En introduksjon til søkemotoroptimalisering

Konsulenter

Vi bruker i gjennomsnitt ca 21 minutter på Google hver eneste dag, men har du noen gang tenkt på hva som avgjør hvilke nettsteder som vises først i resultatene når du foretar et søk? Eller driver du kanskje en nettside, og lurer på hvorfor ikke din side vises på førstesiden når du bruker relevante søkeord i søkene dine? I dette innlegget får du en enkel innføring i hva søkemotoroptimalisering er, og hvorfor det er så viktig.

“SEO is fundamentally a set of methodologies that make it easier for search engines to find, include, categorize and rank your web content.” – Lee Odden B2B Strategist, author, international speaker 

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO (Search Engine Optimization), handler om å forbedre nettsidens rangering på søkemotorens resultatside. SEO er med andre ord det arbeidet du gjør for å få nettsiden høyt opp i søkeresultatet når brukere gjør et Google-søk som er knyttet til innholdet på nettsiden.

Ifølge HubSpot ser så mye som 75 prosent aldri forbi førstesiden i søkeresultatet når de foretar et søk, og 65 prosent vil til og med kun velge ett av de fem øverste organiske treffene som dukker opp. Med andre ord kan det å ikke være synlig på førstesiden i praksis sammenlignes med å ikke være synlig i det hele tatt. Dette er nøyaktig hvorfor SEO er så viktig, og kan til og med utgjøre forskjellen mellom en lønnsom bedrift og en bedrift “som sliter”.

Kunstig intelligens og dens påvirkning på SEO

Innhold produsert i begynnelsen av kjøpstrakten vil bli slukt av kunstig intelligens. Dersom du skal rangere på søkeord bør du fokusere på long-tail søkeord. Det er mer spesifikke søkefraser som brukere skriver når de søker på nettet. Søkefrasene består vanligvis av tre eller flere ord, og er mer konkrete. Eksempelvis “Spisebord IKEA 4 personer”. I tillegg bør du tilføre teksten det AI ikke kan, som er følelser, nyanser og meninger. Du har kanskje hørt SEO-eksperter snakke  om E-E-A-T? Dette betyr at Google ønsker innhold som er til å stole på, fra noen som kan faget sitt og er anerkjent. Innhold som produseres med pålitelige kilder og folk som har erfaringer innenfor temaet berømmes, og innholdet blir rangert. Videre har vi også Y-M-Y-L – temaer som har stor innvirkning på folks helse, økonomi, sikkerhet og livskvalitet. Dette kan blant annet være finans, medisin og nyheter. Derfor er det viktig å prioritere disse begrepene for å sikre en meningsfull og god brukeropplevelse. 

Tre kategorier av SEO

Vi kan dele inn søkemotoroptimalisering i tre ulike kategorier; teknisk SEO, On-page SEO og Off-page SEO.

1. Teknisk SEO

Med teknisk SEO mener vi endringer og forbedringer i nettsidens tekniske oppbygging. Dette gjør den enkel for søkemotorene å lese, forstå og indeksere, slik at den blir mest mulig synlig ved søk. I praksis vil dette si at man gjør en teknisk SEO-analyse for å identifisere tekniske problemer som begrenser nettsidens rangering i søkeresultatet, for deretter å igangsette tiltak for å utbedre disse.

Noen av nøkkelpunktene man burde huske på i teknisk SEO er:

  • Lastetid – Sidehastigheten har ikke bare stor betydning for brukeropplevelsen til nettsidens besøkende, men Google sier også at dette er en direkte rangeringsfaktor i søkeresultatene. Et element som i stor grad kan påvirke hastigheten til nettsiden er bruk av for store bilder som tar lang tid å laste.
  • Responsiv nettside – En responsiv nettside vil si at designet justerer seg selv automatisk uavhengig av hvilken type enhet den blir lastet opp på. At siden leses like godt på nettbrett og mobil som på desktop er en viktig rangeringsfaktor, særlig etter at Google i 2019 byttet til mobile-first indeksering. Bruk gjerne Googles Mobile-Friendly Test for å sjekke om din nettside er det!
  • Duplikatinnhold – Når det samme innholdet vises på flere steder så er det ikke bare forvirrende for brukerne, men også for søkemotorene når de skal avgjøre hvilken side som er mest relevant for et søk. Dette kan føre til at søkemotorene unngår å inkludere siden i søkeresultatet.
  • Brutte lenker – Om nettsiden har mange lenker, som ikke fungerer eller ikke leder noe sted, vil dette kunne føre til lavere rangering hos søkemotorene. Det er også utrolig frustrerende for brukere å navigere seg rundt på en nettside full av ugyldige lenker. Screaming Frog SEO Spider er et godt verktøy for å identifisere brutte lenker.
  • Navigasjon – Navigasjonen bør være enkel og konsistent. Fremhev det viktigste og  gjør det lett å finne frem.
  • Brukere i sentrum – Hva kommer brukerne inn for å gjøre? Sørg for å svare på brukerbehovet på siden. Husk at en god brukeropplevelse fremmer lengre besøkstid, økt engasjement og større sannsynlighet for konverteringer.
  • Bildebruk – Bildenavnet bør være likt som søkeordet og innholdet, og fortelle konteksten til innholdet. Optimaliserte bilder med relevante filnavn, beskrivelser og alternative tekster kan forbedre synligheten i bilde-resultater og generelle søkemotorresultater. 

2. On-page SEO

On-page SEO er arbeidet som gjøres for å optimalisere nettsiden for spesifikke søkeord, med mål om å øke synlighet i søk og trafikk. I motsetning til teknisk SEO, som setter søkelys på hele nettsiden i sin totalitet, fokuserer on-page SEO på spesifikke url-er. I tråd med at Googles søkealgoritme blir stadig mer sofistikert, blir også brukerfokusert on-page SEO stadig viktigere. Tiden der det bare var å pepre siden full av søkeord er for lengst historie, og selv om Google fremdeles ser på søkeord i innholdet, så er det viktig å ikke la dette gå på akkord med brukeropplevelsen.


Noe av det man må huske på når man utfører on-page SEO:

  • Søkeord – Som regel er en søkeordsanalyse det aller første du bør utføre for å bestemme innholdet på nettsiden. Dette er for å identifisere hvilke søkeord som er viktige for bedriften din, og som dere ønsker å rangere på. Neste steg er å kartlegge hvor godt siden rangerer på disse søkeordene, og optimalisere innholdet deretter med å inkludere disse i både overskrifter og brødtekst.
  • Optimalisere title tags og metabeskrivelser – Alle sider har en title tag som vises i søkeresultatet som en overskrift. Metabeskrivelser er korte oppsummeringer av sidens innhold som vises under tittelen. Title tags er en direkte rankingfaktor, mens metabeskrivelser ikke er det. Begge er imidlertid viktige for å hjelpe søkemotorene å forstå hensikten med siden.
  • Optimalisere overskrifter – Bruk av flere overskrifter (H1, H2, H3, osv) bidrar til å  gjøre innholdet mer lettleselig for brukerne, men også ved at det hjelper Google å forstå innholdet på siden. Når du skriver overskrifter er det derfor også viktig å bruke søkeord i overskriftene.
  • SEO copywrite – Skriv konkret og engasjerende innhold, unngå lange setninger og avsnitt. Husk å inkludere relevante søkeord og sist, men ikke minst, alltid skriv med bruker i tankene.
  • Interne lenker – Å lenke til andre sider på nettsiden er viktig fordi det hjelper søkemotorene å forstå sammenhengen mellom de ulike sidene. Dette forsterker kontekst og relevans, samtidig som det bedrer brukeropplevelsen ved at brukerne oppdager mer innhold på nettsiden.

3. Off-page SEO

Off-page SEO refererer til handlinger og strategier som utføres utenfor nettsiden for å forbedre og øke synligheten. Dette kan inkludere aktiviteter som l digital PR, engasjement på sosiale medier og samarbeid med andre nettsteder gjennom gjesteinnlegg eller partnerskap innen innholdsproduksjon.Hovedmålet er å bygge såkalte backlinks (lenker som kommer fra en ekstern side og peker inn til nettsiden). Det er imidlertid viktig å huske på at selv om backlinks nok har høyere verdi, så vil all positiv ekstern omtale også bidra til å bygge troverdighet på nettstedet.

Det er selvsagt mange flere aspekter ved søkemotoroptimalisering å ta hensyn til, vi hjelper deg gjerne med å komme i gang. Les mer om hvordan vi jobber med SEO.