Slik går du frem for et vellykket influensersamarbeid

Influensersamarbeid

Har du og ditt selskap lyst til å samarbeide med en influenser? Gled deg. Det kan bli et fruktbart samarbeid. Særlig hvis du setter deg inn i de anbefalingene du får fra oss her.  

1. Finn riktig influenser

  • Målgruppe: Det første steget i et vellykket samarbeid er å gjøre research. Da finner du en influenser med en målgruppe som samsvarer med dine ideelle kunder. Du bør da vurdere demografiske faktorer som alder, kjønn og geografisk plassering, men også hva målgruppen er interessert i.
  • Autentisitet: Velg influensere som har troverdighet blant sine følgere. En influenser med høy lojalitet og engasjement fra sitt publikum kan ofte være mer verdifull enn en influenser med høy rekkevidde. Kvalitet før kvantitet, der altså. 
  • Relevans og verdi: Vurder om influenseren har et ekte og ærlig forhold til produktet ditt. Og en verdifull bonus er det om influenseren også kan formidle det på en måte som gir verdi for sitt publikum.

2. Velg type samarbeid

Det finnes ulike samarbeidsformer med influensere. Og de kan som regel  tilpasses etter dine behov: 

  • Produktanmeldelser: Her får influenseren tilsendt produktene dine, tester dem over en periode og deler sine erfaringer på én eller flere av sine kanaler. Det er lurt å spesifisere tidsplan, kanaler og budskap i en brief på forhånd.
  • Betalt samarbeid: Influenseren og selskapet inngår et samarbeid basert på en konkret strategi med målsetting, tidsplan og brief. Dette kan inkludere flere poster over en lengre periode. Og du kan avtale om innholdet skal produseres av influenseren eller selskapet selv. Det er også viktig å definere om innholdet kan brukes i betalte annonser. Her er det viktig å definere hvilken periode det gjelder.
  • Ambassadørprogrammer: Dette er et langsiktig samarbeid der influenseren kontinuerlig promoterer produktet eller merkevaren din. Her er det viktig å finne en influenser som passer godt til merkevaren. Husk at influenseren skal være «ansiktet» utad i lengre tid, og at du og selskapet må føle deg komfortabel med det.
  • Kampanjer og giveaways: Hvis du samarbeider med influensere på konkurranser eller giveaways, kan du skape økt engasjement og merkevaresynlighet, samtidig som du tiltrekker deg nye følgere.
  • Brukergenerert innhold (UGC): I et UGC-samarbeid produserer influenseren bilder og videoer som ditt selskap kan bruke i egne kanaler eller i betalte annonser. Avtalen bør spesifisere rettighetene til innholdet og hvor lenge innholdet kan benyttes. 

3. Kartlegg forventninger og definer avtale 

  • Definerte mål: Vær tydelig på hva du ønsker å oppnå med samarbeidet. Ønsker du økt merkevarebevissthet, høyere salg, mer trafikk til nettsiden? Eller vil du ha et langsiktig forhold med kundene gjennom en ambassadør?
  • Betingelser: Diskuter og bli enige om betingelser som leveranser, frister, tidslinjer og eventuelle godkjenningsprosesser. Tydelighet og ryddighet er det beste for alle parter.
  • Kreativ frihet: Selv om det er viktig å ha spesifikasjoner og føringer, bør influenseren få nok frihet til å skape innhold som føles autentisk for følgerne. Følgerne vil fort “avsløre” influenseren hvis budskap og oppførsel ikke samsvarer med profilen.   

4. Utfør måling og analyse: rapportering og verktøy

Ble samarbeidet en suksess? For å vurdere det er det viktig å rapportere på de KPI-ene som er satt opp for kampanjen. UTM-koder i lenker gjør det mulig å spore hvilke trafikkilder som fører til konverteringer. Du kan også bruke rabattkoder for å spore kjøp generert gjennom spesifikke koder.

De vanligste rapportene tar for seg engasjement, rekkevidde, klikk til nettsiden og salgsdata. Hvis et av målene er økt salg, vil det være naturlig å beregne ROI (Return on Investment). Da vurderer du om den faktiske investeringen har gitt ønsket avkastning. Her beregner du hvor mye du har tjent i forhold til hva du har investert i kampanjen. 

Ha en god dialog med influenseren både før, under og etter samarbeidet. Del resultatene med dem, og spør om innsikt fra deres kanaler. Å få tilbakemelding om hva som fungerte bra, gir verdifull læring og tillitvekkende grobunn for fremtidige samarbeid.

Oppsummert: oppskriften på et godt samarbeid med influensere

Et samarbeid med en influenser handler om å velge den rette samarbeidspartneren for akkurat din merkevare eller ditt selskap. Og det handler også om å sette klare mål og kommunisere godt. Glem heller ikke at du bør bruke verktøy for å måle og rapportere resultater. Det er helt avgjørende for å forstå hva som fungerer, og for å kunne optimalisere fremtidige kampanjer.

For selskapet er det viktig å forstå at influencermarketing handler om mer enn bare å betale for innlegg. Det handler om å bygge autentiske, meningsfulle relasjoner som kan drive langvarig suksess. Ved å velge de rette influenserne, sette klare mål, bruke effektive måleverktøy og fokusere på langsiktige partnerskap kan du sikre at influensermarkedsføring gir høy verdi for både din merkevare og influenseren. Det er vinn-vinn for begge. Og det er vel ikke så dumt?

Lykke til med influenser-markedsføringen! 

Lurer du på hvordan du bør gå frem for å komme i gang med influensermarkedsføring? Les blogginnlegget vårt

Er det sant at du kan hacke hjernen til folk? Nevromarkedsføring og strategisk kommunikasjon er en kraftfull kombinasjon

Det høres litt sci-fi ut, men en ny måte å tenke og utføre markedsføring på...

Slik går du frem for et vellykket influensersamarbeid

Har du og ditt selskap lyst til å samarbeide med en influenser? Gled deg. Det...

Alt du trenger å vite om influensermarkedsføring i 2025

I 2025 har influensersamarbeid blitt en naturlig del av mediemiksen for mange merkevarer. Stadig flere...

Slik bruker du personas for å treffe målgruppen din – og skape bedre leads

Personas er et bredt anerkjent verktøy for å utvikle målgruppestrategier, og brukes flittig av både...

8 enkle steg for en suksessfull kampanjeplan

Uansett om du lanserer et nytt produkt, en tjeneste eller en generell markedsføringskampanje, trenger du...

Fra SEO til AEO – Innhold som er tilpasset søkemotor og AI

Vi befinner oss i en tid hvor kunstig intelligens (AI) er en helt sentral del...

Fremtidens kundeopplevelse er personlig

Den tradisjonelle «one-size-fits-all»-tilnærmingen holder ikke lenger. Forbrukere forventer å bli sett og verdsatt på måter...

Hva skiller Markedssjefene fra et tradisjonelt markedsføringsbyrå?

Mange selskaper velger et tradisjonelt markedsføringsbyrå for spesifikke tjenester som innholdsproduksjon, kampanjeplanlegging eller SEO. Vi...