Søkemotoroptimalisering: Gjør innholdet ditt synlig

SEO illustrasjon

Søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende når du skal jobbe med innholdsmarkedsføring. Uten en god plan for hvilke søkeord du ønsker å være synlig på, er det lett å gjøre mye jobb uten å få betalt for strevet.

Av Kristina Løvbakken

Forventet lesetid: 2 minutter

Søkemotoroptimalisering på 1, 2, 3, 4

La oss si at deres bedrift, Peis AS som selger peiser, har bestemt at dere skal fokusere på gasspeiser i 2021. Nå vil dere lage innhold som tetter hull i kjøpsreisen på nett. Før dere begynner å produsere blogginnlegg, demovideo eller produktark er det fire spørsmål dere bør stille dere.

  1. Hvilke relevante søkeord er dere synlig på i dag?
  2. Hva søker kundene deres etter?
  3. Hvor er konkurrentene synlige og ikke dere?
  4. Finnes det innhold dere kan SEO-tilpasse, eller må dere produsere nytt?

Hvilke relevante søkeord er dere synlige på i dag?

Hva søker folk på når de besøker nettsiden deres? Finner kundene dere når de søker på gasspeis, gasspeis inne eller gasspeis som romdeler?

Ved å bruke Google Search Console som er et gratis Google verktøy kan dere få innsikt i hvilke søketermer besøkende bruker og hvilke landingssider de kommer til. Dette gir dere god innsikt i hva som gir trafikk i dag.

Hva søker kundene deres etter?

Hvilke søkeord eller søketermer bruker kundene når de leter etter produkter eller tjenester? Det hjelper lite å rangere på topp i Google hvis kundene deres ikke bruker de samme ordene når de leter etter produktene deres. Dere må snakke stammespråket, ikke lag nye kreative navn som ingen bruker.Bilde av Google-søkeresultat når man søker på gasspeis

Gå systematisk til verks for å kartlegge hvilke søkeord kundene bruker. Nyttige verktøy for å avdekke dette er Google-søket, som kommer med forslag på søketermer som er gjort i kombinasjon med ditt søkeord. Andre gratis verktøy som kan hjelpe deg på vei er: Google Trends, Keyword Tool eller Answer the public.

En viktig del av dette arbeidet er å finne søkeord som både er naturlig å bruke for bedriften, samtidig som dette er søkeord som målgruppen bruker når de søker. Det hjelper lite å være synlig på søkeord som aldri blir brukt. Bruk et verktøy som f.eks. Accuranker eller Keyword Tool som forteller dere hvor mange søk det er i måneden på søkeordene dere har listet opp, og om dere allerede rangerer på de utvalgte søkeordene.

Dere vil oppdage at søketermer med kun et ord ofte har høyere søkevolum enn søkefraser med flere ord. Samtidig øker relevansen på de detaljerte søkefrasene jo lenger ned i trakten kunden beveger seg. Disse søkeordene kaller vi for long tail-søkeord. Å være synlig på “gasspeis” er veldig bra, men et søk som “gasspeis inne uten pipe” er nærmere et salg.

Graf, long tale søkeord

Hvor er konkurrentene synlige og ikke dere?

Kartlegg synligheten til konkurrentene ved å gjennomføre en GAP-analyse. Ved hjelp av verktøy som f.eks. Ahrefs kan dere se hvilke søketermer konkurrentene er synlige på, og ikke dere. På denne måten kan du avdekke hvor du taper til konkurrentene, og definere nye søketermer som må inn i innholdsplanen.

Husk at uttalte hovedkonkurrenter kanskje ikke er SEO-konkurrenter. Gjør et søk i Google og sjekk hvem som ligger på side 1 på de viktigste søkeordene dine. Det er disse som er konkurrenter på SEO, ikke Larsens peiser AS på side 4 i Google.

Bilde av søkeresultat i Google på gasspeis

Finnes det innhold dere kan SEO-tilpasse eller må dere produsere nytt?

Nå er det tid for å analysere eget innhold. Hvordan er synligheten på ønskede søkeord? Ligger dere på side 1 i Google? Bra jobba! Er dere på side 2, eller enda lenger ned? Da har dere en jobb å gjøre. I SEO-verden sier vi nemlig dette om side 2: «The best place to hide a dead body is page 2 of Google search».

Det finnes en hel skog av verktøy som kan hjelpe dere med denne øvelsen. Bruk f.eks. AccuRanker eller Siteimprove hvor dere kan fylle inn søkeordene deres. Programmet forteller hvilken plass dere rangerer på i Google per søkeord og med hvilken landingsside. I noen tilfeller kan dere jobbe med det innholdet dere allerede rangerer på, og dermed klatre oppover i søkeresultatet. I andre tilfeller er dere usynlige og må produsere nytt innhold.

Veien videre

Resultatet av analysen blir utgangspunktet for å sette opp en innholdsplan. Velg de søketermene dere mener er viktigst å øke synligheten på, og lag innhold som omhandler dette. Tenk på intensjonen i søkeordet og lag innhold basert på hvor i kjøpsprosessen deres potensielle kunde er når hen gjør et Googlesøk. I guiden vår: Kom i gang med smart content marketing, kan du lese mer om hvordan du kan bruke resultatet av analysen til å lage innhold som engasjerer målgruppen din.PS: Selvfølgelig bruker ikke alle Google, noen bruker Bing, Yahoo eller kanskje DuckDuckGo, men på verdensbasis har Google Search 92,7 % markedsandel sammenlignet andre søkemotorer i verden*. Derfor er innlegget fokusert på søkemotoroptimalisering for Google.

Her kan du lese mer om søkemotoroptimalisering om du ønsker å bli enda klokere.

* Kilde: https://firstsiteguide.com/google-search-stats/

Gratis guide: Kom igang med smart content marketing i 2021