Fem tips til markedsføring i krisetider

Focus

De siste ukene har det florert med råd og tips om alt fra hjemmekontor til kriseledelse, alt like relevant i en tid der alt snus på hodet. Det er mye å ta innover seg, og kanskje har du ikke tatt deg tid til å tenke på hva du burde gjøre med markedsføringen din i krisetider.

Av Kjersti R. Borander, Daglig Leder / partner

Forventet lesetid: 3 minutter

Nå er tiden inne for å gå en runde på do’s and dont’s, så du er godt rustet til markedet normaliseres igjen. Vi hjelper deg i gang med fem tips til markedsføring i krisetider!

Tips 1. Vær tett på

Ha tett dialog med kundene dine. Om mulig, gjerne på telefon eller i digitale møter, alternativt med spisset og relevant kommunikasjon i andre kanaler. Opplever kundene at du er tilstede på en positiv måte nå vil det styrke relasjonen på lang sikt. De siste ukene har vi i Markedssjefene hatt en nærere og ærligere dialog med våre kunder enn noen gang før – en av få positive effekter av krisen vi er i.

Tips 2. Ha kunden i fokus på kort og lang sikt

Kartlegg situasjonen for kundene dine – hva sliter de med nå, og hva trenger de fra deg? Snakk med alle som har kundekontakt i bedriften din, de sitter på verdifull ferskvare. Med dette underlaget kan du lage en aktivitetsplan for nåsituasjonen.

Samtidig må du tenke langsiktig så du er rigget til markedet normaliseres. Kanskje bør du omprioritere markedsbudsjettet ditt i en periode, og konsentrere deg om optimalisering av nettside/nettbutikk, SEO og innholdsproduksjon?

Tips 3. Vær relevant og ha god timing

Relevans handler mye om å sette seg i kundens sko, men det handler også mye om kanalvalg. Eksempel: Når offline kanalene midlertidig dør flytter mange aktivitetene sine online. Da må du flytte markedsaktivitetene dine etter.

Timing er en annen joker i disse dager. Når hverdagen snus på hodet og alle sjonglerer hjemmekontor med hjemmeskole- og barnehage, konsumerer kundene innhold på andre tidspunkter enn før. Her må vi danne oss god innsikt og tilpasse oss deretter.

Tips 4. Tar du vare på kunden, tar du vare på merkevaren

Vær transparent og fokuser på å styrke tilliten kundene har til merkevaren din. Hvis det er noe tidspunkt du skal gå en ekstra mil for kundene dine, så er det nå. Har du mulighet, gi ekstra gode betingelser eller rabatter, eller løsninger som forenkler hverdagen: Hjemlevering, gratis/enklere retur og annen fleksibilitet har stor verdi når alt er usikkert.

Tips 5. Unngå «Covid19-washing»

Sist, men absolutt ikke minst: Ikke fall for fristelsen til å trykke på kundenes ømme punkter. Sleipe kampanjer som utnytter situasjonen blir gjennomskuet med en gang, og kan gjøre varig skade på omdømme og kunderelasjoner. Nå er ikke tiden for å være opportunist.Men ikke slutt å selge! Hvis vi alle gjør det blir det full stans, og det er ingen tjent med. Derfor en liten oppfordring til slutt: Det beste vi som bedrifter kan gjøre nå, er å handle av hverandre – da bidrar vi til å få hjulene i gang igjen.

Ta vare på hverandre, og husk at vi gjerne bidrar med gode råd både nå og senere!

 

Ta kontakt med oss