Kundecase | Markedssjef | IKEA

For fjerde gang hjalp vi IKEA med markedsarbeidet – både operativt og strategisk i en ekstra hektisk periode.

Foto: © Inter IKEA Systems B.V. 2024.

Utfordringer

I en hektisk periode med sykdom, trengte markedsavdelingen til IKEA en ressurs som kunne jobbe med prosjektledelse på innholdsteamet; fra kampanje- og konseptutvikling til utrulling i bookede medieflater i tett samarbeid med kreatører i reklamebyrå, mediateam, salgsavdelingen og andre interne funksjoner som interiørspesialister, innsikt og logistikk. 

Markedssjefene hjalp IKEA med

  • Kampanjebrief til byråene.
  • Ledelse av produksjon og implementering av kampanjer i alle deler av trakta til alle kanaler.
  • Produksjon til TV, radio, TikTok, Facebook, Instagram, Snap, digitale. utendørsflater, display, printannonser, Online Video, responsive annonser
  • Utvikling av linse til Snapchat.
  • Prosjektledelse for et stort prosjekt med mange funksjoner som skulle levere innhold globalt og deles med alle IKEA-land.
  • Sparring i merkevarespørsmål.
  • Bistand i annonsesamarbeid.
  • Opprydning på B2B nettsider; struktur, tone of voice og brukervennlighet.
  • Utforming av B2B nyhetsbrev; push, pull.
  • Budsjettering i enkeltprosjekter og oppfølging av disse.
  • Samarbeid med andre funksjoner og fagområder.

Jeg kan ikke annet enn å kalle konsulenten en reddende engel. Fra første dag har konsulenten vært operativ og levert det vi har trengt på en profesjonell måte med varme og humor. Vi gleder oss over all kvalitetsoutput som lever videre – massevis av effektiv markedskommunikasjon som skal gjøre hverdagen bedre for de mange.

– Annika Asté Mørch, Marketing Communication Manager, IKEA Norge.

Kundens resultater:

Etter endt kontraktsperiode, ble engasjementet utvidet, og totalt var vi hos IKEA fra juni til og med desember. I løpet av denne perioden, har alle prosjekter og oppgaver blitt gjennomført på en effektiv og profesjonell måte. Forankringsprosesser og samarbeid med andre deler av organisasjonen – både i Norge og globalt, har blitt godt ivaretatt – og alle stakeholders informert på en god måte. Dette har styrket det interne samarbeidet.

Gjennom å samarbeide med Markedssjefene, fikk IKEA dessuten tilgang til input fra mange andre ressurser og fageksperter og dermed spisskompetanse innen ulike felt ved behov. 

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne