Hvilken kompetanse har en god digital markedsfører anno 2021

Ansatt snakker i telefon

Å holde seg oppdatert på alle ekspertområder innen markedsføring er en vanskelig oppgave, særlig om du er markedssjef med litt for mange prosjekter gående samtidig. Da er det viktig å ha gode hjelpere: hils på din nye venn digital markedsfører anno 2021!

Av Helene Lamberchts Kværner

Forventet lesetid: 3 minutter

I vår digitaliserte verden er det et hav av muligheter innen markedsføring med digitale verktøy, digitale kanaler, digital datafangst og analyser og sterkt digitale kunder. Det å mestre alt dette, utnytte de mulighetene de gir og sørge for at de jobber for deg og ikke mot deg er veldig viktig. Enda godt vi har fått en stillingstittel innen markedsføring som håndterer alt dette. For hvilken faglig og personlig kompetanse kan du forvente deg å finne i en skikkelig god digital markedsfører?

Generalist eller spesialist

Når man skal bygge opp et markedsteam kan man enten sette sammen et team av generalister, eller et team av spesialister. Generalister jobber ofte bredt på tvers av markedsføringsfaget, mens spesialister er eksperter innenfor spesifikke områder innen markedsføring. På forhånd er det viktig å vite hva målet med markedsføringen er, og hva som skal til for å lykkes.

Strukturert, proaktiv og kreativ

En god digital markedsfører evner selvfølgelig å holde god struktur. Det er alltid høyt tempo i en markedsavdeling, og derfor superviktig å ha kontroll over alle arbeidsoppgaver og møter. Evernote og Google-appene er mine gode hjelpere til dette. Men god struktur skal ikke gå på bekostning av proaktivitet og kreativitet. En digital markedsfører er ikke redd for å utfordre etablerte sannheter, dele synspunkter og foreslå nye ideer. Hen er selvgående, tar tak i arbeidsoppgaver og tar avgjørelser når det er nødvendig.

Multikunstneren

En markedssjef og digital markedsfører er et dreamteam som utfyller hverandre godt. Mens markedssjefen er en racer på markedsstrategi og markedsplan, er den digitale markedsføreren en mester på å få disse operativt ut i alle de digitale kanalene, og sørge for å optimalisere aktivitetene fortløpende. Typiske oppgaver er:

Webredaktør:

Nettsider er navet i all markedsføring og redigering og publisering av saker i selskapets CMS er en viktig oppgave. Nettsiden skal ha godt og oppdatert innhold, være brukervennlig, søkemotoroptimalisert, universelt utformet og ikke minst visuelt pen å se på.

SEO:

Hvilke ord søker målgruppen på for å finne deg? En digital markedsfører må forstå viktigheten av synlighet og ranking i søkemotorer, og tilpasse innhold for å matche dette.

Les også: Hvordan SEO kan øke leads og salg

Innholdsmarkedsføring:

Godt innhold øker troverdighet og tillit, både til potensielle kunder og søkemotorer! En digital markedsfører er ikke redd for å “dra fram pennen” og produsere innhold til nettside, blogg og sosiale kanaler.

Les også: Hvordan skape innhold som engasjerer

Adobe:

Å ha øye for det visuelle og mestre Adobe-pakken er alltid en fordel, for mye innhold omfatter bilder og video. Jeg bruker også ofte Canva, som er et godt malbasert verktøy. En grafisk designer vil kanskje si at det er juks, men det funker – så hvorfor ikke! Det viktigste er at det grafiske uttrykket speiler bedriftens personlighet.

Annonsering:

Hvordan presterer kampanjene til bedriften? En viktig oppgave er å sette opp annonser og kampanjer i ulike kanaler som Facebook, LinkedIn og Google – og kunne overvåke hvordan de presterer og optimalisere for bedre resultater.

Sosiale medier:

En digital markedsfører er god i sosiale medier og evner å følge med på endringer, nye trender og reglene til de enkelte kanalene. Det å skape engasjement og verdi til leserne er gull verdt.

Måling og rapportering:

Det er liten vits i å bruke tid og penger i digitale kanaler hvis du ikke bruker dataen dette gir til å stadig forbedre kampanjene. Jeg bruker som regel Google Analytics og de enkelte kanalenes analyseverktøy til måling og analyse. Her sørger jeg for å ha god kontroll på besøkende til nettsiden, tall på annonser, sider med høy bouncerate og nødvendige endringer.

Epostmarkedsføring:

Kunne sette opp og sende ut nyhetsbrev og e-dm er en åpenbar oppgave. Men det er også viktig å sjekke resultatene om man har truffet med innhold og bruke denne dataen til å skaffe ennå bedre åpnings- og klikkrate neste gang.

Teamwork makes the dreamwork

Hverdagen til en digital markedsfører er variert, morsomt og lærerikt. Sammen med markedssjefen og evt. øvrig markedsavdeling står vi hver dag på for at markedskampanjer leverer optimalt i digitale kanaler, og er ikke redd for å feire når vi lykkes!

 

Ta kontakt med oss