Slik fungerer et samarbeid med Markedssjefene

Slik fungerer et samarbeid med markedssjefene

I det siste har vi skrevet mye om hva som skiller marketing for hire fra andre alternativer, og hvilke kostnader man kan se for seg. Men hvordan fungerer egentlig et samarbeid med oss i Markedssjefene i praksis?

Av: Kjersti R. Borander

Forventet lesetid: 6 minutter

Kunder kommer ofte til oss med et umiddelbart behov. Det kan være av operativ art som “Vi må få sendt ut et nyhetsbrev!” eller “Vi trenger hjelp til å optimalisere nettsiden vår før julesalget begynner”. Det kan også være behov for å tette et kompetansegap i en periode, f.eks. en markedssjef eller en digital markedsfører skal slutte, er sykemeldt eller skal ut i permisjon. I andre tilfeller har kunden tatt et strategisk valg om å outsource markedsføringen sin til et marketing for hire selskap, og valget har falt på oss.

Hva må avklares før vi kommer i gang?

Uansett behov og bransje er det viktig med tidlig behovsavklaring ift. kompetanse, omfang og samarbeidsform. For oss er det viktig å få på plass:

Rett person på rett sted

Trenger du en enkelt ressurs med spisskompetanse? Kanskje et team på to med markedssjef og digital markedsfører? Hvilke spesialister bør evt. kobles på? Med erfaring fra 200 kunder ser vi fort hva som er rett for deg, og kan koble på de riktige folka.

Omfang

Kanskje vet du ikke selv hva du trenger hjelp til, eller hvor mye tid det vil ta – og det skjønner vi godt. Skal alt markedsarbeid outsources til oss, eller skal du gjøre noe selv? Vi har vært ute en vinternatt før, og har gode forutsetninger for å vurdere om det er 30 timer i måneden eller en 80 % stilling som trengs – eller et sted i mellom. Vi vet også at behovet ofte kan variere gjennom et kundeforhold, derfor byr vi på stor fleksibilitet ift. å justere tidsforbruket etter behov fra måned til måned.

Samarbeidsform

Skal våre folk sitte hos deg eller hos oss, eller kanskje en kombinasjon? Hvor ofte skal vi møtes, og hvor involvert ønsker du å være? Igjen er fleksibilitet et stikkord, men vi trives godt med å sitte på deres kontor. Da blir vi bedre kjent også utover oppdraget som skal løses, og kan gjøre en enda bedre jobb.

Les også: Hva skiller marketing for hire fra et vikariat?

It’s a match!

Noe av det morsomste vi vet er å få til en god match mellom kunden og våre ressurser. Vi har som mål at du skal oppleve oss som din egen markedsavdeling, med stort eierskap og engasjement for utfordringer og mål. Da er det ingen ulempe at vi har hatt mer enn 200 kunder de siste 7 årene, og at vi er vant til å skifte jobb – ofte.

Betal for en, få en hel markedsavdeling

En tilleggsbonus for deg som kunde er at du har tilgang på alle våre konsulenter selv om du har en hovedkontakt eller et kjerneteam. Det gjør det mulig å koble på en Googleekspert, en innholdsprodusent, en designer eller en annen spesialist på kort varsel. Vi er vant til å bidra på hverandres kunder i tillegg til våre egne.

Alle våre konsulenter er fast ansatt hos oss, og det sikrer kvalitet og kontinuerlig kompetanseheving, spesielt fordi vi alltid er oppdatert på de ulike spesialistområdene innen markedsføringsfaget.

Slik jobber vi med våre kunder

Å vite hva slags type samarbeid som vil passe for deg er vanskelig når vi ikke vet hvem du er, men vi har noen rutiner som sikrer at vi kommer raskt i gang, har god kommunikasjon, skaper ønskede resultater og måler i forhold til avtalte KPIer:

  1. Innsikt: Vi starter gjerne med et oppstartsmøte der vi får nok innsikt om dere, deres marked og ønskede KPIer. Vi vet at vi lærer aller best av å jobbe med dere, og omfattende innsiktsprosjekter er sjelden nødvendig.
  2. Markedsstrategi og markedsplan: Deretter lager vi gjerne en enkel markedsstrategi og plan med markedsaktiviteter tilpasset dere og deres marked, og som hjelper dere å nå KPIene. Sammen prioriterer og beslutter vi aktiviteter og markedsbudsjett, og setter en fremdrifts-/redaksjonsplan.
  3. Operativ markedsføring: Parallelt med planleggingen går vi i gang med gjennomføring av avtalte aktiviteter. Vi jobber fra deres kontor når det er avtalt, og styrer ellers aktivitetene fra vårt kontor.
  4. Optimalisering: Skal vi få mest mulig ut av samarbeidet, må aktivitetene måles og optimaliseres fortløpende. Ved måneds- eller kampanjeslutt rapporterer vi resultatene og kommer med våre anbefalinger, og ut fra det blir vi enige om justeringer og evt. nye tiltak.

Les også: Hva koster egentlig marketing for hire?

Denne arbeidsmetoden fungerer veldig godt der vi skal være hele markedsavdelingen. Der vi skal fylle en konkret stilling med definerte oppgaver, følger vi deres plan og stillingsbeskrivelse. Uansett er vårt mål å gjøre det vi er skikkelig gode på uten å bruke for mye av din tid, slik at du kan konsentrere deg om det du er skikkelig god på.

Spent på hva vi kan gjøre for deg? Kontakt oss