Hero
Referanser

Computas Opus

Fra enebarn til søsken: Slik hjalp vi Computas lansere søsterselskapet Computas Opus

Computas sto høsten 2024 foran lanseringen av et helt nytt søsterselskap. Med en liten markedsavdeling trengte de ekstra kapasitet fra en erfaren markedsfører som kunne bidra både strategisk og operativt. Vi leverte marketing for hire, og bidro til at Computas Opus fikk en vellykket lansering og en synlig start i markedet.

Utfordringen

Høsten 2024 ønsket Computas å spisse satsingen, tydeliggjøre posisjonen og ta en større del av markedet. Med begrensede interne ressurser trengte de en dedikert markedsfører til å lede lanseringsarbeidet både før, under og etter lanseringen.

Oppdraget

Vi ble hyret inn for å planlegge og prosjektlede alle markedsaktiviteter for Computas Opus. Konsulenten kom inn høsten 2024, på et tidspunkt hvor arbeidet med å legge en strategi for det nye selskapet var i ferd med å skyte fart. Hun bidro til å lande markedsstrategien og den visuelle profilen, samt hvordan strategien og merkevaren skulle tas ut i markedsføringen. Oppdraget omfattet både strategisk og operativt arbeid frem mot lanseringsdatoen 3. mars 2025.


Konkret leveranse:

  • Planlegge og prosjektlede alle markedsaktiviteter før, under og etter lanseringen
  • Utarbeide personas, kommunikasjonsstrategi, innholdsstrategi og kanalstrategi
  • Lage markedsplan og aktivitetsplan for lanseringsåret 2025 med fokus på merkevarekjennskap og leadgenerering
  • Bidra i arbeidet med kravspesifikasjon til leverandør for ny nettside og etablere innholdsstruktur
  • Utvikle og publisere søkemotoroptimalisert innhold tilpasset målgruppen
  • Etablere og drive nye kanaler i sosiale medier med kanaltilpasset innhold
  • Planlegge og gjennomføre lanseringsevent for ansatte, kunder og partnere
  • CRM-arbeid i HubSpot og utsendelse av nyhetsbrev
  • Bidra til planlegging av photoshoot med ansatte for å sikre bilder i tråd med markedsstrategien
  • Sikre PR-løp i samarbeid med CMO og byrå

Dette sier oppdragsgiveren

Martine fra Markedssjefene satte seg raskt inn i et komplisert forretningsområde. Hennes evne til å jobbe selvstendig og strukturert, gjorde at hun raskt fikk mye tillit hos oss. Hun var en uvurderlig ressurs i lanseringen både med tanke på kapasitet og kompetanse, og hun gjorde en solid jobb i overføringen til markedsteamet etter endt oppdrag.

Johanne Løvsland
CMO i Computas

Resultatet / Verdien

Lanseringen av Computas Opus 3. mars 2025 ble en suksess. Konsulenten kombinerte god strategisk forståelse med operativ gjennomføring og sørget for at Computas Opus fikk en synlig start i markedet. Hun var en uvurderlig ressurs med tanke på kapasitet og kompetanse, og gjorde en solid jobb i overføringen til Computas’ eget markedsteam etter endt oppdrag.

Om
Computas Opus

Computas er en norsk leverandør av IT- og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Et av forretningsområdene har vært rådgivning og tjenester knyttet til Atlassian-produkter – verktøy for digitalt samarbeid, utvikling og prosjektledelse. Etter flere år med sterk vekst valgte de å skille ut denne enheten i et eget selskap med egen merkevare: Computas Opus.

https://computas.com/

Relaterte referanser

Nysgjerrig, men ikke overbevist?