7 ting markedsførere kan lære av julefilmer

Dette er kanskje en overskrift du ikke trodde du ville lese. Kan markedsførere lære noe av julefilmer? Selvfølgelig. Her kommer syv tips du kan ta med deg inn i julen, og videre inn på kontoret på nyåret.

1. Vær konsekvent

Når du ser en julefilm er det aldri noen tvil om at du ser en julefilm. Det er snø, juletrær, julelys, julenisse, julesang og så videre. Listen er lang. Dette er elementer som stort sett alltid er med i hver eneste julefilm.

Ser du en julefilm er du dermed aldri i tvil om at det er en julefilm, og her har vi markedsførere noe å lære. I all kommunikasjon fra selskapet ditt er det viktig at du er konsekvent. Bytt ut juleelementene med elementer som font, farge, logo, tone of voice, og bruk disse konsekvent, slik at selskapet ditt øker sjansene for å skille seg ut og bli gjenkjent i mengden.

Les også: Tone of voice – slik treffer du målgruppen din

2. Finn din nisje

Love Actually, The Holiday og Home Alone er julefilmer de aller fleste ser i løpet av julen. Men det finnes også en rekke underkategorier av julefilmer, deriblant dårlige julefilmer. 

Du skulle kanskje tro at dårlige julefilmer er filmer som ville floppe, men tro om igjen. Dette er filmer som har fått en relativt stor og lojal følgerskare år etter år. Om du har sett Juleprinsen 1, 2 og 3 på Netflix, er du kanskje en av dem?

Akkurat som at disse filmene ikke er for alle, kan ikke produktet eller selskapet ditt dekke alles behov. Finn derfor din nisje med tilhørende målgruppe, og rett deg mot den. Prøver du å være noe for alle, blir du til slutt ingenting for noen.

3. Hold deg tro til den du er

Den lille bokhandelen på hjørnet som alltid har vært der, får plutselig konkurranse av den store bokhandelkjeden som skal åpne ny filial i nabolaget. Den lille bokhandelen står på randen til konkurs, men klarer seg akkurat på grunn av sine lojale kunder. Den lojale kundebasen er bygget opp over flere år ved hjelp av den lille bokhandelens gode kundeservice og tilgangen på bøker du ikke finner andre steder.

Bestevennen som alltid har stilt opp for sin barndomsvenninne, er hemmelig forelsket i barndomsvenninnen, men har ikke turt å si det til henne. Barndomsvenninnen blir selvfølgelig forelsket i en slesk idiot på jobben, og det blir naturlig nok problemer i forholdet. Bestevennen stiller som alltid opp, og det ender med at de lever lykkelig alle sine dager.

Høres plottene kjent ut? De er ikke 100 % reelle, og nødvendigvis fra julefilmer, men de kunne like gjerne vært det. Likhetstrekkene mellom den lille bokhandelen på hjørnet og bestevennen, er at de er tro til hvem de er. De prøver ikke å være noen andre, eller forandre seg til å bli noe/noen de ikke er. De har allerede funnet vinneroppskriften, holder seg til den, og går dermed av med seieren. Det må også du som selskap gjøre.

Les også: Derfor bør du utarbeide en konkurrentanalyse

4. Tør å ta risiko

Enda en ting vi kan lære av den lille bokhandelen på hjørnet, og bestevennen, er at de tør å ta risiko. I et marked fullt av store konsern, tør likevel den lille bokhandelen å fortsette som en uavhengig aktør. Bestevennen, som alltid har vært hemmelig forelsket i sin barndomsvenninne, tør endelig å fortelle henne hva han føler – selv om det kan ødelegge vennskapet.

Hadde de ikke vært villig til å ta risiko, ville de aldri stått igjen som vinnere til slutt. Du vet aldri hva du kan få til med mindre du prøver, og du vil alltid lære av dine feil dersom det skulle bli utfallet. Den som intet våger, intet vinner.

5. Skap en emosjonell tilknytning til målgruppen din

Du tør kanskje ikke innrømme det, men vi har vel alle felt en tåre eller to til en julefilm. Hvorfor har vi det? Filmene klarer å skape en emosjonell tilknytning til oss som seer. Plottene i julefilmene er ikke alltid revolusjonerende, men det er temaer vi kjenner oss igjen i. Vennskap settes på prøve, det er fortapt kjærlighet, og historien om David mot Goliat.

På grunn av den emosjonelle tilknytningen, ser vi den samme julefilmen igjen og igjen, år etter år. Dersom du klarer å skape den samme emosjonelle tilknytningen til din målgruppe, vil du klare å skape livslange og lojale forhold til kundene dine.

6. Lag en overordnet strategi, ikke glem detaljene og tilpass ved behov

Hadde ikke Kevin i Home Alone 1 og 2 hatt en god og gjennomtenkt strategi på hvordan han skulle bekjempe innbruddstyvene, ville Home Alone-filmene vært kortvarige opplevelser. Filmene hadde mest sannsynlig lidd samme skjebne, dersom Kevin ikke hadde hatt et godt øye til detaljer, slik at fellene fungerte som de skulle. Kevin sin evne til å se det store bildet i kombinasjon med detaljene, sørger for en lykkelig slutt med innbruddstyvene bak lås og slå. 

Ting går dog ikke alltid etter planen, selv om du har gode og gjennomtenkte strategier. Akkurat som at innbruddstyven klarer å snike seg inn et kjellervindu, kan det komme en konkurrent snikende inn i markedet du opererer i. Da er det viktig at du er tilpasningsdyktig, akkurat som Kevin. 

Som selskap er det viktig at du har disse tre egenskapene på plass i markedsavdelingen din. Da øker du sjansen for å lykkes.

7. Finn din differensiator

Kjenner du til historien om Rudolf? Rudolf, som den niende og yngste av julenissens reinsdyr, blir innledningsvis latterliggjort av de andre reinsdyrene på grunn av sin differensiator – den røde nesen. Men den røde nesen er det som redder nissen og resten av flokken, når de plutselig møter på hardt vintervær. 

Så hva er det vi markedsførere kan lære av Rudolf? Om du har noe distinkt og særegent med ditt produkt eller merkevare, så ta vare på differensiatoren og bruk den som din styrke.

Les også: 7 grunner til at merkevaren din ikke fungerer

Det var da syv tips du som markedsfører kan lære av julefilmer. Du hadde kanskje trodd at du skulle ta deg helt fri fra jobben og markedsføring i julen? Tro om igjen. Etter å ha lest denne artikkelen vil du nok aldri klare å se julefilmer på samme måte igjen. Kanskje du plukker med deg flere tips fra Tre nøtter til Askepott eller Die Hard, som kan komme deg til gode på nyåret? God jul.

​​Dette innlegget har hentet inspirasjon fra følgende kilder:

Dean, A. (2019, 9. oktober). The Top 10 Marketing Lessons of Hallmark Christmas Movies. https://www.linkedin.com/pulse/top-10-marketing-lessons-hallmark-christmas-movies-amy-dean/

Little Bird Marketing. If Marketing Was a Christmas Movie. https://blog.littlebirdmarketing.com/if-marketing-was-a-christmas-movie

Mark Adkison, J. (2014, 19. desember). 5 Things You Can Learn About Marketing From Holiday Movies. https://thomathoma.com/5-things-can-learn-marketing-christmas-movies/