Kundecase | Marketing for Hire | Go-Ahead
Slik hjalp vi Go-Ahead å sikre videre fremdrift i kommersiell avdeling

Kundecase | Marketing for Hire | Go-Ahead
Da kommersiell sjef uventet sa opp jobben, trengte Go-Ahead en erstatter frem til ny leder var på plass. De manglet den rette kompetansen internt, og trengte ro rundt ny rekruttering. Løsningen ble derfor å leie inn en av våre konsulenter. Hovedoppgaven var å sikre stabilitet i avdelingen og at bedriften nådde sine ambisiøse salgs- og markedsmål i en interim periode.
I løpet av pandemien klarte Go-Ahead å etablere en sterk merkevare og bygge kjennskap i sitt lokale marked. Hovedutfordringen var imidlertid å ta markedsandeler ved å øke antall reisende på Sørlandsbanen og Jærbanen. Markedsaktivitetene ble derfor justert mer mot taktisk kommunikasjon, samtidig som man fortsatte å bygge kjennskap og kunnskap om det å reise klimavennlig med tog.
Kommersiell leder hadde det overordnede ansvaret for kommersiell avdeling. Rollen innebar personal- og budsjettansvar samt ansvar for alle kundeaktiviteter og produkt. Det å sikre fremdrift gjennom strategi, salg og markedsføring, og ikke minst sørge for at Go-Ahead leverte den beste kundereisen til sine kunder, var noen av utfordringene kommersiell leder jobbet med.
Bredden i oppdraget var stor, og teamet i markedsavdelingen bestod av roller som hadde ansvar for prisstrategi, kundeservice, kommunikasjon, produktutvikling, salg og markedsføring.
“Vi hadde behov for å få inn noen med høy kommersiell kompetanse, og som raskt kunne bygge sin egen oppfatning og drive avdelingen videre. Konsulenten fra Markedssjefene satt seg raskt inn i våre utfordringer, stilte de riktige spørsmålene og sikret at vi ikke mistet fart. Det at de også har flere ulike ressurser internt som vi kunne spille på gjorde at vi hadde et sterkt team med oss hele veien”.
– Magnus Hedin, Administrerende direktør
Konsulenten vår var en del av ledergruppen og rapporterte til administrerende direktør. Hun har jobbet både mot morselskapet i UK, og større politiske organer i tillegg til organisasjoner som Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Med tung fagkompetanse, kreativitet og evnen til å se ting på nye måter, sørget konsulenten for å holde hjulene i gang og utfordret status quo. I rollen som kommersiell leder bidro konsulenten til å videreutvikle strategien og sikre taktisk arbeid med hele Go-Aheads kundereise. Alt fra markedsføring av selve togreisen, tjenester og tilbud samt oppfølging i etterkant av reisen.
“Konsulenten fra Markedssjefene har gitt oss en helt annen innsikt i vårt marked, og sikret at vi lykkes med å gjennomføre prosjekter og lansere produkter i tråd med vår strategi. I en tid der selskapet har hatt et sterkt press fra eiere i UK, har konsulenten lykkes i å manøvrere seg mellom interne og eksterne interesser og sikret at hennes avdeling nådde sine mål. Som hennes leder har jeg aldri har vært bekymret, og har kunnet fokusere på den overordnede bedriften.
Fremfor alt søkte vi det lederskapet som konsulenten har stått for. Med hennes inntreden i lederteamet har vi fått en kollega som er dyktig til å bekrefte mennesker og bygge en følelse av tilhørighet, samtidig som hun utfordrer, vinner tillit og bygger stabilitet. Selv om hun er konsulent oppleves hun som et fast medlem av lederteamet som bidrar og hjelper til å skape et bedre team ved å gi bekreftelse, berømmelse og være en god leder. Dette var viktig når hun startet i oppdraget og det er viktig nå”.
Magnus Hedin, Administrerende direktør
Go-Ahead er et internasjonalt transportselskap som drifter togene som går på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. De er med andre ord lokale, men verdensvante og en del av et internasjonalt konsern. De er en utfordrer i det norske markedet, og det første private selskapet etter at jernbanereformen ble innført i 2017. Første toget ble flagget ut av perrongen i desember 2019.
Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?