Kundecase | Digital markedsfører | Markedssjef | Lyse

– Webanalyse hos Rogalands sterkeste merkevare

“Lyseeeeeeee” ropes det på Viking-stadion under hver kamp. Det gjorde vi på Markedssjefenes Stavanger-kontor også. 

For en regionsavdeling er det ekstra stas å jobbe med en av de største lokale merkevarene i regionen.  Lyse er kanskje en av de største og best etablerte merkevarene i Rogaland, samt nasjonalt. Som hovedsponsor av Viking og eier av de nasjonale merkevarene Altibox og Ice, har Lyse en stor markedsandel i energi, telekom og digital infrastruktur sektorer. I tillegg til høy kjennskap hos de fleste rogalendinger.  – Det å samarbeide med og bidra til innsiktsanalyse hos en så stor, lokal merkevare og leverandør av samfunnskritiske tjenester i regionen har vært en fantastisk opplevelse, forteller markedssjef Isabelle Karlson Simonsen, som har vært utleid til Lyse våren 2023. 

Foto: Fredrik Ringe/Lyse

Skjæringspunktet mellom marked og salg

Markedsaktiviteter og salgsaktiviteter er ofte omtalt som to sider av samme mynt – men da to ulike sider. Det oppstår ofte et skjæringspunkt mellom disse sidene, hvor en kan enten avgreine i forskjellige retninger, eller gå sammen med løpende krysningspunkter. Uavhengig av hvilken vei du velger, er det viktig å huske på to ting: 

1) Salg og marked har samme mål.

2) Salg og marked har samme base. 

Når du jobber strategisk med disse to sannhetene, da skinner mynten. Hos Lyse har arbeidet med digitale flater vært både strategisk og fremtidsrettet. Dette er en av grunnene til at de har oppnådd priser for kundeservicen sin. Kundeopplevelsen har gjennomsyret salg- og markedsaktiviteter; grunnlaget har vært omfattende innsikts- og analysearbeid. 

«Det er viktig for oss å basere beslutninger på data og tall, derfor AB-tester vi, tester hypoteser og agerer etter funn og data. Innsikten brukes til å bygge bedre, mer brukervennlige løsninger for økt konvertering og selvhjelp for brukerne våre»

– Gunnar U. Stangeland, Redaktør for digitale kundeflater hos Lyse.

Ved å kunne bistå som ressurs inn i en etablert markedsavdeling fikk vi enda en bekreftelse på synergieffektene som strategisk og målrettet analysearbeid kan gi i skjæringspunktet mellom marked og salg. 

Marketing for hire-konseptet til Markedssjefene, gir gylne muligheter for å fylle eksisterende roller i en periode, og slik bistå selskapet uten at det går på bekostning av progresjonen i pågående prosjekter. Hos Lyse fikk ressursen vår bidra med utbedring av eksisterende rapportering med videreutvikling og optimalisering i en hektisk periode med analyseutbedringer.

«Vi hadde behov for et kortvarig engasjement grunnet foreldrepermisjon. Det var på det tidspunktet ikke interne ressurser på webanalyse, og vi spurte derfor ulike aktører om bistand. Markedssjefene hadde både generelle og mer spesialiserte ressurser, vi valgte en løsning med spesialist i en dedikert rolle i vårt team»

– U. Stangeland.

Markedssjefene har bistått med markedsressurs i 40 % stillingsprosent som Webanalytiker. Ressursen vår dekket en eksisterende stilling i barselpermisjon over 4 måneder, og var en del av markedsavdelingen hos Lyse. Lyse legger vekt på på innsikts- og analysearbeid, og som webanalytiker var Markedssjefenes ressurs engasjert i videreutvikling og optimalisering av analyse- og rapporteringsverktøy, samt bidro til synliggjøring av analysearbeidet internt mot konsernledelsen.

Lyse er et norsk energi- og telekomkonsern med hovedbase i Rogaland. Konsernet er heleid av 14 kommuner, og deres hovedoppgave er å bygge og utvikle samfunnskritisk energi- og digital infrastruktur. Lyse er Norges fjerde største produsent av vannkraft, ledende på fiberbasert bredbånd og tredje største leverandør av mobiltjenester gjennom merkevarene Altibox og Ice. 

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne