Kundecase | Digital markedsføring | Amedia

Slik hjalp vi Amedia med markedsføringsaktiviteter i en krevende omstillingsperiode

Midt under en stor reorganisering trengte Amedia en dyktig markedsrådgiver. Konsulenten fra Markedssjefene steppet raskt inn, og bidro til historisk økning av kampanjeabonnenter.

Foto: Amedia

Utfordring:

Amedia stod overfor flere utfordringer samtidig. Da en ansatt med lang fartstid i selskapet sluttet rett før lansering av historisk store initiativer, trengte de en person som raskt kunne overta koordineringen av kampanjer og større markedsaktiviteter. De var helt avhengig av en konsulent med god innsikt og forståelse for kampanjeutvikling, tydelig markedskommunikasjon, målgrupper, kanalvalg, budsjett, sikring av profil og design på tvers av kanaler, og som evnet å jobbe innsiktsbasert.

Samtidig så Amedia et behov for en strategisk restrukturering for å nå videre vekstambisjoner, og de ønsket å bygge opp et ledende forbrukermarkedmiljø. Mye skjedde samtidig, og de bestemte de seg for å søke ekstern hjelp for å holde tempoet og kampanjeutviklingen oppe. Ledelsen trengte tid til å opprette den nye stillingen og finne riktig kandidat. Løsningen ble å leie inn en konsulent fra Markedssjefene.

Konsulenten fra Markedssjefene gikk inn i et 100% oppdrag i 7 måneder. Hun ble en del av forbrukermarkedavdelingen og ALT teamet i Amedia Produkt og Teknologi. Konsulenten bidro med blant annet prosjektledelse, kampanjeutvikling, byråkontakt, og som et aktivt medlem i teamet ble hun ansvarlig for å lansere og videreutvikle nyhetsappen ALT.

Levereanse fra Markedssjefene:

Konsulenten ble en viktig bidragsyter i å styrke Amedia sin markedssposisjon:

  • Prosjektledelse
  • Kampanjeutvikling fra a-å 
  • Holdt i kontakten med interne og eksterne kreative- og mediebyråer
  • Sikret god dialog og informasjonsflyt rundt kampanjeplaner både internt i avdelingen og på konsernnivå ut til redaksjonene
  • Var et aktivt medlem i ALT- teamet
  • Jobbet med kanaler som radio, podkast, utendørs, SoMe, kobler, display i interne og eksterne kanaler, innhold og nyhetsbrev
  • Jobbet tverfaglig med direktører, markedssjefer, analyse, crm, utviklere, ux, kommunikasjonsavdelingen og redaktører

Amedia har stort fokus på å bygge en stor og robust kundebase gjennom å utvikle konsernets lokale og nasjonale merkevarer. For å bygge opp under dette gjennomføres det et stort antall markedsføringsaktiviteter – både merkevarebyggende og mer salgsrelaterte. For å bistå Amedia i en krevende omstillingsperiode har vi fått god hjelp fra Markedssjefene v/Ida Jahnsen til deler av dette arbeidet.

– Jon Harald Spjøtvoll, Salgs- og markedssjef Forbrukermarkedet, Amedia AS

Resultater:

Ved å steppe inn i rollen som senior markedsrådgiver sikret Amedia kapasiteten til å gjennomføre gode kampanjer i en hektisk tid med restrukturering og lansering av nyhetsappen ALT, Direktesport, KRS Avisen Kristiansand og TV-serie med BAdesKen. Kampanjene bidro til å øke abonnementssalget og etter en større sommerkampanje hadde Amedia historisk mange kampanjeabonnenter.

I rollen bidro konsulenten med å strukturere opp arbeidet, sørget for fremdrift, kom med nye og utfordrende synspunkter samtidig som hun evnet å holde roen.

Ida Jahnsen har vært en viktig bidragsyter i koordinering, planlegging og gjennomføring av mange av våre aktiviteter – både internt, men også mot eksterne byråer, og vi er svært fornøyd med det bidraget hun og Markedssjefene har levert.

– Jon Harald Spjøtvoll, Salgs- og markedssjef Forbrukermarkedet, Amedia AS

Amedia er et stiftelseseid mediekonsern, og landets største utgiver av redaktørstyrte medier. Daglig når deres medier mer enn to millioner lesere gjennom over 100 lokale, regionale og nasjonale titler.

Amedia samarbeider også med en rekke andre lokalaviser i Norge, både når det gjelder redaksjonelt innhold, annonser og tekniske løsninger.

Amedia har mer enn 1 100 redaksjonelle medarbeidere over hele landet som holder deres lesere løpende oppdatert på nyheter, debatt, nytte, sport, kultur og underholdning.

Deres selgere bidrar med å skape god effekt for annonsører over hele Norge. Mens utviklingsmiljøer jobber hver dag for å gi sine lesere gode brukeropplevelser, og har høstet internasjonale utmerkelser for flere av sine løsninger.

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne