Kundecase | Teksforfatter | Aneo Mobility

Fra Ohmia Charging til Aneo Mobility- Verdien av kvalitetsinnhold i bedriftskommunikasjon

I overgangen fra Ohmia Charging til Aneo Mobility i 2022, stod selskapet overfor utfordringen med å omforme den digitale identiteten og markedskommunikasjonen sin. Med et akutt behov for ekspertise til å bistå dem i utforming og tilpassing av tekster, ble løsningen en konsulent i 100% stilling fra Markedssjefene.

Foto: Aneo Mobility

Konsistent kommunikasjon i en rebrandingprosses

Når et selskap står overfor en omfattende rebrandingprosess, er utfordringene mange. Med høyt tempo og mange overlappende prosesser, hadde Aneo et umiddelbart behov for en kvalifisert tekstforfatter til å bistå markedsavdelingen og selskapet for øvrig. Ressursen skulle ikke bare formidle Aneo Mobility sitt budskap på tvers av digitale flater og markedsmateriell, men også sørge for klar og effektiv kommunikasjon både internt og eksternt ut mot kundene. Konsulenten skulle rapportere til markedssjef, men samtidig jobbe tett med andre avdelinger som produkt, salg og kundeservice. På denne måten skulle rollen også fungere som et ledd i å flette sammen selskapets mange grener.

Hvordan hjalp vi til?

Hos Aneo Mobility har Markedssjefene bidratt med å utforme tekstinnhold til en rekke områder på tvers av kanaler. Som tekstforfatter var konsulenten vår involvert i mange av selskapets behov utover tekst. 

Gjennom engasjementet har konsulenten blant annet skrevet tekster til brosjyrer og produktblader til bruk i salgs- og markedsføringsarbeid. Han har også skrevet blogginnlegg og annet kommersielt innhold på nettsiden, følgelig var det også naturlig at han var involvert i strategiprosessen rundt dette. I tillegg fungerte han til tider som webredaktør og publiserte innhold i CMS samt kontrollerte at innholdet var utformet for SEO og i tråd med UI.

I ukentlige markedsmøter med markedssjef, SoMe-manager/innholdsprodusent og CRM-ansvarlig, deltok konsulenten i strategiarbeidet rundt selskapets markedsføring. Han stod for utforming av kundedialogen i inboundløpene og skrev nyhetsbrev i  samarbeid med CRM-ansvarlig.

Konsulenten har også vært svært aktiv i arbeidet med Aneos tilstedeværelse på sosiale medier og skrevet alt tekstinnhold i kanalene deres, i tillegg til å samarbeide med digitalbyrå om annonsering. Som ekspert på sosiale medier fikk han mye ansvar i strategiarbeidet for sosiale medier, og fungerte som en aktiv sparringspartner og rådgiver for markedssjef og SoMe-manager. 

I løpet av perioden foretok Aneo en prisjustering på hovedproduktet sitt for sluttkundene, og konsulenten var ansvarlig for å utforme all kommunikasjon som gikk ut til kunder. 

Mot slutten av engasjementet var også konsulenten involvert i en produktlansering, og samarbeidet med kommunikasjonsavdelingen på konsernnivå og produktsjef om pressemeldingen som gikk ut.

Ved å fylle rollen som tekstforfatter har Aneo Mobility sikret fremdrift på en rekke områder i markedsarbeidet, og avlastet markedssjef og markedsteam i en hektisk fase i selskapets historie. Markedssjefene har bidratt med å opprettholde Aneo Mobilitys tilstedeværelse i ulike kanaler ut mot markedet og direkte mot kundene sine. Samarbeidet har bidratt til effektivisering og kvalitet av markedsarbeidet. Markedssjefene har bidratt til å tydeliggjøre merkevaren i markedet gjennom skriftlig kommunikasjon i ulike kanaler.

Aneo Mobility (tidligere Ohmia Charging) er en del av det nordiske fornybare selskapet Aneo, et selskap etablert av TrønderEnergi og HitecVision i 2022.  Aneo Mobility er Norges største leverandør av elbillading til borettslag og sameier, og leverer også ladetjenester til næringsbygg. De har i dag mer enn 80.000 parkeringsplasser over hele landet klargjort for lading, og er i prosess med å utvide videre i Norden. Aneo Mobility er unike i bransjen ved at de leverer elbillading som en komplett ladetjeneste med én fast pris uavhengig av strømpriser og uten ekstra kostnader. Idéen er at elbillading skal være bekymringsfritt både for styrene i boligselskapene og for beboerne.

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne