Innholdsspredning og kanalstrategi

Nærbilde av ansatte som skriver og jobber på Mac og Remarkable. Foto

Content Marketing er en langsiktig strategi for å tiltrekke, engasjere og beholde målgruppene du ønsker å nå i egne kanaler. Underveis er det viktig å dele innholdet i ulike kanaler, både organisk og ved annonsering. På denne måten blir målgruppen oppmerksom på at du har innhold som kan være av interesse for dem.Det er derfor viktig å ha en god kanalstrategi slik at du velger de riktige kanalene for å treffe målgruppen, og med tanke på formen på innholdet du ønsker å dele. Her får du våre tips til hvilke kanaler du burde velge for innholdsspredning.

Nettside – Dit alle veier leder til

Nettsiden utgjør selve navet i markedsføringen. Det er hit du ønsker å rute trafikken fra markedsaktivitetene dine for å kunne konvertere besøkende til kunder. Har du laget en god innholdsstrategi, optimalisert for SEO og funnet din tone of voice som treffer målgruppen, er mye gjort for å oppnå nettopp dette. Men av og til trenger man litt drahjelp og det er her de andre kanalene kommer inn.

SoMe – En verden av kanaler

Facebook – Der du når alle

Facebook holder fortsatt stand som det største sosiale mediet i den vestlige verden. 65 % av Norges befolkning bruker Facebook daglig og nesten 3,5 millioner nordmenn har en profil (Kilde: Ipsos, 2022). “Alle”, med hovedvekt på de mellom 30-59 år, bruker Facebook, men det betyr ikke nødvendigvis at Facebook er den riktige kanalen å bruke for din virksomhet.

Opererer din virksomhet innenfor B2C og du er ute etter å generere leads og bygge relasjoner med potensielle og eksisterende kunder kan Facebook være riktig kanal. Video og bilder er det innholdet som egner seg best på Facebook, og kombinert med linker får du ledet målgruppen inn på nettsiden din.

Snapchat – Der du når de unge

Snapchat har utviklet seg til å bli det nest største sosiale mediet i Norge med over 2,7 millioner brukere og en daglig bruk på 43 % blant andelen i befolkningen (Kilde: Ipsos, 2022). Andelen av eldre blir bare flere, men det er fortsatt aldersgruppen 18-29 år, og potensielt yngre, som dominerer.

Det er en del begrensninger i organisk vekst på Snapchat for bedrifter, men annonsering er en mulighet som kan passe for mange. Spesielt om du retter deg mot en yngre målgruppe innen forbrukermarkedet. Det er korte videoer som fungerer best mot å lede folk til nettsiden din.

Instagram – Der du når frem visuelt

Instagram eies av Facebook, men Instagram står fortsatt støtt som en egen SoMe-kanal med nesten like mange brukere som Snapchat. Over 2,6 millioner har en Instagram-profil i Norge og 39 % av befolkningen bruker det daglig. Det er flest i alderen 18-49 år, med hovedvekt på kvinner, som har en Instagram-profil (Kilde: Ipsos, 2022).

Funksjonsmessig kan Instagram ses på som en hybrid mellom Facebook og Snapchat. Video og bilder fungerer best i denne kanalen, spesielt dersom virksomheten din har visuelt appellerende produkter som klær, mat eller destinasjoner.

YouTube – Der video rår

YouTube er en sosiale medie-kanal skapt av og for video. Det mange ikke er klar over, er at det er også verdens nest største søkemotor etter Google. Mange av prinsippene for å optimalisere kan derfor overføres hit. Dette kan du lese mer om i blogginnlegget “Søkemotoroptimalisering: Gjør innholdet ditt synlig”.

Over 1,9 millioner nordmenn har en profil, men YouTube skiller seg fra andre kanaler ved at man ikke må ha en profil. Totalt er det over 3,3 millioner i Norge som bruker YouTube månedlig eller oftere, med hovedvekt av menn i alderen 18-39 år (Kilde: Ipsos, 2022; Ipsos, 2021).

Som en rendyrket videoplattform er det åpenbart at videoformatet fungerer best på YouTube. Når det er sagt, kan det også gjøre innholdet på nettsiden din mer interessant, da du kan plassere videoene dine der via YouTube.

Twitter – Der du når de samfunnsengasjerte

Twitter er kjent som kanalen der nyhetsbildet og samfunnsdebatten står i fokus. Humor og satire er også godt representert på plattformen. Her finner du politikeren, journalisten, men også stand-up-komikeren. Totalt har over 1,1 millioner nordmenn en Twitter-konto, hvor menn mellom 18 og 29 år er den største målgruppen (Kilde: Ipsos, 2022).

