Hvorfor trenger du en målgruppe?

Hvem er drømmekunden din? Ved å kartlegge målgruppen din, vil du nå kundene dine på en mer effektiv måte. Dermed sparer du både tid og penger. 

Uansett hva du selger, så bør du ha en formening om hvem som kommer til å handle hos deg. Målgruppe er viktig når du skal selge noe, fordi det er de som er i målgruppen din som faktisk kommer til å kjøpe av deg. Du kan ikke selge noe til noen som ikke er interessert i det du selger.

Hva er en målgruppe?

En målgruppe er en gruppe mennesker som har egenskaper til felles. De kan ha alder, bosted og kjønn til felles, eller hobbyer, yrke, livsstil, holdninger eller problemstillinger. Din målgruppe er de som har et ønske eller behov for den tjenesten du selger. 

La oss si du driver et reisebyrå. Da vil målgruppen din være de som er interessert i å reise. Det er en ganske bred målgruppe som du bør snevre inn for å virkelig treffe blink. Hva slags reiser selger du? Er det toppturer, sydenturer eller helgeturer til storbyer? Ved å spisse målgruppen ytterligere, vil du kunne treffe den aktive 30-åringen som elsker fjellturer, eller pensjonistene som liker å tilbringe vinteren i varmen. 

Derfor må du ned i dybden og se på detaljene. Jo mer du vet om målgruppen din, jo bedre vil du treffe med kommunikasjonen din.

Hvordan treffer du målgruppen din?

For å nå målgruppen din, må du vite hvor de befinner seg. Er de aktive i sosiale og digitale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube eller blogger? Kanskje de lytter mest til podcaster, eller kjøper trykte magasiner? Du må analysere hvordan du når dem, og deretter velge de kanalene som målgruppen din bruker. 

Det er lov å prøve og feile, men ikke kast deg over alle kanalene på en gang. Da kan du gå glipp av potensielle kunder. Det er ofte bedre å legge skikkelig vekt på noen kanaler, fremfor å smøre seg tynt ut utover alle.

Og husk at 30-åringen som liker toppturer, også kan være interessert i reiseutstyr, sportsklær og turmat.

Hvordan spisser du kommunikasjonen din?

Har du tenkt at det er lurt å snakke til alle, for å nå ut til flest mulig? Da er du ikke alene. Men det anbefales ikke. Når du snakker til alle, snakker du egentlig ikke til noen. 

Mange liker å reise, men alle liker ikke toppturer. Ønsker du å treffe de som vil på topptur, må du spisse kommunikasjonen din. På den måten skaper du en relasjon til målgruppen din.  Det handler om å vekke følelser og assosiasjoner.

Målet med relasjonen er at kunden kjøper topptur av deg igjen og igjen- og anbefaler deg videre til andre turentusiaster. Fordi hen har fått tillit til deg. 

Ved å konsentrere deg om de som faktisk er interessert i det du tilbyr, og spisse kommunikasjonen din mot dem, vil du kunne bruke tid og penger mye mer effektivt og få bedre resultater av markedsføringen.

Lag personas

Vil du gå enda mer i dybden på målgruppen? Personas er fiktive mennesker i målgruppen din, som du selv lager. Du kan kalle dem idealkunden din. Gi personasen din navn, yrke, bosted, interesser, behov og utfordringer. Det er nemlig enklere å skrive en tekst til Thorbjørn som elsker turer i fjellet, men som er usikker på hvor det er best å dra, enn å skrive til alle menn som liker å reise.

Gratis guide: Kom igang med smart content marketing