annonsering i ulike kanaler som får potensielle kunder like fort ut av nettsiden som de kom inn.

Slik skaper du en god brukeropplevelse

Det er mange faktorer som spiller inn for en god brukeropplevelse. Her er en kort oppsummering av de vi mener er viktigst:

Kartlegging

  • Formål: Skal du selge produkter, varer eller tjenester? Kanskje jobber du i en organisasjon som trenger flere faste givere? Eller jobber du for en høyskole som trenger flere søkere?
  • Målgruppe: Basert på ditt formål, hvem er det som ønsker å besøke nettsiden din? På bakgrunn av dette vil du kunne tilpasse design og struktur.

Her kan du lese mer om hvordan du kartlegger en digital kundereise.

Tilpasset design

  • Brand guide: Det er viktig å ha en brand guide før du starter med design på nettsiden. Det er denne som setter standarden for det visuelle uttrykket og som er med på å bygge din merkevare. Man bør følge brand guiden i alle kanaler slik at man skaper en helhetlig rød tråd som er lett gjenkjennelig og som kan skille seg ut i mengden.
  • Bildebruk: Prøv å unngå typiske stock bilder hvor mennesker ofte er glattpolerte og oppstilte. Det kan gi et upersonlig uttrykk og svekke troverdigheten. Det kan være fint å bruke egne bilder. De nyeste mobiltelefonene på markedet kan ta gode bilder, siden de har mange av de samme funksjonene som profesjonelt kamerautstyr. Les mer om våre tips til hvordan du tar gode portrettbilder her.
  • Universell utforming: – Betyr at alle, uavhengig av funksjonsevne, skal kunne bruke nettstedet og få med seg informasjonen som befinner seg der. Fra 1.januar 2021 ble regelverket for universell utforming av nettsider gjeldende for alle. Her kan du lese mer om universell utforming.

Navigasjon

En tydelig nettsidestruktur er vel så viktig. Ikke bare for at brukere enkelt skal kunne navigere seg på nettsiden din, men også for SEO. En klar og tydelig struktur vil hjelpe Google med å forstå nettsiden og dermed føre til at du får en høyere rangering. Ikke konkurrer med deg selv. Det er allerede høy konkurranse om å rangere høyest på Google, så det siste man ønsker er vel å konkurrere med seg selv? Det kan du nemlig ende opp med å gjøre dersom du ikke har en god nettsidestruktur og lenkestrategi. Les mer om hvordan lenker påvirker SEO her.

Et typisk scenario hvor dette kan skje er hvis du har flere blogginnlegg som er relativt like og omhandler den samme tematikken. Da vil ikke Google kunne forstå hvilken av disse sidene som er viktigst. Du vil derfor konkurrere om en høyere rangering i Google med ditt eget innhold. For å unngå dette bør du ha god intern lenking mellom sidene dine.

En god brukeropplevelse avhenger av at man enkelt kan navigere seg gjennom nettsiden ved hjelp av meny og lenker. Potensielle kunder benytter menyen for å finne informasjon på nettsiden din, så her bør du gi plass til viktige sider som du ønsker å få besøkende inn på. Har du mye innhold og mange kategorier vil det lønne seg å lage en ny underkategori der det er fornuftig. Men merk at dersom du har for mange lenker i menyen vil dette resultere i at kategoriene blir mindre verdifulle, både med tanke på brukervennlighet og SEO. Gloomaps er et godt verktøy som du kan benytte for å strukturere nettsiden din.

Hastighet

En treg nettside kan resultere i at du mister potensielle kunder. Som forbruker er vi utålmodige, og veien til en konkurrent er kort i den digitale verden. Det kan være mange årsaker til at nettsiden din går sakte – her er noen:

  • Uoppdaterte temaer eller plugins
  • For store bilder (bør ikke være mer enn 150kb)
  • Problemer med databasen
  • Lokasjoner av server
  • Feil i kode

Brukertesting

Brukertesting er en alfa omega metode for å finne ut om nettsiden din faktisk er så brukervennlig som du håper og tror. Dersom du er i gang med et nettsideprosjekt anbefaler vi at du starter brukertesting tidlig for å unngå unødvendig bruk av tid på oppsett og løsninger som du må rette opp i etterkant. Brukertesting kan gjøres både underveis i nettsideprosjektet, men også på allerede eksisterende nettsider. Omfanget av testingen kan være både lite og stort, avhengig av hva du ønsker å teste.

Kom i gang med en optimal nettside

Det er mange ting å huske på når man skal i gang med et nettsideprosjekt, eller optimalisere en eksisterende nettside. Men det er viktig å huske på at alt henger sammen. Derfor har vi laget en guide hvor vi har samlet alt du trenger å vite for å få en optimal nettside:

 

Last ned gratis guide. Bygg en optimal nettside

* Kilde: https://yoast.com/site-structure-the-ultimate-guide/