Markedsbudsjett for 2021? Dette bør du prioritere

Det er ingen tvil om at vi er mer digitale enn noen gang før, og at kjøpsatferden vår er i konstant endring. Året 2020 har nok bidratt til at disse prosessene går enda raskere. Dette gjør at vi som bedrifter må gå en ekstra runde på markedsaktivitetene våre i året som kommer. Hvordan bør din bedrift prioritere markedsbudsjettet i 2021?

Av: Aud Irene Vindenes
Forventet lesetid: 6 minutter

Et marked i endring

En økt digital tilstedeværelse har gjort at vi har måtte tilpasse oss og gjøre en rekke endringer i markedsføringen vår. Alt fra posisjonering av merkevaren, til e-handel og krisekommunikasjon – markedsføring har aldri vært viktigere. Bare se på Burger King som oppfordret sine kunder til å handle på Mc Donalds.

Se for deg hvordan vi tradisjonelt sett interagerer med merkevarer – nå er vi nesten utelukkende digitale. Mindre enn 20 % av markedsbudsjettet går til tradisjonelle kanaler som display på t-banen og plakater i byrom. Men det er viktig å ha i bakhodet at dette ikke er statisk: Hva skjer når samfunnet åpner opp igjen etter pandemien, og hvordan vil 2021 se ut med hensyn til forbrukeratferd, kanalvalg og innholdskonsumering?

Økt digital tilstedeværelse i befolkningen har også økt konkurransen i kanaler som f.eks nettaviser, YouTube og streamingtjenester. Da bør man være åpen for å bruke større deler av budsjettet i digitale kanaler for å oppnå ønsket synlighet. Og om budsjettet ikke tillater det bør man fokusere på å skape godt innhold som drar potensielle kunder inn i din sfære.

Ikke bare må vi tilpasse kommunikasjonen og tjenestene våre til den nye heldigitale hverdagen, vi må også dreie mot mer salgsrettet markedsføring. Det er stadig mer kritisk for bedrifter å få inn og pleie gode leads.

Lag en god innholdsstrategi

Det er her inbound marketing kommer inn: En markedsføringsmetode som brukes av millioner av markedsførere over hele verden. Metoden gir bedrifter mulighet til å øke og optimalisere nettrafikken, generere og pleie kvalifiserte leads og øke salget – og ikke minst jobbe målrettet med godt innhold over lengre tid. HubSpot er et fantastisk verktøy for å sette innholdsmarkedsføring i system, skape tillit til bedriften og skape økt kundelojalitet.

Les mer om: inbound marketing og HubSpot

Hva skal vi fylle denne innholdsstrategien med, spør du kanskje? Her er 5 ting du bør ha i bakhodet når du planlegger innhold og aktiviteter i 2021.

1. Engasjer med video og interaktive eventer

Video har vært i vinden en god stund, og det er på høy tid at flere hiver seg på. Alle elsker å se video og levende innhold som engasjerer! Folk vil bruke stadig flere minutter hver dag på video de neste årene enn noen gang før. Utnytt mulighetene som finnes – alt fra shoppingannonser til interaktive videoer som engasjerer forbrukerne, men husk dette når du lager video for sosiale medier: Less is more – en video må fange deg innen 6 sekunder, så kom raskt til poenget! 92 % av videoer i sosiale kanaler blir sett uten lyd, dermed er teksting essensielt.

Engasjementet for korte videosnutter har så vidt startet. Kanalen som får størst publisitet for tiden er nok TikTok, med over 800 millioner brukere. Også på Instagram og Facebook kan du utnytte muligheten for korte videosnutter gjennom funksjonen stories. LinkedIn har nå også lansert denne funksjonen.

Ta med kundene og publikummet ditt på “innsiden” med video. Del nyheter, produktoppdateringer eller arrangementer – gjerne gjennom et webinar eller lignende. Her gir verktøy som Zoom, Facebook Live og Instagram Live gode muligheter. Våg å by på deg selv for å engasjere, og ikke minst utnytt øyeblikket med innhold som er fengende og interessant for dine målgrupper.

2. Fokuser på innovasjon, prøving og feiling

Ifølge CMO survey er innovasjon en stor utfordring for markedsførerne i 2021. Endringene i samfunnet byr på skiftende atferd og forventninger fra kunder og næringsliv. Dette tvinger oss til å utvikle nye modeller for markedsføring, og markedsførere er under et enormt press for å revidere sine organisasjonsmodeller og bruke teknologi for å gi differensiert, digitalt kundeengasjement. For å få til dette er det viktig å allokere tilstrekkelig av markedsbudsjettet til innovasjon, prøving og feiling. Tør å prøve noe nytt, sats på det du lykkes med og forkast det som ikke fungerer. Dette gjør i tillegg markedsføringsjobben mye morsommere! Vi anbefaler å sette av 10-15 % av markedsbudsjettet på aktiviteter man ikke har gjort før.

