Tips til en enklere hverdag innen markedsføring

datamaskin på bord

Med over 10 års erfaring i små og mellomstore bedrifter i Norge og større internasjonale selskaper, har jeg testet mye forskjellig. Her er noen tips til verktøy som forhåpentligvis kan forenkle din hverdag innen markedsføring.

Hva bør en markedssjef ha i verktøykassa?

Som markedssjef er det viktig å ha de riktige verktøyene som kan gjøre arbeidsdagen lettere. Valg av verktøy er individuelt, så lag en oversikt over behov du har for å sikre at du får det du trenger. Det er særlig viktig å finne gode verktøy for prosjektledelse og rapportering.

Av Tilde Carlsson
Forventet lesetid: 3 minutter

Prosjektlederverktøy

Enten du leder en markedsavdeling eller et markedsføringsprosjekt sammen med andre, eller du er den eneste markedsføreren i bedriften, er det viktig å ha et prosjektlederverktøy som hjelper deg å sette fokus på dagens gjøremål og tidsfrister. Her er noen verktøy jeg har testet med hell:

Trello

Trello er et program som lar arbeidsgrupper samarbeide og få mer gjort. Med tavler, lister og kort kan gruppen organisere og prioritere prosjekter på en morsom, fleksibel og givende måte. Du kan fordele arbeidsoppgaver og «tagge» kollegaer inn i prosjekter, samt kartlegge status på prosjekter. Et veldig nyttig verktøy dersom du samarbeider med kollegaer som ikke er i umiddelbar nærhet.

Momentum (tilleggsfunksjon i Google Chrome)

Som markedsfører er jeg opptatt av estetikk, orden og fokus – det får du med Momentum Chrome extension. Erstatt ny fane-siden din med et personlig dashboard der du kan liste opp dine gjøremål for dagen, samtidig som du ser været utenfor og får lett inspirasjon, f.eks. med dagens bilde og quote, samt ditt daglige fokusområde. Veldig nyttig hvis du er en av de som plutselig kommer på ting du må huske å gjøre, og ikke liker å bruke penn og papir som meg.

Microsoft OneNote

OneNote er en applikasjon du får med i Office 365 pakken, og mitt absolutte favorittprogram. Her kan du opprette en mappe og legge til side på side med informasjon. Dette er et veldig nyttig verktøy dersom du sitter mye i møter og ønsker å samle informasjonen, eller har mange arbeidsoppgaver med like mange underpunkter. Du kan enkelt lime inn videoer fra YouTube, samarbeide i dokumenter med kollegaer, lage to do-lister, søke etter emner, transkribere det du sier og masse mer.

Rapportering

God rapportering er en markedssjefs beste venn. Heldigvis har det kommet flere plattformer som samler data og gir deg et godt grunnlag for optimalisering og maksimering av markedsaktiviteter. Her er det viktig å bruke et verktøy som dekker akkurat ditt behov, og som kan gi deg datagrunnlaget du trenger for å sette opp en bærekraftig strategi. Her er noen av mine favorittverktøy.

ReportGarden

Hjelper bedrifter med å kartlegge resultater av markedsaktiviteter, fra kilder som PPC, SEO og sosiale medier. Lag dine egne dashboards og rapporter basert på dine KPIer, og få rapporten på mail med den frekvensen du ønsker. ReportGarden gjør det enkelt å formidle resultater til personer med ulik kompetanse og bakgrunn.

QlikSense

En komplett dataanalyse plattform, og min soleklare favoritt. Jeg gikk fra å bruke fire forskjellige rapporteringsplattformer til denne ene (og en for websideanalyse). QlikSense gir deg mulighet til å lage interaktive rapporter og dashboards med et estetisk fint og oversiktlig uttrykk. Den visuelle fremstillingen hjelper deg å ta informerte beslutninger raskt og enkelt. Funksjonalitetene er mange, blant annet drag and drop, segmentering, koble sammen mange datakilder, beregne kostnader, sjekke om dine investeringer er bærekraftige, og dele funn med andre.

Siteimprove

Denne alt-i-ett SEO-plattformen gjør det enkelt å gi kundene dine en hyggelig, tilgjengelig og optimalisert digital opplevelse på nettsiden. Dashboardene gir deg enkelt oversikt over hvor god nettsiden din er i forhold til kvalitet, SEO, universell utforming med mer. Det beste med Siteimprove er at den identifiserer nettsidens forbedringsområder både på det tekniske og mer organiske. Genial og tidsbesparende for både markedssjef og team som er opptatt av SEO og mål.

Det finnes et hav av nyttige verktøy i alle kategorier for markedssjefer. Med dette håper jeg du har blitt inspirert og forhåpentligvis har funnet noen nye verktøy innen prosjektledelse og rapportering som kan hjelpe deg og teamet ditt i hverdagen. Husk å velge verktøy basert på bedriftens faktiske behov, og ikke minst som kan kombineres og integreres med andre plattformer og verktøy du allerede har.

Om du vil vite mer om oss, her er en oversikt over alle våre markedssjefer!

Lykke til med verktøykassa!

 

Ta kontakt med oss