I disse situasjonene er det smart å benytte seg av marketing for hire

Ansatt skriver på mac. Foto

De fleste markedsavdelinger har en hektisk hverdag hvor dagene går slag i slag. Det er ikke til å unngå at det oppstår situasjoner og perioder med ekstra press som det ikke alltid er like lett å ta høyde for i planleggingen. Visste du at du kan leie en markedsfører som kan avlaste bedriften din når det er mye å gjøre, du må erstatte en ansatt eller har behov for en fagekspert?

Det finnes mange situasjoner der marketing for hire er en fornuftig løsning. Noen av de mest vanlige er:

1. Permisjoner og sykemeldinger

Når en dyktig markedsfører blir utilgjengelig for en periode, kan det være vanskelig å finne en midlertidig erstatning. Da kan du leie inn en konsulent som matcher den kompetansen du mangler, enten det er en markedssjef, digital markedsfører, designer eller innholdsprodusent.

2. Overgangsperiode frem til ansettelse

Det tar tid å finne den riktige markedsføreren. Fra rekrutteringsprosessen starter til den nye personen er på plass er det ofte mange oppgaver som skulle vært løst. Det er gjerne oppgaver som dine andre ressurser ikke har kapasitet eller kompetanse til å gjennomføre. For å unngå utsettelser og venteperioder vil en marketing for hire-konsulent være fornuftig i en overgangsperiode. Da kan markedsaktivitetene fortsette som planlagt, helt  frem til riktig kandidat er på plass.

3. Rådgivning og kurs

En rådgiver og sparringspartner er gull verdt i en periode hvor du står fast. Ofte tenker to kloke hoder bedre enn ett hode. Du kan leie dedikerte rådgivere og spesialister til både uformelle sparringstimer, eller en fast ressurs over en lengre periode for å få planer og aktiviteter på gli. Det samme gjelder kurs og workshoper. Har du behov for mer innsikt innen spesifikke felt innen markedsføring, som hvordan du skal kartlegge en kundereise eller hvordan du skal sette opp en merkevarestrategi. Lei en spesialist som effektivt hjelper deg å nå dine mål på en mer innsiktsfull måte.

4. Behov for et markedsteam

Det kan også hende at du har behov for flere enn én person, eller at behovet krever personer med ulik kompetanse. Det kan være at arbeidsoppgavene som skal gjøres er veldig varierte, som for eksempel tekst, design, annonser og prosjektledelse av kampanjer og arrangement. Da er det hensiktsmessig å leie inn et større markedsteam. Teamet settes sammen basert på de oppgavene du trenger hjelp til å gjennomføre, slik at disse kan løses på en effektiv måte som sikrer deg kvalitet i markedsføringen.

5. Kampanjer og prosjekter

Planlegger bedriften din en omfattende produktlansering? Skal du sette opp en ny nettside, eller sette i gang et prosjekt som krever store ressurser fra markedsavdelingen? Den daglige driften av markedsarbeidet bør ikke stoppe opp av den grunn. I stedet kan det være et godt alternativ å leie inn en ekstra ressurs, som håndterer enten de planlagte markedsaktivitetene, eller de større prosjektene.

Roller marketing for hire kan fylle

En markedsførers rolle blir mer og mer kompleks. Det er umulig for én person å fylle alle disiplinene som ligger under kategorien markedsføring. Det er behov for både strategiske og operative ressurser, og spesialister på hvert enkelt fagområde.

Nedenfor har vi listet opp noen viktige roller i en markedsavdeling:

  • Markedssjef/CMO
  • Digital markedsfører
  • Brand manager
  • Grafisk designer
  • Innholdsprodusent
  • Strategisk rådgiver
  • Inbound spesialist
  • Nettsidespesialist
  • Performance spesialist

Mangler du noen av disse rollene i markedsavdelingen din? Med marketing for hire får du en fleksibel løsning som dekker den eller de rollene du har behov for i selskapet ditt.

Du kan lese mer om alle rollene vi kan fylle her.

 

Fagområder som kan dekkes av marketing for hire

Skal du virkelig lykkes med markedsføring i dag, trenger du en stor og innholdsrik verktøykasse. Markedsstrategi, grafisk design, content marketing, sosiale medier og SEO er bare noen av de mange tjenestene du bør ha med i markedsføringsmiksen din.

Ingen markedsfører klarer å løfte denne verktøykassen alene. Derfor bør du påse at du har ressurser med spisskompetanse innen ulike fagområder i markedsavdelingen din.

Fagområder som løfter kvaliteten på markedsføringen din kan være:

  • Markedsplan og markedsstrategi
  • Content marketing
  • Grafisk design
  • Inbound marketing
  • Marketing automation
  • Merkevarestrategi
  • Sosiale medier
  • Nettside
  • SEO (Søkemotoroptimalisering)
  • SEM (Søkemotormarkedsføring)
  • Performance marketing
  • PR og strategisk kommunikasjon
  • Salgsledelse

Mangler du spesialister innenfor noen av disse fagområdene? Da kan det være nyttig å leie en marketing for hire-spesialist. Les mer om hvilke fagområder vi kan dekke.

 

Hvem benytter seg av marketing for hire?

Selskaper av alle størrelser som trenger rådgiving eller har behov for å dekke én eller flere rollers ansvarsområder for en periode, benytter seg av innleide konsulenter gjennom marketing for hire. Det er ofte ambisiøse selskaper som har klare mål om markedsposisjon, vekst eller salg.

Trenger bedriften din å leie en markedsfører? Vi tar gjerne en uforpliktende kaffeprat for å høre mer om behovet og se på hvordan vi kan samarbeide.

Det er bare å ta kontakt – vi ser frem til å høre fra deg!