Employer branding – Hvordan tiltrekke, engasjere og beholde de beste hodene?

Employer branding

Employer branding har blitt stadig viktigere i et konkurransedyktig arbeidsmarked. Det handler om hvordan selskapet ditt tiltrekker, engasjerer og beholder de beste menneskene. Hvorfor er dette så viktig, og hvordan bør du som markedsfører gå frem for å legge en vellykket employer branding strategi?

Hva er employer branding?

Employer branding, som på norsk betyr “arbeidsgiver-merkevarebygging”, er ifølge Store norske leksikon en fellesbetegnelse på de aktivitetene et selskap gjør for å bli en attraktiv arbeidsplass for både eksisterende og potensielle nye ansatte. Dette innebærer å legge en strategi for hvordan du skal tiltrekke, engasjere og beholde de beste menneskene som ansatte.

Hvorfor er det så viktig?

En god employer branding strategi vil bidra til at du blir en attraktiv arbeidsgiver, frafall av ansatte minsker og kostnader knyttet til rekruttering reduseres. Det er ikke lenger holdbart at kun HR-avdelingen skal ha ansvar for disse aktivitetene, fordi det henger tett sammen med omdømmet og merkevaren til selskapet. Derfor må du som markedsfører være involvert i arbeidet med å fremme arbeidsstedet som et godt sted å jobbe.

For å lykkes med strategien, må du først og fremst ha en klar forståelse av selskapets identitet, verdier og kultur. Det optimale er at HR, merkevareavdelingen og ledelsen går sammen om denne strategien. Slik kan strategien forankres og sikre at du får med deg hele selskapet i jobben mot å bli en attraktiv arbeidsplass. 

Slik kommer du i gang med employer branding

En revisjon av selskapets nåværende employer brand vil ofte være nyttig for å komme i gang med strategien. Hvordan er omdømmet til selskapet blant jobbsøkere i dag? Og hva sier menneskene internt i selskapet? Her kan du gjerne ta i bruk et eksternt selskap som spesialiserer seg på området. Da er det høyere sannsynlighet for at svarene du får er ærlige. Ut fra disse tilbakemeldingene, får du innsikt i hvilke områder dere er gode på, og hvilke områder som krever forbedring.

Engasjer dine ansatte

Ditt beste verktøy for å kommunisere selskapets arbeidsgiverløfte er menneskene som allerede jobber i selskapet. Å ta i bruk egne ansatte som ambassadører, også kjent som employee branding, er lavthengende frukter som ethvert selskap kan og bør benytte seg av. Det krever likevel at du gjør en jobb internt i selskapet for å finne gode historier blant de ansatte, som du deretter delert i kanalene målgruppen befinner seg. Å legge til rette for at de ansatte får god støtte og hjelp til å bli komfortable nok til å bli ambassadører er viktig. Et selskap som har lykkes med dette er Sopra Steria, som har blitt kåret til beste arbeidsplass seks år på rad gjennom den årlige kåringen til Great Place to Work. 

“Vi har jobbet i lang tid med å promotere menneskene våre. Det er gøy å se i etterkant at dette fortsatt fungerer og at det er noe vi bør gjøre enda mer av.” 

– Nana Stojanovic, Employer Branding Manager i Sopra Steria.
Sitat fra podcasten Markedslønsj

Hvordan tiltrekker du de beste hodene?

En studie gjennomført av Randstad i 2021 viser at hele 70% av norske arbeidstakere mener at arbeidsgivermerkevaren til et selskap er viktig når de vurderer en jobbmulighet. Samtidig konkurrerer mange bedrifter om de samme menneskene. En employer branding strategi bør derfor definere hvordan selskapet ditt skal skille seg ut fra andre arbeidsgivere. 

Employer value proposition (EVP), eller arbeidsgiverløfte, er et løfte du gir dine ansatte for å sikre en god opplevelse av arbeidsplassen. Løftet handler om hvordan selskapet ditt gir verdi til de ansatte gjennom en rekke fordeler, muligheter og arbeidsforhold. Du må finne ut hva som gjør selskapet ditt unikt sammenlignet med konkurrenter, og hvordan du kommuniserer arbeidsgiverløftet ditt utad. 

Hvordan holder du fast på dine ansatte?

De siste årene har vi hørt mye om begrepet “The great reshuffle” både i utlandet og her i Norge. The great reshuffle beskriver en trend hvor et unormalt høyt antall arbeidstakere sier opp stillingene sine. Trenden vokste frem under pandemien, da mange fikk et fornyet perspektiv på livet og arbeidshverdagen. Dette førte til at en stor andel sa opp jobbene sine til fordel for andre stillinger med mer fleksibilitet eller andre goder som de verdsatte høyt. 

Den fortsatt pågående trenden viser at det i dag stilles stadig høyere krav til arbeidsgivere blant ansatte og arbeidssøkere. Det er ikke lenger kun lønn alene som er motivasjonen for å bli værende i en stilling eller på en arbeidsplass. Ansatte ønsker en sammensetning av flere elementer, som for eksempel en konkurransedyktig lønn, fleksibilitet i arbeidssted-  og tid, godt ansattmiljø og muligheter for personlig og faglig utvikling.

Derfor er det viktig at en employer branding strategi etterleves, så de nåværende ansatte opplever en verdi av å jobbe i selskapet. Det er tross alt mindre kostbart for selskapet å beholde sine ansatte enn å rekruttere nye.

Har du enda ikke lagt en employer branding strategi, bør du investere tid og ressurser fremover på å bygge opp en sterk arbeidsgivermerkevare. Det vil hjelpe deg å tiltrekke, engasjere og beholde de beste hodene.

I tillegg har det en positiv effekt på selskapets helhetlige omdømme og merkevare. Hvis du vil lære mer anbefaler vi at du lytter til våre podcastepisoder om Employer Branding (sesong 2, episode 2) og hvordan de jobber med dette i Sopra Steria (sesong 2, episode 3).

Lytt til Markedslønsj

Litteraturliste: