Kundecase | Brand manager | Business Online

Vi satte en helt ny merkevareplattform med Business Online.

Business Online ønsket en objektiv vurdering av merkevaren sin. Med friske øyne ble antagelsene deres utfordret, og nå har de funnet riktig kurs for markedsaktivitetene sine.

Foto: Business Online

Med nye nettsider, nye krefter og nye strategiske valg, hadde Business Online behov for å forankre en tydelig og differensiert retning. Markedssjefenes merkevaremetodikk ble iverksatt gjennom deltakende workshop. 

«I Markedssjefene har vi utviklet vår egen metodikk for å definere, bygge og implementere merkevare. Vår metodikk bygger på studier og forskning fra mange “marketing giants”, men er også spesielt utformet etter våre egne erfaringer gjennom 10 år med et vidt bransjespekter av norske kunder.»

– Kjartan Haugen, rådgiver merkevare i Markedssjefene. 

Problemstilling: Hvem skal vi være? 

I en verden av digitale stemmer der synlighet og differensiering er nøkkelen for å nå ut til riktig publikum, bør du ha en ide om hvem du ønsker å være. Slik kan en utforme sin særegne og unike personlighet, og legge tiltaksplaner for operative aktiviteter som treffer målgruppen. 

Spørsmål som oppstår i all markeds- og kommunikasjonsarbeid: 

  • Hvem er bedriften min? 
  • Hva slags verdier og muligheter er det jeg representerer? 
  • Hvem er det jeg snakker til? 
  • Hvilket inntrykk ønsker jeg at de sitter igjen med? 

For Business Online var dette spørsmål som hadde tilsynelatende mange svar, og ingen entydige punktum. Gjennom fokuserte og deltakende workshop, utfordret Markedssjefenes rådgivere Business Online til å samle stemmene sine. 

«Hovedgrunnen til at vi ønsket å få inn en ekstern aktør til å hjelpe oss med å utforme en merkevarestrategi, fremfor å gjennomføre den selv internt, var for å få en mer objektiv og uavhengig vurdering av vår merkevare. Det har vært verdifullt for oss å få inn noen friske øyne til å utfordre våre egne antakelser og forutinntatte meninger, for å sikre at vi ikke overser noen viktige aspekter.»

 – Rebecca Hansen, Marketing Manager i Business Online. 

– Etter å ha fullført prosessen og samarbeidet med Markedssjefene, sitter vi igjen med en tydelig merkevarestrategi som vil legge kursen for ulike markedsaktiviteter fremover. Vi har fått en bedre forståelse av vår egen merkevare, kundegruppene våre og hvordan vi best kan kommunisere til dem. Samtidig tror jeg også vi har fått et sterkere bånd til vår merkevareidentitet internt, ettersom vi samlet har blitt enige om veien videre for merkevaren, fortsetter hun. 

Til syvende og sist ligger det riktige svaret hos en selv, men å finne frem til det kan være vanskelig, tungt og forvirrende. Derfor er det nyttig med noen som holder lommelykta, mens du leter frem i sikringsskapet. 

Markedssjefene har gitt oss et bredere perspektiv, stilt spørsmål som har utfordret oss og hjulpet oss med å finne den kursen videre som vi selv mener er riktig for oss. Et eksternt byrå gir oss bredere perspektiver og muligheten til å dele erfaringer og ekspertise fra flere ulike bransjer, sier Hansen.

Gjennom deltakende workshop delt opp i moduler, hjalp vi kunden å manøvrere dagens og fremtidens marked, analysere konkurrenter, bygge eksisterende kundepersonaer og definere sitt eget produkt.

Våre merkevareworkshop består av to deler: merkevareplattform og merkevarestrategi. Merkevareplattformen er grunnlaget for merkevarestrategien og alle håndfaste tiltaks- og aktivitetsplaner for fremtidig markedsarbeid. Gjennom et 6 ukers løp har Business Online nå en ny og implementerbar merkevareplattform. 

Business Online tilbyr programverktøy for bedrifter til rutine-, dokument-, rapportering- og avvikshåndtering. De ønsker å synliggjøre den positive effekten av struktur, kontroll og kvalitet i arbeidshverdagen. Ved økt struktur og forbedret informasjonsflyt, får man også større mulighet til å utnytte potensialet til forretningsutvikling. 

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne