Hvordan markedsføre i ferien – uten å løfte en finger?

Markedsføre i ferien: Solbriller ligger på bord

Begynner du å bli ferieklar? Eller viktigere, er bedriften din ferieklar? Det å markedsføre seg gjennom sommeren kan vise seg å være et sjakktrekk. Her får du 5 tips til hvordan selskapet ditt kan være synlig i ferien, uten at du trenger å løfte en finger.

Altfor ofte jobber vi oss i hjel for å komme i mål før ferien. Få sluttført prosjekter og kampanjer. Gjennomført møter og arrangementer. Og altfor sjelden rekker vi å planlegge hvordan bedriften skal fremstå som attraktiv gjennom sommeren.

Vi møter mange som mener at alle nå går i feriemodus og “da skjer det ikke noe likevel”. Men både vi og våre kunder har erfart at vi ofte får mye engasjement på de aktivitetene vi gjennomfører om sommeren. Her er noen konkrete tips til hva du bør gjøre før du logger av jobben, slik at du kan logge på ferien med litt lavere skuldre:

Tips #1: Forhåndspubliser godt innhold på nettsiden din

Godt innhold er lett for kunden å konsumere, selv på en solseng. Ja, kanskje er det enda enklere å nå fram i ferien, da folk flest har bedre tid. Det magiske med godt innhold er at det kan leve lenge og er elsket av Google. Lag noen gode saker nå før ferien, og gjenbruk gjerne gamle artikler som fortsatt er relevante. Planlegg automatisk publisering i ferieukene, så er du tilstede med nytt innhold selv om du er på ferie.

Tips #2: …og mens du er i gang med å markedsføre: Gjør det samme i sosiale medier

Sakene du publiserer på nettsiden fortjener å se dagens lys også i de sosiale kanalene dine. Lag teasertekster, finn bilder, gjenbruk videoer og forbered poster med linker til nettsidesakene. Med en redaksjonsplan og funksjonen for tidsbestemt publisering kan du planlegge automatisk publisering av poster – eller sørge for at kollegaer som ikke har ferie kan poste til avtalt tid.

Tips #3: Vær proaktiv med et nyhetsbrev

Med velfungerende plattformer og en stadig høyere kvalitet på innhold, har nyhetsbrevene fått sin renessanse. Planlegg utsendelse av et nyhetsbrev med informasjon om sommerens åpningstider og kontaktpersoner, og legg gjerne ved linker til god faglig sommerlektyre. Hyggelig, ryddig og nyttig.

Tips #4: Slå på tråden – og fraværsmeldingen

Det enkle er som kjent ofte det beste: Bruk fem minutter på en telefon til dine viktigste og mest lojale kunder før ferien. Spør om det er noe du kan hjelpe til med før du (og de) tar fri, informer om back-upen din og ønsk dem en riktig god ferie. Benytt også sjansen til å avtale et møte rett etter ferien, så gir du høsten en kick-start samtidig. Og før du stenger mailen for godt før ferien – husk fraværsmelding.

Tips #5: Fortsatt stressa? Ring en venn

Hvis du likevel kjenner at du ikke klarer å senke skuldrene, sørg for å ha flinke folk som kan holde fortet for deg i sommer. På tampen av juni finnes det nok av flinke markedsføringsstudenter som ønsker seg sommerjobb, eller så har du alltid en venn i oss. For selv om vi tar ferie, er vi bemannet hele sommeren gjennom – nettopp for å sørge for at du kan ta deg fri med verdens beste samvittighet. Det fortjener du:)

God sommer!

Kjersti og Trine