Slik lager du en god landingsside for flere leads

Illustrasjon

Ofte opplever vi at selskaper bruker masse penger på digitale kampanjer uten at de skaper leads eller salg. De har laget fine kampanjer og budskap i sosiale og andre digitale medier, men landingssidene holder ikke mål. Når landingssiden ikke er spesiallaget for kampanjen, mister man mange potensielle kunder.

Av Trine Kolbjørnsen, Markedssjef / Fagspesialist Content

Forventet lesetid 2 minutter

Jeg har laget en liten guide til hva som er viktig å ha med på en god landingsside. Følger du disse rådene øker du sjansene for flere salg og kundehenvendelser.

1. Definer formålet med landingssiden

Hva er formålet med siden din? Vil du at noen skal melde seg på et nyhetsbrev, kjøpe eller ta kontakt med deg? Ha et klart mål og mist ikke fokus på dette når landingssiden settes opp.

2. Fokuser på ett budskap

En landingsside fokuserer på ett budskap og gjør det budskapet veldig tydelig. Kok ned essensen av hva det er du vil formidle og hold deg til det. Si det som det er. Forklar akkurat hva denne landingssiden handler om.

3. Plasser call to action synlig

En landingsside øker hastigheten av konverteringsprosessen. Kundene bør derfor finne CTA-en (call to action) med en gang: Meld deg på, kontakt oss, kjøp, book demo. På en hjemmeside er CTA-en litt mindre i fokus enn på en landingsside.

4. Sørg for at Google også finner deg

Tenk på hvordan du kan løse “pain pointet” til målgruppen. Da kan du nemlig begynne å søke etter hvilke termer folk bruker når de leter etter løsningen på problemet sitt. Eksempel på en kundes pain point: “Jeg har problemer med å holde styr på alle kundene mine på grunn av gledelig, men sterk vekst. Jeg googler [CRM-system for byrå]”.Da må landingssiden din svare på det problemet slik at du blir oppdaget i Google-søket til den som har denne utfordringen. Du må også tenke på hvordan denne personen ønsker å få besvart problemet sitt. Kanskje de ønsker å se en demo av systemet, lese et case om en tilsvarende kunde som en selv, eller kanskje de ønsker å få noen tips til “best practice”.

5. Vær tydelig i både tekst og bilder

Fortell hva som er fordelene med produktet eller tjenesten. Hvorfor skal man velge ditt produkt fremfor noen andres? Sørg for at alle elementer på landingssiden henger sammen og bygger opp under hovedbudskapet ditt.

6. Overskriften er superviktig

En landingsside må ha en skikkelig bra overskrift. Den skal fortelle akkurat hva man får på siden, samtidig som den ikke er for lang – short and sweet er regelen her! Hold deg til 10–15 ord. Ha gjerne med navnet på produktet/tjenesten sammen med hovedbudskapet. Overskriften er også viktig med tanke på SEO. Den hjelper søkemotorene å kategorisere siden din og levere den til de som viser interesse for temaet. Jo tydeligere du klarer å være, jo bedre for både kunden og søkemotoren.

7. Lag en visuelt selgende side

Visuelt innhold er viktig for å hjelpe kundene å få med seg informasjonen. Strategisk bruk av bilder og/eller film er derfor noe du ikke skal kimse av. Tenk nøye gjennom hvordan bildene du bruker kan hjelpe deg å forklare produktet eller tjenesten du ønsker at folk skal kjøpe. Og ikke glem merkevaren – en sterk merkevare bygger tillit og kjennskap og kan hjelpe deg i det lange løp å vinne kundene. CTA guide til en optimal nettside