Si det med bilder

«Et godt bilde sier mer enn tusen ord»

Du har garantert hørt det før, men har du tatt deg tid og råd til å følge ordtaket? Alt for mange bedrifter undervurderer bruken av bilder og pøser på med tekster i stedet. Tekster som ingen leser. Det er vel ingen tid på året vi knipser så mye bilder som på sommeren. Hvorfor ikke benytte anledningen til å ta nye bilder til nettsiden når du først er i det rette modus? Vi deler noen tips om hvordan du med enkle grep kan pusse opp nettsiden din, og få den til å framstå mer brukervennlig og profesjonell:

1. Se nettsiden din utenfra – er det tydelig hva bedriften driver med?

Ta på deg de objektive brillene og sett deg inn i kundens ståsted. Sørg for at du på en kort og konsis måte får fram hvilket behov dere dekker, og bruk bilder til å illustrere. Få gjerne innspill fra utenforstående på om dere klarer å kommunisere tydelig nok.

2. La deg inspirere av andre

Et klart mål er å ha et bedre nettsted enn konkurrentene. Har du sjekket ut dem i det siste? Hvordan kommuniserer de? Hvilke bilder bruker de? Hvor er deres svakheter? La deg inspirere av andres bruk av bilder og tekster!

3. 20 % tekst ut – 20 % flere bilder inn

Med mindre du er «best i klassen», kan et godt mål være å kutte teksten på nettsiden med 20 prosent, og legge inn desto flere bilder. Kunsten er å kutte teksten slik at den viktige informasjonen blir stående, bare med færre ord, og at bildene understøtter det som er skrevet i teksten.

4. Personlige bilder – ikke kjøpebilder

Har du en nettside full av kjøpebilder blir du lett gjennomskuet som upersonlig. Det finnes mange gode kameraer du selv kan ta ok bilder med, hvis du ikke vil hyre inn en profesjonell fotograf til å ta bilder av produkter, tjenester, samarbeid, kunder og ansatte. Personlige bilder er alltid å anbefale!

5. Bilde av behovet – ikke produktet eller tjenesten

Det er ikke alltid man har så spennende produkter å vise fram, og da er det bedre å vise hvilket behov produktet eller tjenesten dekker. F.eks. kan elektrikeren bruke et bilde av et fornøyd barn som leker på gulvet, framfor å vise bilde av en kjedelig varmekabel. Vær kreativ!

6. Aldri undervurder magien i et ansikt

Smil, og verden smiler tilbake! Det er en grunn til at moteblader bruker ansikter på forsiden. Det selger mer. Få tatt bilder av mange forskjellige mennesker i relevante situasjoner og bruk det for alt det er verdt. Selger dere tjenester er det gjerne personavhengig. Med bilder av de ansatte vil kunden lettere se og forstå hvem dere er. Er dere profesjonelle, så få tatt profesjonelle bilder hos en fotograf. Det er tross alt billig markedsføring.

7. Søkemotoroptimaliser bildene

Du har sikkert sett at det på Google er en fane som heter «bilder». Sørg for å lagre bildene dine med relevante navn. I stedet for «Bilde45» må det komme fram bedriftsnavnet og hva motivet er. Det samme gjelder på bildetekst. Enkel og gratis måte å få høyere rangering i Google! Vi håper med dette å gi mer oversikt slik at du får til oppgradering og kan vise deg fra din beste side. Lykke til!

 

Ta kontakt med oss