Kundecase | Markedssjef | Handelshøyskolen BI

Markedssjef for heltidsstudier nasjonalt og PhD ved Handelshøyskolen BI

I forbindelse med to svangerskapspermisjoner ønsket Handelshøyskolen BI en markedssjef i 100 % stilling, som kunne sette seg raskt inn i oppgavene. Vi fylte rollen som markedssjef for heltidsstudier nasjonalt, herunder Bachelor og Master fra 1. mai 2022 – 10. februar 2023. Vår konsulent fungerte også som markedssjef for PhD, som var av mindre omfang, i samme periode.

BI sin logo
Bilde av campus handelshøyskolen BI

Oppdragsbeskrivelse

Handelshøyskolen BI hadde rekordhøye studentopptak under pandemien. Etter gjenåpningen var det igjen mulig å studere i utlandet, og arbeidsmarkedet var godt. Det ble derfor viktig for BI å sikre en god plan for å nå målet for opptaket høsten 2023, i et marked med sterkere konkurranse.

Hovedansvaret var å planlegge, og følge opp årets nasjonale kampanje som gikk fra oktober 2022 – april 2023. Kampanjens hovedmål var å sikre flest mulig søkere, men sekundært var det viktig å innhente samtykker for å kunne kommunisere optimalt med potensielle søkere gjennom hele kundereisen.

Rollen innebar teamledelse av nasjonalt team, samt å sørge for god informasjon og samarbeid med rekrutteringsansvarlige ved campus Bergen, Trondheim og Stavanger. Vi skulle sørge for en god plan for oppfølging av kampanjetrafikk, og interessenter fra rekrutteringsaktiviteter. Oppdatering av alle programsider på bi.no, kampanjesider og andre websider som skulle benyttes i markedskampanjen skulle koordineres med webredaktører.

Leveranse fra Markedssjefene:

Markedssjef jobbet mot heltidsstudier nasjonalt og PhD

  • Ansvar for årets nasjonale kampanje Bachelor og Master
  • Skrive briefer til medie- og reklamebyrå, samt produksjonsselskap
  • Tett kontakt med medie- og reklamebyrå
  • Vurdere og godkjenne mediestrategi- og planer
  • Sørge for oppdatering av websider og kampanjesider
  • Presentere kampanjeplan og mål internt
  • Sørge for god informasjonsflyt med campus Bergen, Trondheim og Stavanger
  • Produksjon av reklamefilmer for PhD
  • Teamledelse, personalansvar
  • Bidra inn i kundereisekartlegging for Bachelor og Master-prospects
  • Planlegge og gjennomføre tiltak for å løse pain points i kundereisene
  • Bidratt i videreutviklingen av BI sin egen Studieomat
  • Utarbeide operativ markedsplan/aktivitetsplan
  • Budsjettoppfølging
  • Bidratt i organisering av SOME-team
  • Bidratt i SOME-strategi, og lansering av BI sin Tiktok-konto
  • Deltatt i ansettelsesprosesser av deltidsansatte

“BI har vært veldig fornøyde med den jobben Line har gjort i perioden hun har vært hos oss. Line oppfattes som faglig dyktig og kompetent innenfor marketing, samt at hun er en omgjengelig person som vi har satt veldig stor pris på. Hun er proaktiv og satte seg veldig raskt inn i arbeidsoppgavene hun ble tildelt, som også ble levert med høy kvalitet. Hun har bidratt stort både faglig og sosialt. Det har vært kun positive erfaringer med å ha Line som kollega i nesten et år.“
-Kim Syvaldsen, direktør for marked og rekruttering ved Handelshøyskolen BI.

  • Vi har ivaretatt alle løpende oppgaver og prosjekter i perioden som stedfortreder.
  • I samarbeid med kundereiseansvarlig og resten av teamet ble kundereisene kartlagt, pain points identifisert, og det ble laget en plan for å løse disse. Det ble planlagt og iverksatt tiltak for å trygge valget frem mot studiestart for å minimere antall trukne søknader.
  • Vi har utarbeidet en operativ markedsplan for å samle alle markedsaktiviteter i ett dokument.
  • Det har vært en økning i den totale mengden kampanjetrafikk i perioden.

Handelshøyskolen BI er rangert blant de beste handelshøyskolene i Europa, og leverer internasjonalt anerkjent forskning og et bredt spekter av pedagogiske tilbud fra bachelor- til master- og doktorgradsprogrammer, samt videreutdanningsprogrammer.

BIs samfunnsoppdrag er å øke kunnskap og gjennom det bidra til utvikling av næringslivet. BI har 20 000 studenter, over 300 000 alumni, og en rekke akademiske og forretningsmessige partnerskap og nettverk, både nasjonalt og internasjonalt. BI har de tre mest prestisjefylte internasjonale kvalitetsakkrediteringene – AACSB, EQUIS og AMBA. BI er organisert som en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. All fortjeneste går til å styrke BIs akademiske læringsmiljø.

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne