Hvordan lage innhold som engasjerer

Kollegaer diskuterer innholdsmarkedsføring

Oppdatert 09/10/2023

Alle snakker om det: Innhold og content. Men hva er godt innhold? Og hva søker kundene dine egentlig etter? De søker i hvert fall ikke etter annonser. Vi kan med stor sikkerhet si at de fleste er ute etter informasjon og underholdning. Med andre ord; de vil bli engasjert! Derfor er din jobb å være en god historieforteller. Med ord, video og bilder bør du skape verdifullt, nyttig og relevant innhold – fritt for salgsfremmende budskap. Det handler om å bryte gjennom reklamestøyen vi omgir oss med, overbevise leseren, og gi kundene noe de faktisk har behov for.

Her er våre 6 tips for å lage godt innhold som engasjerer:

1. Ha fokus på målgruppen

Still deg selv spørsmålet: Interesserer virkelig målgruppen min seg for dette, eller er det egentlig jeg eller mitt selskap som er mest interessert? Identifiser deg med målgruppen din, gjør grundig research og lag innhold de er opptatt av og har nytte av. Sørg for at målgruppen din blir engasjert, og la dem lære noe. Og så må du tørre å ekskludere noen. Du skal ikke lage innhold til alle samtidig, så tilpass heller budskapet ditt til en smal målgruppe.

2. Tenk redaksjonelt innhold, inspirasjon og aktualitet

Ikke la innholdet ditt fremstå som kommersielt, det bør ha et redaksjonelt preg. Leseren skal få verdi utover det produktet eller den tjenesten du selger. Ved å implementere inspirerende, nyttige og underholdende elementer kan du skape begeistring. Husk at du ikke skal snakke om produktets egenskaper, men kommunisere opplevelsen og verdien kunden får ved å bruke det, og hvordan løsningen gjør leseren til en smartere kunde. Tenk at du skal bygge kunnskap!

3. Husk at kvalitet trumfer kvantitet – alltid

Tenk kvalitet i alt du gjør. Ikke skriv et blogginnlegg kun for å legge ut noe, og ikke publiser innhold i sosiale medier fordi du føler du må. Ja, det er viktig at produksjonen opprettholdes, men det er ingen krise om du hopper over et innlegg. Har du ikke noe fornuftig å si, så la vær å si det.

4. Ikke undervurder distribusjon, kanalvalg og budskapsjustering.

Du må ikke være i alle kanaler. Hvis målgruppen din er på Instagram, ja da bør du også være der. Men hvis de er mest aktive på LinkedIn bør du legge vekt på faglig innhold på LinkedIn. Bruk tiden på de kanalene som er relevante for din målgruppe, og der du selv føler deg hjemme. De fleste av kundene dine er gjerne aktive i flere kanaler, men de har ulik hatt på seg. Tilpass budskapet ditt til hver kanal, for kulturen, tonen og språket varierer, og leserne forventer forskjellig innhold på de ulike stedene. Det vil skape tillit, og du fremstår mer helhetlig, kvalitetsbevisst og troverdig. Og husk: Skal du gjenbruke innhold i flere kanaler, tenk på hvilket modus kunden din er i når hen er tilstede der.

5. Levende bilder og lyd skaper engasjement

Vi kjemper en stadig tøffere kamp om tiden og oppmerksomheten til forbrukerne, som ofte er på farten. Derfor er alt som er tidsbesparende gull verdt. En kort videosnutt fanger oppmerksomheten og fremstår mer overkommelig enn en lang tekst. Podcaster har skutt fart de siste årene, og innhold rett i øret er enkelt når man er på vei fra A til B. Levende bilder og lyd gir deg muligheten til å møte forbrukeren på et mer personlig nivå, men husk å tekste alle videoer – de sees gjerne med lyden av. 

Noen funfacts om video:

  • 80% foretrekker videoinnhold fremfor tekstinnhold
  • 87% av selskaper har tatt i bruk video som et markedsføringsverktøy
  • 88% av forbrukere har blitt påvirket til å kjøpe produkter og tjenester gjennom markedsføringsvideoer
  • Direktevideoer har blitt en viktig måte for merkevarer å knytte bånd med sine kunder
  • Videosnutter i Google’s søkeresultater har blitt stadig viktigere og er 53% mer sannsynlig til å ranke på første-siden i Google enn tradisjonelle SEO teknikke

Kilde: MarketingInsiderGroup (2022)

6. SEO- søkemotoroptimalisering

Og sist, men absolutt ikke minst, må du alltid tenke på SEO. I alt du gjør. Produktet eller tjenesten din kan være flott og relevant, men hva hjelper det hvis ingen finner deg? Og hvordan skal de finne deg? Jo, ved å være synlig i Google. Og godt innhold gir synlighet. 

Fikk du med deg: Hvordan kan søkeoptimalisering øke leads og salg?

Her er kjapp en sjekkliste:

  • Er nettsiden oversiktlig, oppdatert og brukervennlig?
  • Har du en relevant og oversiktlig URL-struktur?
  • Bygger URL-strukturen opp under det som er viktigst for deg å være synlig på?
  • Rett opp i alle skrivefeil
  • Gjør en nøkkelordsanalyse og bruk disse ordene i innholdet ditt
  • Ha nok tekst på sidene (minimum 350 ord)
  • Innholdet må være relevant og oppdatert
  • Tilpass innholdet til mobil
  • Reduser filstørrelser og sørg for kort lastetid, også på mobil
  • Du bør også være aktiv utenfor siden din, f.eks. i sosiale medier
  • Velg gode bilder, med gode titler og bildetekster som er relevant for innholdet ditt
  • Husk å lenke til andre sider – både din egen side og til andre kvalitetssider
  • Korte setninger er alfa og omega!
  • Og husk: Innhold er ferskvare, og bør oppdateres fortløpende.

I guiden vår: Kom i gang med smart content marketing, kan du lese mer om innholdsmarkedsføring og hva du bør gjøre for at ditt innhold skal bli synlig!

 

Gratis guide. Kom i gang med content marketing

Kilder: MFO, ecmetrics.com, searchengineland.com