Markedsføring som rigger deg for høsten

Kjartan og Marianne jobber med markedsføring på tavle

Snart er det ferietid, men vi følger opp planlagte aktiviteter og er tilgjengelig for kundene gjennom sommeren. Vi vil jobbe med oppgaver som vanligvis blir nedprioritert, men som sørger for at du er først ut av startblokka når kundene vender tilbake til jobb, og som gir gevinster utover høsten. Nedenfor lister vi opp markedsføringsoppgaver vi vanligvis gjør mens du er på ferie og som vi vet vil ruste deg godt for høsten.

Nettsideoptimalisering og søkeordsanalyse

En nettside må optimaliseres jevnlig for å sikre beste plassering i Google. Visste du at 1–4 plassering i Google får 70% av trafikken? I sommer kan vi scanne nettsiden og avdekke eventuelle mangler eller feil, og rette opp disse. Vi kan også gjennomføre en søkeordsanalyse, som gir oss verdifull innsikt i hvilket innhold vi bør jobbe med utover høsten for å rangere høyere i Google.

Google/performance

Og når vi først er inne på Google, så er det viktig å utnytte deres kanaler best mulig. Vi kan f.eks.:

  • Ta en gjennomgang av Google Ads og sette opp flere kampanjer og annonser
  • Sette opp Google Search Console
  • Optimalisere Google My Business

Innholdsproduksjon

Høsten er alltid travel. Det er derfor lurt å jobbe med innholdsproduksjon som kan ligge klart til godkjenning etter ferien. Det kan f.eks. være:

  • Blogginnlegg
  • Nyhetsbrev
  • Landingssider/kampanjesider
  • Lage eller oppdatere bildebank
  • Skrive eller filme kundecase
  • Lage LinkedIn-mal til ansatte

Planlegg høsten

Ulike selskaper har ulike behov. Men det vi vet sikkert er at alle trenger en god plan for de aktivitetene som skal gjennomføres utover høsten. Eksisterende planer må optimaliseres basert på resultatene fra vårhalvåret. Er det ikke laget en plan for høsten ennå, er det dags å brette opp ermene. Vi kan f.eks. ta tak i:

  • Innholdsplan
  • Aktivitetsplan
  • Publiseringsplan i sosiale medier
  • Lage forslag til høstens kampanjer

Skal vi ta en prat? Sommerferien kommer brått på og det er viktig å bli enig med din kundeansvarlig om hva som skal prioriteres av oppgaver som sikrer kontinuitet gjennom sommeren og sørger for at vi er raskt i gang igjen etter ferien. Og ikke minst, at du kan senke skuldrene og nyte late feriedager, vel vitende om at vi jobber for deg. God sommer!

Casefilm fra Markedssjefene