Kundecase | Marketing for Hire | TINE

Slik hjalp vi TINE med å forvalte og videreutvikle to viktige merkevarer i en stor organisasjonsendring

Brand Manager på Sunniva juice gikk ut i mammapermisjon, og TINE trengte derfor en erfaren vikar til denne stillingen fra 1.2–1.5 2022. Etter endt kontraktsperiode, ble engasjementet utvidet frem til 1.7 2022 med merkevareansvar for Sunniva isTe – da Brand Manager på isTe gikk over i nye stilling.

Tine logo
Sunniva premium juice kartonger

Utfordringer hos TINE:

Synkende daglig juicekonsum, et svekket sunnhetsalibi, høy prisaktivisering og stor konkurranse fra kjedenes egne merker var noen viktige utfordringer Brand Manager skulle jobbe med strategisk. Midt oppi en stor omorganisering var det viktig å sikre kontinuitet – og at alle prosjekter ble fulgt opp og resultater levert som avtalt og budsjettert.

TINES årshjul skulle også følges opp på – med planlegging, prosjekter, kampanjer og omfattende salgspresentasjoner. I en organisasjon i stor endring og i en pågående omorganisering, var dette spesielt krevende – fordi ressurspersoner sluttet eller startet i nye stillinger i andre deler av TINE. Det var spesielt viktig å stadig ha tett dialog med Marketing Manager og kjerneteamet for å sikre at ingen viktige oppgaver glapp.

Kjerneteamet bestod av Brand Manager, innsikt, salg samt prosjektleder som rapporterte til Marketing Manager for juice og forfriskende.

Markedssjefene kom inn i TINE i en krevende periode med omorganisering og fylte en viktig rolle som Brand Manager for Sunniva juice og Sunniva isTe. Jeg ble positivt overrasket over hvor raskt konsulenten satt seg inn i en kompleks organisasjon, ble kjent med de rette personene og navigerte selvstendig.

Nina M. Jutkvam Nørve, tidl. Marketing Manager juice og forfriskende, TINE

Markedssjefene har hjulpet TINE med:

  • Overordnet ansvar for merkevaren Sunniva juice og Sunniva isTe.
  • Langsiktig planlegging av hva TINE kan gjøre på juice i fremtiden.
  • Prosesstyring sammen prosjektleder i TINE, av nye formater, nye smaker, priser og alt som dreier seg om et nytt produkt.
  • Bidra til å omsette innsikt til handling for å skape endringer, forbedringer og nye løsninger.
  • Designutvikling.
  • Kampanjeutvikling.
  • Produktlanseringer.
  • Kontakt mot byråer; medie- og reklamebyråer.
  • Presentasjoner til salgsapparatet.
  • Bærekraftprosjekter på tvers av organisasjonen.
  • Oppfølging reklamebudsjett.
to flasker med iste på en blå bakgrunn

I løpet av perioden Markedssjefene har vært inne i TINE, har merkevarene Sunniva juice og isTe hatt positive resultater i markedet. Alle prosjekter og oppgaver har blitt ivaretatt uten at noe glapp – selv i en stor og utfordrende organisasjonsendring.

Gjennom å samarbeide med Markedssjefene, fikk TINE også tilgang til input fra mange andre ressurser og fageksperter og dermed spisskompetanse innen ulike felt ved behov. Dette gjorde arbeidet med f eks. produktutvikling og design raskere, men også mer grundig.

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. Rundt 9 140 bønder på 7 350 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.

Målet til TINE er å være en ledende og bærekraftig leverandør av merkevarer innen mat og drikke, med hovedfokus på meieriprodukter. TINE skal bidra til det gode liv – enten du er bonde på gården, ku på enga eller hjemme ved frokostbordet.

Gå til tine.no

Konsulenten utfordret prosesser og faste mønstre, var på og leverte i tide. Både juice og isTe har blitt ivaretatt godt og ingenting har glippet. Godt vennskap og nær og åpen dialog har vært en styrke for oss i en spesielt krevende og hektisk periode.

Nina M. Jutkvam Nørve, tidl. Marketing Manager juice og forfriskende, TINE

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne