Hvordan kan søkemotoroptimalisering øke leads og salg?

SEO skrevet med scrabble brikker

SEO for CEO

Er det viktig at bedriften din skal få flere kvalifiserte leads og økt salg, bør arbeidet med søkemotoroptimalisering (SEO) involvere hele ledelsen, ikke bare løses i markedsavdelingen. Her får du som leder en rask innføring i hva SEO er og innsikt i hvordan du bør forholde deg til dette arbeidet.

 

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er helt enkelt det arbeidet man gjør for å rangere høyest mulig i resultatlisten i søkemotorene når folk søker på noe som er relatert til ditt produkt/tjeneste. Skal man lykkes i dette arbeidet, må man jobbe kontinuerlig med spesielt tre områder:

  1. Du må ha godt innhold på nettsiden din, produsert i henhold til søkemotorens retningslinjer.
  2. Du må ha alt på stell når det gjelder det tekniske på nettsiden din.
  3. Du må ha ting på stell utenfor nettsiden, som for eksempel å være aktiv i sosiale medier. Du kan lese mer om alle faktorene som er viktig for søkemotoroptimalisering her.

Hvorfor er SEO viktig for bedrifter?

I følge Forrester foretrekker ca 70 prosent av B2B-innkjøpere å gjennomføre sine første undersøkelser om en vare eller tjeneste online. I tillegg ønsker ca 60 prosent å slippe å snakke med en selger i denne første fasen. Det betyr at dine potensielle kunder må kunne finne deg på det store Internett, uten at de i det hele tatt er i kontakt med noen i selskapet ditt. Er du ikke lett tilgjengelig der blir salg fort et ganske stort hodebry.

Henger SEO sammen med forretningsstrategien?

SEO baserer seg i stor grad på forretningsstrategien. Forretningsstrategien er ledestjernen som sier hvor man skal, og SEO er et av de viktigste verktøyene som fører deg dit. Dersom ledere snakker med marked og salg med SEO-brillene på, kan man nå målene raskere. Erfaringen min er at vi markedsførere ofte bruker lang tid på å forklare hva SEO er før vi faktisk kan begynne å diskutere og beslutte tiltakene vi skal iverksette for å nå målene.

Et enkelt eksempel på når det er veldig viktig at SEO-arbeidet henger sammen med forretningsstrategien, er hvis en ledergruppe har besluttet at man skal øke omsetningen i et gitt geografisk område – la oss si Hordaland. Dersom nettsiden og markedsarbeidet ikke er optimalisert for å bli synlige i lokale søk, vil ikke marked kunne levere resultatene.

Hvilke fire ting bør du vite om SEO?

  1. Nøkkelordanalysen er kartet for det digitale arbeidet.
    Du kan/bør ikke starte noe som helst arbeid med SEO med mindre du har en plan for jobben som skal gjøres. Det aller første steget for å få SEO som “rocker”, er å gjennomføre en nøkkelordanalyse. Du må finne ut hva målgruppen faktisk leter etter, for deretter å sette opp en plan som svarer på det målgruppen din interesserer seg for og de målene selskapet har satt seg.
  2. SEO er ikke noe du bare kjøper en «pakke» av.
    Arbeidet med SEO omfatter alt innen digital markedsføring. Skal du skrive et blogginnlegg er det SEO-arbeid, og det bør skrives med tanke på temaet og nøkkelordene du jobber for å bli synlige på. Sender bedriften ut noe i sosiale medier er det mer enn bare å være synlig på Facebook og LinkedIn, det er også en del av SEO-arbeidet. Skal du lage en landingsside på nettsiden er det også selvfølgelig en del av SEO-arbeidet. Alt henger sammen og det er tidkrevende å jobbe med.
  3. SEO tar tid – sett gode KPIer. Det er en ting som er viktig å være tydelig på: SEO tar tid. Skal man lykkes i arbeidet er det viktig at marked jobber strukturert og får nok tid til å jobbe med SEO. Spesielt tar det mye tid i starten. Her snakker vi ofte måneder og ikke uker for å begynne å se resultatene.
  4. Det er alltid nervepirrende å vente på resultatene og jeg anbefaler derfor å sette gode KPIer du kan følge med på. Får dere mer trafikk på nettsiden, lengre lesetid, lavere fluktfrekvens, flere henvendelser? Alle disse er indikasjoner på at arbeidet har begynt å fungere. Du kan også følge med på nøkkelordene du har sagt at du ønsker å være synlig på og se om de beveger seg oppover rangeringslisten i søkemotorene. Er du usikker på hvilke KPIer du skal sette eller hvordan du kan følge med på utviklingen av dem, kan det være lurt å snakke med noen som kan SEO.

Tillit fra målgruppe og ledelse er alfa og omega

Til syvende og sist er det én ting som er det viktigste av alt. SEO handler om å skape tillit i målgruppen og det er nettopp dette søkemotorene premierer. Godt innhold skaper tillit, en sikker nettside skaper tillit og aktivitet i sosiale medier skaper tillit. Det er ingen gode snarveier i dette arbeidet, og hvis noe høres for godt ut til å være sant er det antakelig det. Lenkekjøping er et typisk eksempel på dette. Du kan lese mer om hva Google straffer her.

I tillegg vil jeg slå et slag for at tillit fra ledelsen også er avgjørende for å lykkes med SEO. Siden SEO ikke gir raskt utslag på bunnlinja, er det lett å tenke at ressursene skal prioriteres annerledes. Det er kortsiktig tenkt, for vi som jobber med SEO til daglig, vet at det gir gode, kostnadseffektive og stabile resultater i det lange løp. Det kan derfor være lurt å få en overordnet opplæring til ledere som har ansvar for å levere økning i omsetning og eller salg. Selv har jeg holdt denne type opplæring for flere ledere og ledergrupper som har hatt god effekt på effektiviseringen av arbeidsflyten og forbedring av resultater. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker en slik gjennomgang!

Siden du har vært med helt til slutten av artikkelen, skal du få et bonustips: Disse spørsmålene bør du stille markedssjefen din nå når du vet hvor viktig SEO er:

  1. Hvordan jobber vi med SEO?
  2. Hvilke temaer og nøkkelord er det vi jobber strukturert med?
  3. Hvordan ligger vi rangert i søk på de nøkkelordene vi jobber med?

Nøl ikke med å ta kontakt med meg hvis du har noen spørsmål!

Trine Sandvik Kolbjørnsen
trine.kolbjornsen@markedssjefene.no
Tlf. +47 95 87 73 48

Følg meg på LinkedIn