
Kundecase: Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er Nordens største handelshøyskole med 20.000 studenter fordelt på 4 campuser i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. De tilbyr bachelor- og mastergrader innenfor økonomi, markedsføring og administrasjon.
Type oppdrag
To av våre konsulenter har vært i oppdrag hos Handelshøyskolen BI, for stillingene som markedssjef og tekstforfatter i perioden juni 2019 – mars 2021. Markedssjefen var ansvarlig for internasjonalt marked, og hun fylte en 100 % stilling frem mot rekruttering av en fast ansatt. Deretter var hun ansvarlig for PhD og fylte et svangerskapsvikariat i 40% stilling.
Tekstforfatteren fylte rollen som innholdsansvarlig/innholdsprodusent i en periode på to måneder for en svangerskapspermisjon, for deretter å jobbe som innholdsprodusent i samarbeid med intern innholdsansvarlig i en 60-80% stilling.
Oppdrag tekstforfatter for bachelor og master nasjonalt og internasjonalt, samt PhD:
- Planlegging, kvalitetssikring og redigering av blogginnlegg
- Legge ny strategi for nyhetsbrev, instagram og blogg, samt planlegge innholdet
- Veiledning av studentassistenter med tekst, innhold og video til bloggen
- Jobbe med tekster til nettsiden
- Oversette tekster fra norsk til engelsk og engelsk til norsk
- Oppgradering og planlegging av nye programsider, samt skrive nye tekster til programsidene
- Kampanjearbeid, SoMe tekster og koordinering av studentassistenter og ambassadører i forbindelse med nasjonal og internasjonal kampanje for bachelor, master og PhD
Leveranser for tekstforfatter:
- Ansvarlig for nyhetsbrev i juni, juli 2020 og januar og februar 2021
- Produsert innhold til nye programsider
- Produsert innhold til kampanjesider
- Korrekturlest bloggartikler, annonsemateriell og innhold til nettsiden
- Oversatt innhold fra norsk til engelsk og engelsk til norsk.
- Planlagt og lansert ny blogg
- Planlagt og lansert ny strategi for nyhetsbrev
- Planlagt ny strategi for instagramkonto
“Elin har vært en viktig støttespiller for oss som kreatør og innholdsprodusent. Hun har raskt og effektivt satt seg inn i mange av våre ulike prosjekter og produksjoner, og vi har fått god nytte av hennes redaksjonelle og kommersielle erfaring, samt hennes teft for god historiefortelling”.
– Dorthe-Beate Lia, innholdsansvarlig på BI.
Oppdrag markedssjef for internasjonalt marked og PhD:
- Ansvarlig for markedsføring mot internasjonale studenter, til både bachelor og masterprogram (Juni 2019 – august 2020).Ansvarlig for markedsføring til PhD-programmet, nasjonalt og internasjonalt (august 2020-mars 2021).
- Lede prosessen fra innsikt og brief, utvikling av kreativt materiell og mediestrategi sammen med byrå, utvikling og implementering, resultater og rapportering
- Løpende kontakt med kreativt byrå og mediebyrå
- Produksjon av materiell og koordinering med produksjonsbyrå
- Koordinering med spesialister og ressurser internt i markedsavdelingen, eksempelvis webredaktør, crm-ansvarlig, tekstforfatter, designer, performance
- Utvikling av kampanjesider
- Utvikling av e-post løp mot interessenter
- Deltok også i andre interne prosjekter som;
- Utvikling av dashboard for rapportering av kampanjeresultater i Power BI
- Rekruttering til interne stillinger og organisering av avdelingen
- Koordinere pre-tester og post-tester med analysebyrå
- Implementering av SalesForce i organisasjonen
Leveranser for markedssjef:
- I samarbeid med resten av markedsavdelingen, ansvarlig for markedsføring av BI mot internasjonale studenter i USA, Brasil, Mexico, Tyskland, Frankrike, Sveits, Italia, India, Kina, Vietnam
- Sikre kvalitet og fremdrift i markedsarbeidet for BI, og sørge for at de nådde sine opptaksmål i godt samarbeid med rekrutteringsavdelingen
- Produsere og utføre en markedskampanje sammen med kreativt byrå og mediebyrå
- Budsjett- og resultatansvar
Resultater:
Handelshøyskolen BI opplevde en økning på 18,7% fra internasjonale studenter til skoleåret 2019/2020 og en økning på 20,3% fra PhD studenter til skoleåret 2020/2021.
“Jeg har vært svært fornøyd med teamet fra Markedssjefene gjennom hele perioden. De er fleksible, de har satt seg raskt inn i nye oppgaver og tatt eierskap til oppgavene vi trengte hjelp til i påvente av nye ansatte.Jeg er imponert over Trines vilje og evne til å gjennomføre både små og veldig store oppgaver – alltid til avtalt tid og med god kvalitet. Hun var profesjonell og håndterte enhver utfordring, samt faglig sterk og en fryd å ha som kollega. Vi kommer til å benytte Markedssjefene igjen”
– Anette Skott, direktør for marked og rekruttering.