Slik fungerer et samarbeid med Markedssjefene

Trine og Kjersti rundt bordet. Foto

Tidligere har vi skrevet mye om hva som skiller marketing for hire fra andre alternativer, og hvilke kostnader man kan se for seg. Men hvordan fungerer egentlig et samarbeid med Markedssjefene i praksis?

Av: Kjersti R. Borander

Forventet lesetid: 6 minutter

Kunder kommer ofte til oss med et umiddelbart behov. Det kan være av operativ art som “Vi må få sendt ut et nyhetsbrev!” eller “Vi trenger hjelp til å optimalisere nettsiden vår før salget begynner”. Det kan også være behov for å dekke et midlertidig behov: Markedssjefen, produktsjefen eller en annen ansatt i markedsavdelingen skal slutte, er sykemeldt eller skal ut i permisjon.Situasjonen kan også være at kunden har tatt et strategisk valg om å outsource markedsføringen sin på mer permanent basis.

Alle disse behovene kan løses innenfor det vi kaller marketing for hire. I noen tilfeller også management for hire, for våre konsulenter kan også gå inn i roller med personalansvar. Men uansett utgangspunkt er det noen prinsipper som gjelder, og her vil jeg forklare hvordan et samarbeid med Markedssjefene kan fungere, og hva som er viktig før vi går i gang.

Hva må avklares før vi kommer i gang?

Uansett behov og bransje er det viktig med tidlig behovs-og forventningsavklaring. For oss er det viktig å få på plass:

Rett person på rett sted

Trenger du én enkelt ressurs med spisskompetanse? Kanskje et kjerneteam på to med markedssjef og digital markedsfører, og spesialiser etter behov? Vi har erfaring fra mer enn 200 ulike kunder og prosjekter, og kan finne den eller de beste ressursene og løsningen.

Omfang

Du vet at du trenger hjelp, men kanskje ikke akkurat hva du trenger hjelp til, eller hvor mye tid det vil ta – og det skjønner vi godt. Skal alt markedsarbeid outsources til oss, eller skal du gjøre noe selv? Sammen estimerer vi et omfang til å begynne med, så tar vi en vurdering etter en kort periode. Er rammen fornuftig, eller nør den justeres opp eller ned? Er det rett kompetanse på plass, eller mangler det noe? Vi vet også at behovet ofte kan variere gjennom et kundeforhold, og er lydhøre for endrede behov underveis i engasjementet.

Samarbeidsform

Hvor vi jobber fra er kanskje ikke så relevant, tenker du – særlig ikke etter en lang periode med pandemi og hjemmekontor. Men vi vet at det kan utgjøre en forskjell, avhengig av hvordan oppdraget er. I større oppdrag får vi stort utbytte av å sitte ute hos kunden. Det gir innsikt i kunden, bransjen og det uformelle, og dere som kunde blir kjent med oss og kan lettere hente oss inn til sparring og oppgaver. I andre oppdrag er det mer hensiktsmessig å jobbe fra vårt kontor, med mye spisskompetanse tilgjengelig, og jevnlige møter hos kunden. Som oftest fungerer en kombinasjon godt, og igjen er fleksibilitet et stikkord.

Les også: Hva skiller marketing for hire fra et vikariat?

It’s a match!

Noe av det morsomste vi vet er å få til en god match mellom kunden og våre ressurser, og der er vi ( i all beskjedenhet) ganske gode. Med erfaring fra de fleste bransjer og store og små oppdrag vet vi når det passer best med en enkelt konsulent, og når et team er løsningen. Og ikke minst når det kreves tyngre strategisk kompetanse, og når det er en operativ digital markedsfører med stor gjennomføringsevne som må på plass. Uansett løsning har vi stort eierskap og engasjement for kundens utfordringer og mål, og ikke minst vet vi at kjemien må være på plass.

Betal for en, få en hel markedsavdeling

En tilleggsbonus når du er kunde av Markedssjefene, er at du har tilgang på alle våre konsulenter selv om du har én hovedkontakt eller et kjerneteam. Du har alltid mulighet til å koble på en Googleekspert, en innholdsprodusent, en inboundspesialist, en designer eller annen kompetanse på kort varsel. Vi er vant til å bidra på hverandre kunder i tillegg til våre egne – det er noe av moroa i Markedssjefene..

Alle våre konsulenter er fast ansatt hos oss, og det sikrer kvalitet og kontinuerlig kompetanseheving, noe vi er spesielt opptatt av siden faget vårt er i endring hver eneste dag.

Slik jobber vi

Uansett behov og samarbeidsform har vi en god metodikk som gjerne bygges opp slik:

Innsikt: Vi starter med en oppstartsworkshop der vi får innsikt i kunden, forretningsstrategi, tjenester/produkter, marked og mål. Det gir iss et utgangspunkt for å lage en konkret plan og sette relevante KPIer.

Strategi og plan: Basert på innsikten ser vi om det er behov for å jobbe ut en markedsstrategi, dersom det ikke allerede er på plass, også en konkret markeds- og aktivitetsplan tilpasset kunde, målgrupper, budsjett og mål.

Operativ markedsføring: Parallelt med planleggingen går vi i gang med gjennomføring av avtalte aktiviteter.

Optimalisering: Skal vi få mest mulig ut av samarbeidet,må aktivitetene måles og optimaliseres fortløpende. Vi rapporterer jevnlig og kommer med våre anbefalinger, og ut fra det blir vi enige om justeringer og nye aktiviteter.

Les også: Hva koster egentlig marketing for hire?

Denne metodikken fungerer veldig godt der vi skal fungere som en komplett markedsavdeling. Der vi skal fylle en konkret stilling med definerte oppgaver, følger vi kundens strategi og metodikk. Uansett er vårt mål å gjøre det vi er skikkelig gode på uten å bruke for mye av din tid, slik at du kan konsentrere deg om det du er skikkelig god på.

 

Ta kontakt med oss