8 ting du må vite om Instagram i 2020!

Mobil med emoji kommentarer

Ved et hvert årsskifte florerer det med tips og spådommer for året som kommer. Vi har tatt et dypdykk i noen av trendene for 2020, og her oppsummerer vi det du absolutt bør vite om Instagram som markedsføringskanal i 2020.

Av Migle Megård, Digital Markedsfører

Forventet lesetid: 3 minutter

1. Autentisitet

Det ryktes om at det i år vil skje en endring i hvordan Instagram-feeden ser ut. Den vil gå fra å være “picture perfect” til å bli mer ekte, uretusjert og relaterbar. Med dette møter Instagram fokuset på mental helse, samt å minske kroppspress og kroppsfokus mot den yngre målgruppen. I tillegg legges det til rette for at flere skal poste mer innhold hyppigere.

Allerede i 2019 startet trenden med uredigerbart innhold, noe som den yngre garde har stått i bresjen for. Denne trenden er spådd å tilta i året som kommer, på tvers av type brukere og bransje. Instagram har allerede gjort grep ved å fjerne diverse filtre og synlig antall likes, og kommet med en oppdatering som skal hindre retusjerte bilder fra å bli postet.

Trenden med mer autentisk innhold vil være et pluss for videoinnhold! Husk at video er et super effektivt virkemiddel spesielt for økt rekkevidde, og er en perfekt match med Instagram. Usikker på hvor du skal starte?

Les også: Vi gir deg 10 tips til enkel videoproduksjon

Later anbefaler å gjøre en test: ta et kort filmsnutt på 3-10 sekunder istedenfor et innlegg og se hvor mange du når eller engasjerer. Tallene vil nok snakke for seg!

2. E-handel

Instagram + E-commerce = sant. Muligheten for å selge produkter direkte via Instagram uten at kunder må forlate appen er allerede til stede.

I tillegg lanserte Instagram på tampen av 2019 en felles plattform for merkevarer og influensere, for å forenkle samarbeidet med de bedriftene som søker sponset innhold (Brand Collabs Manager). Muligheten for å selge produkter direkte via tags og uten at kunden må gå ut av appen, vil gi gode og målbare tall på hvor fruktbart samarbeidet er. Konvertering er jo et nøkkelord i influenserarbeid.

3. TikTok

Vi kan omtale TikTok som Instagrams gode venn. Her får du nemlig tilgang til enkel og kreativ videoredigering som hjelper deg å lage morsomt og annerledes innhold i din Instagramkonto.

Tenåringer har allerede lagt sin elsk på denne videodelingsappen som i hovedsak er sentrert rundt musikk. I 2019 ble TikTok den tredje mest nedlastede appen. TikTok handler lite om estetikk, her er det godt, morsomt og engasjerende innhold som gjelder. Har du ikke sjekket ut appen allerede, er det jammen på tide. Ikke nødvendigvis for Instagrams skyld men fordi dette er en plattform som er kommet for å bli.

4. Historiefortelling

I følge Later sin undersøkelse har tekstbeskrivelsene på Instagram blitt over dobbelt så lange siden 2016, og det er grunn til å tro at de i 2020 vil bli enda lengre: i snitt ca 405 tegn (65-70 ord). Denne trenden går hånd i hånd med det første punktet: autensitet.

Vi vil se flere kontoer bruke tekstfeltet til å fortelle en historie, ha en tydelig merkevarestemme og identitet. Du kommer ikke langt med flotte og pene bilder. Følgerne vil at merkevarene skal fortelle noe. Ville noe. Stå for noe. Microblog og miniguider er gode eksempler på hva du kan bruke tekstfeltet til. Vil du lære mer om historiefortelling og hvordan du skal finne din stemme? Da anbefaler vi at du leser: Tone of voice – slik treffer du målgruppen din.


Instagram i Norge Q4 2019Fakta om Instagram i Norge fra Q4


5. Instaserier

Glem det å gå live på Instagram, i år er InstaTV veien å gå. Instagram tok opp konkurransen mot YouTube da de lanserte IGTV. Dette tok seg sakte men sikkert opp mot slutten av fjoråret. I tiden som kommer er det grunn til å tro at IGTV bli mer populært, spesielt grunnet trenden om mindre redigert og «fancy» innhold.

Bedrifter kan eksempelvis lage egne serier, og når noen har sett den ene episoden ferdig vil den automatisk anbefale neste eller lignende episoder. Hva med å starte en ukentlig serie med tips&triks, ukens anbefaling eller ukens produkt?

6. Utvidet virkelighet

Augmented reality (utvidet virkelighet) har allerede blitt tatt i bruk i form av filter, og nå kan kunder teste ulike produkter via AR før kjøp. AR gir kreativt spillerom for annonsører, og vi håper å se mange gode løsninger i 2020.

7. Nanoinfluenser

2019 var mikroinfulensernes år (10-100.000 følgere). Mange mener at det i 2020 blir mer populært med nanoinfluenserne (mindre enn 20.000 følgere). Nanoinfluensere er vanlige folk med en personlig Instagramkonto. Trenden rundt nanoinfluensere går hånd i hånd med Instagrams skifte til en mer autentisk feed. Har du alltid drømt om å bli en influenser? Vel, da kan 2020 bli ditt år!

8. Standpunkt

Det har blitt vanligere for merkevarer å ta et politisk eller sosialt standpunkt. Det kan være et risikabelt grep, men samtidig kan det bidra til å styrke merkevarens profil. Ifølge sproutsocial.com ønsker 70% av konsumentene at merkevarene skal ta et standpunkt på samfunnssosiale utfordringer. 66% av dem igjen ønsker at merkevarene skal ta et standpunkt i sosiale medier. Grunnen til det er at de tror at merkevarer kan bidra til å gjøre en virkelig forskjell. Kanskje 2020 er året dere skal våge å stikke hodet frem litt- det kan skape mange effektfulle ringvirkninger.Det er ikke tvil om at Instagram seiler opp som en viktig markedsføringskanal i 2020 og vi gleder oss til å se hvordan selskaper tar i bruk de mulighetene som ligger i kanalen.

I guiden vår: Kom i gang med smart content marketing, kan du lese mer om innholdsmarkedsføring og hva du bør gjøre for at ditt innhold skal bli synlig!

Gratis guide: Kom igang med smart content marketing i 2021

Kilder: Later, Sprout Social, Ipsos