Hero

Referanser  |

Sbanken

Kommunikasjonsrådgiver i en krevende fusjon

Det er ikke bare bare å flytte en liten bank inn i en stor en. Og spesielt når merkevaren skal bestå. Vår konsulent gikk først inn for en pappa som skulle ut i permisjon, men endte med å bli med på hele reisen fra nettbank til app.

Utfordringer

Sommeren 2023 trengte Sbanken-konseptet hjelp til å dekke inn en kommunikasjonsrådgiver som skulle ut i pappaperm. Vår konsulent Lene har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Sbanken tidligere og ble derfor et enkelt valg. Fra august gikk hun inn som kommunikasjonsrådgiver i sparetemaet, i tillegg til å bidra i pågående prosjekter i markedsavdelingen.

Sommeren 2023 fusjonerte Sbanken med DNB og det var derfor en spesiell tid. Markedsføringsaktiviteten måtte holdes oppe, samtidig som en stor teknisk migrering skulle på plass mot påsken 2024. Migreringen innebar blant annet nye nettsider, nye kundereiser og en helt ny app.

Leveransen fra oss

I løpet av høsten ble Lene involvert i flere interne prosjekter: Bygge innhold til de nye nettsidene, intern markedsføring for å sikre salg gjennom fusjonen og kartlegging av kundereiser fra annonser til kjøp i de nye løsningene. Lene ble derfor med helt fram til påsken 2024 for å bidra til å få det enorme prosjektet i land.

Fusjoner er ofte utfordrende, og her kom Lenes erfaring med merkevaren fort til sin rett. Det å kjenne organisasjonen var nyttig i en tid med store endringer, men hvor det å beholde merkevareidentiteten var viktig.

Dette sier oppdragsgiveren

Da vi hadde behov for en vikar for en kollega som skulle ut i pappapermisjon var det ingen tvil om at det skulle bli Lene. Flere av oss hadde gleden av å jobbe med henne tidligere og visste hvilken ressurs hun kom til å bli i denne perioden. En stor fordel var at hun allerede hadde stor kunnskap om merkevaren, produktene og finansbransjen generelt. Hun gled derfor rett inn i rollen og teamet, og fikk et stort ansvarsområde. Det har vært fantastisk å samarbeide med Lene og Markedssjefene i denne perioden.

Inger Lise Kvalvik
Avdelingsleder Datadrevet Markedsføring i Sbanken – et konsept fra DNB
Om
Sbanken

Om Sbanken – et konsept fra DNB: I april 2000 så Sbanken, eller Skandiabanken som de het da, dagens lys. Den rene nettbanken utfordret hele bankmarkedet med gebyrfrie og ikke minst heldigitale løsninger – uten filialer. Mye har skjedd på 22 år, men Sbanken har hele tiden vært kundenes favoritt. I 2022 ble de kjøpt av DNB, og fusjonerte 2. mai 2023. Sbanken lever videre, nå som et konsept i DNB.

https://sbanken.no/

Relaterte referanser

Nysgjerrig, men ikke overbevist?