Twitter kan ses på som en mikrobloggtjeneste der korte tekster står i fokus, med kun 280 tegn til rådighet. Plattformen egner seg derfor ikke for alle bedrifter, men om du, eller noen i virksomheten, er fremtredende personer og ønsker å fremstå som tankeledere, kan det være det.

TikTok – Der du når de yngste

En nykommer blant sosiale medie-kanaler, men ikke lenger like ukjent, er TikTok. Kanalen har vokst seg stor og fortsetter bare å vokse. Nesten 1 million nordmenn har en profil, og 15 % av Norges befolkning over 18 år bruker TikTok daglig (Kilde: Ipsos, 2022). Tar man høyde for de under 18 år, er det hele 65 % av 9-18-åringene i Norge som bruker TikTok (Kilde: Medietilsynet, 2020). Innholdet på TikTok består av korte videoer og er ofte trendbasert. Dersom du klarer å fremstå visuell og underholdende, eller har produkter som gjør det, og har en ung målgruppe, kan TikTok være plattformen for deg. Men husk, markedsføring rettet direkte mot barn i Norge er forbudt, så her må fokuset ligge på inspirasjon, ikke kjøp.

LinkedIn – Der du når ledere og beslutningstakere

LinkedIn skiller seg fra de andre sosiale mediene ved å ha et forretningsorientert og profesjonelt fokus. Over 1,2 millioner nordmenn er på LinkedIn med menn og aldersgruppen mellom 30 og 59 år som den største målgruppen (Kilde: Ipsos, 2022).

Enkelt forklart kan LinkedIn ses på som Facebook for B2B-markedet. Video og bilder som leder til nettsiden din, og som retter seg mot ledere og beslutningstakere i bedrifter, er det som fungerer best her.

Pinterest – Der du inspirerer

Pinterest er nok en sosiale medie-kanal som ofte blir glemt blant de andre kanalene. Her ligger det et stort potensiale med nesten 1 million norske profiler. Plattformen er dominert av kvinner med en andel på 34 % i befolkningen, i motsetning til 13 % menn. Aldersfordelingen sprer seg relativt likt utover befolkning under 60 år, med 18-29 år som den største målgruppen (Kilde: Ipsos, 2022).

Pinterest er et nettsamfunn for deling av bilder og video, og mange bruker plattformen som inspirasjon. Dette kan være alt fra klær og sko, til interiør og oppussing. Dersom kvinner er hovedmålgruppen din og du opererer innen noen av disse virksomhetene, burde Pinterest sjekkes ut som markedsføringskanal.

Native advertising – Der eget innhold presenteres i redaksjonelle omgivelser

Native advertising kan enkelt forklares som eget, betalt innhold presentert i samme format som plattformen den er publisert på. Du har sikkert lagt merke til slikt innhold på for eksempel vg.no og db.no. Innholdet ditt blir da presentert i redaksjonelle omgivelser og du treffer målgruppen når de er i lesemodus.

Nyhetsbrev – Der du kommuniserer direkte med målgruppen

For en rekke virksomheter er nyhetsbrev en av de mest effektive markedsførings- og salgskanalene. Ikke bare treffer du en målgruppe som eksplisitt har vist interesse for din virksomhet, men du har mulighet til å nå direkte ut til både potensielle og eksisterende kunder.

Hvordan forvalte innholdet og kanalene på en god måte?

Oppsummert finnes det et hav av kanaler du kan bruke for å spre innholdet ditt, og det finnes enda flere enn vi redegjør for her. Det som er viktig å huske på er at det ikke nødvendig å være synlig i alle, eller gape over for mye. Vær synlig i de kanalene som er relevante for deg og din bedrift, og der målgruppen din er.

Mye av innholdet du produserer kan publiseres og gjenbrukes på tvers av ulike kanaler, så du trenger ikke finne opp hjulet på nytt for hver gang. Ha en god innholdsplan på plass, og svar på følgende spørsmål, så er du godt i gang med gjøre målgruppen din oppmerksom og interessert i innholdet du har produsert:

  • Hva skal du legge ut og hvor?
  • Hvordan skal det se ut?
  • Hvem er ansvarlig?
  • Hvor ofte skal det publiseres?
  • Når skal det publiseres?

Gratis guide: Kom igang med smart content marketing