Oppdraget vårt bestod av flere leveranser som ble gjennomført fra midten av august 2021 til tidlig januar 2022. Hovedmålet var å hjelpe Bring, divisjon Internasjonal Logistikk med å komme seg ut i markedet, og sette seg selv på kartet. Selvfølgelig koblet opp mot strategiene til konsernet, og med kommunikasjonsmålene til Bring Internasjonal Logistikk som bakteppe.
To av våre senior markedssjefer tok oppdragene i en 150% stilling. I tillegg hadde Bring tilgang til andre ressurser og fageksperter som prosjektleder, tekstforfattere, rådgiver på merkevare og budskapsutforming, samt digitale markedsførere.
Utfordringene i Bring var at divisjonen ikke hadde jobbet målrettet med taktisk markedsføring og manglet også en tydelig markeds- og kommunikasjonsplan. I tillegg hadde konkurrentene blitt mer synlige digitalt. Kundene – både potensielle og eksisterende forventer også mer digitale kommunikasjonsformer.
Bring ønsket spesifikt fremheve en viktig tjeneste; Supply Base Logistics er en tjeneste som innebærer fast trafikk med åpne semitrailere mellom forsyningsbaser og industristeder langs kysten av Norge. Bring hadde allerede besluttet å være tilstede på OTD-Energy – Norges største årlige messe for energinæringen. I den forbindelse ønsket de å sette seg selv og tjenestene sine på det digitale kartet med en kampanje.
Vi leverte:
For å sette seg selv på det digitale kartet i et mer langsiktig perspektiv, var det viktig å få på plass et rammeverk. Sluttleveransen skulle være markedsplaner for 2022 for to forretningsområder i divisjon Internasjonal Logistikk.
Vi leverte blant annet:
I tillegg leverte vi tre stillingsannonser for Bring Internasjonal Logistikk. Annonsene ble skrevet av tekstforfattere i tett samarbeid med bestillere og HR-ansvarlig hos Bring.
Å samarbeide med Markedssjefene er som å få tilgang til en hel markedsavdeling: Vi fikk vår egen kontaktperson og markedsekspert i Anja og samtidig tilgang til spisskompetanse innen ulike felt ved behov. Anja og Trine fra Markedssjefene bidro med faglig ekspertise og hjalp oss få frem tydelige budskap til målgruppene våre. Vi fikk en kampanje vi er stolte av og et godt grunnlag for å bli mer synlige digitalt for potensielle kunder. Å samarbeide med Markedssjefene er som å få tilgang til en hel markedsavdeling: Vi fikk vår egen kontaktperson og markedsekspert i Anja og samtidig tilgang til spisskompetanse innen ulike felt ved behov.
Posten Norge AS har to merkevarer; Posten og Bring. Konsernet har over 14 000 medarbeidere. Posten konsentrerer seg om privatmarkedet i Norge, og Bring retter seg mot bedriftsmarkedet i Norden og privatkunder utenfor Norge. Internasjonal logistikk er en divisjon i Bring som består av tre forretningsområder; “Internasjonal spedisjon” som selger grensekryssende logistikkløsninger til selskaper som importerer/eksporterer varer. “Fulloadsystemer” som selger logistikkløsninger til store industrielle selskaper innenlands og grensekryssende i Europa, samt “Offshore & spesialisert spedisjon” som selger logistikkløsninger til selskaper innen fornybar energi og olje og gass i Norge.