3. Sett bærekraft på agendaen

Å ha fokus på bærekraft er ikke bare et samfunnsansvar – det er grunnleggende for selskapets merkevare og bunnlinje. Har du ikke startet enda så er det på tide å sette bærekraft på agendaen. Ikke nok med at bedriften bør ha en bærekraftig strategi for å nå konkrete klima- eller etiske mål – i 2021 bør merkevaren din i tillegg ta et standpunkt! Skap en kultur og en identitet der de ansatte i selskapet får bestemme hvilke saker som engasjerer. Finn selskapets indre stemme og bruk deler av markedsbudsjettet til noe som gjør godt for samfunnet.

Nysgjerrig på flere markedstrender for 2021? Last ned vår trendguide her!

4. Communication is key

Hvis det er et tidspunkt du bør ha fokus på kundene dine, så er det nå! I en tid med stress og bekymringer er det viktig å se på hvordan vi effektivt kan kommunisere og oppnå meningsfull kundedialog. Målet er å gi verdi til kundene, samtidig som din bedrift vil være top of mind når handlekraft og investeringsvillighet er tilbake. Nettbutikker som opplever økt etterspørsel må for eksempel ha gode rutiner for å informere om levering og forsinkelser, gjerne ved å bruke nettsiden til pop-up meldinger som informerer kundene om potensielle forsinkelser.

For de med fysiske butikker er det viktig å være i forkant i en tid med mye endring. Husk derfor å oppdatere Google My Business, Facebook, nettside og andre relevante kanaler med åpningstider, varebeholdning etc. Bedrifter som stenger midlertidig kan utnytte denne tiden til å skape verdi gjennom åpen og relevant kommunikasjon til sine kunder. Særlig i krevende perioder er det viktig å fortsette å svare på kundenes behov og bekymringer. Å holde folk informert og engasjert vil være en investering i fremtidig kundelojalitet.

5. Ta personvern på alvor

Med økende digital tilstedeværelse er det viktig å ta personvern på alvor en gang for alle. SMS og nyhetsbrev er for eksempel viktige kanaler som vil fortsette å levere gode resultater, også i 2021 – og da er det viktig å ha personvernet på stell.For å kunne bruke opplysninger om kundene dine til profilering eller markedsføring, er bedriften pålagt å ha gyldig samtykke. Samtidig må du huske å informere forbrukerne på en åpen måte om at du vil bruke opplysningene deres til markedsføring. Dette kan du lese mer om på Datatilsynets nettsider.

Vi opplever jevnlig at bedrifter ikke har kontroll på dette. Om du jobber i en av dem, bør det settes på prioriteringslisten før 2021 er i gang.

Til slutt

Det siste året har ført med seg et stort digitalt skifte for betalte, eide og fortjente kanaler. Mange sier vi er på vei inn i en “ny normal”, og det er sannsynlig at vi aldri vil havne tilbake der vi var for ni måneder siden. Da er det viktig at vi ikke låser oss når vi skal prioritere aktiviteter i året som kommer. 2020 har lært oss å være tilpasningsdyktige, innovative og digitale, og det må vi fortsette med. Samtidig må vi ikke miste troen på at vi også kan utnytte våre fysiske markedskanaler i 2021.

Trenger du hjelp til å strukturere dine markedsaktiviteter for 2021? Last ned vår mal for markedsplan under:

Har du behov for en aktivitetsplan? Last ned vår mal for årshjul og aktivitetsplan her.

 

Last ned vår gratis mal. Aktivitetsplan og årshjul

Kilder:

https://kampanje.com/markedsforing/2020/10/burger-king-oppfordrer-kundene-til-a-bestille-fra-mac-donalds/
https://ideastovideos.com/top-video-marketing-trends-for-2021/
https://blog.eniture.com/digital-marketing-trends-forecasts-for-2021
https://cmosurvey.org/wp-content/uploads/2020/02/The_CMO_Survey-Highlights-and_Insights_Report-Feb-2020.pdf
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/kundehandtering-handel-og-medlemskap/digitale-tjenester-og-forbrukeres-personopplysninger/bruk-av-personopplysninger-til-malrettet-markedsforing/
https://www.marketingdive.com/news/3-months-in-how-covid-changed-marketing/579594/
https://www.thedrum.com/opinion/2020/03/24/how-brands-can-communicate-effectively-during-coronavirus