Markedssjefenes guide til en optimal nettside

Få innsikt, tips og triks for å optimalisere nettsiden din – alt samlet i én PDF!

Markedssjefenes guide til en optimal nettside

Har du en optimal nettside?

Last ned guiden vår, og få innsikt, tips og triks for å optimalisere nettsiden din – alt samlet i én PDF!

Hva er en optimal nettside?

Nettsiden er navet i all markedsføringen du gjør. Det er hit du ideelt sett sender målgruppen din. Men hvordan optimaliserer du nettstedet ditt, og sikrer økt konvertering fra besøkende?

Når man skal sette opp en nettside – eller optimalisere en eksisterende, er det mange viktige elementer. I vår guide til en optimal nettside har vi samlet de faktorene vi mener er helt essensielle når man skal sette i gang med et nettside prosjekt, eller optimalisere en eksisterende.

Velg rett CMS på 1, 2, 3, 4

HubSpot
som CMS

WordPress
som CMS

WIX
som CMS

Brukeropplevelse på nett

Søkemotor-optimalisering

Velg rett CMS på 1, 2, 3, 4

Content management system (CMS) er fellesbetegnelsen for nettsteders publiserings- og redigeringsverktøy. Med et hav av systemer kan det være utfordrende å velge rett system. For å hjelpe deg på veien, deler vi 4 tips til valg av CMS.

  1. Brukervennlighet: Håndterer dere et komplisert CMS med tusenvis av muligheter for filtrering og skreddersøm? Eller har dere behov for et enklere system med plug and play-funksjonalitet?
  2. Pris: Avanserte systemer med flotte og ferdigstilte maler vil alltid være dyrest. Her må det tas en vurdering på kompetanse til design in-house samt hvilket behov dere har for filtrering og datainnsamling.
  3. Skreddersøm: Avanserte CMS-systemer kan skreddersys i det uendelig, men det er viktig at funksjonaliteten er intuitiv og gir mening for de som skal bruke det.
  4. Sikkerhet og tilgang: Hvilket behov har din bedrift for tilgangsstyring og sikkerhet på nettstedet? Som eier av et nettsted prosesserer man store mengder persondata – hvordan skal denne informasjonen ivaretas?
Nedover pil
Nedover pil
Nedover pil

HubSpot som CMS

HubSpot er en alt-i-ett løsning som inkluderer CRM (customer relationship management), CMS (content management system), service desk og prosjektstyringsverktøy. Her får du samlet alt på ett sted!

Er du lei av å sammenstille data fra to ulike systemer? Eller jobber du med inbound hvor
leadsgenererende markedsføring er i fokus? Da kan HubSpot være noe for deg.

WordPress som CMS

WordPress er en plattform som har et enkelt brukergrensesnitt og det er enkelt for en administrator å navigere, redigere og laste opp innhold. Plattformen bruker åpen kildekode, noe som betyr at alle som ønsker kan utvikle plugins (utvidelser) til wordpress-sider.

WordPress passer derfor både for deg som ønsker å utvikle nettsiden din uten å involvere designere og utviklere, men også for deg som ønsker en noe mer kompleks nettside. WordPress er også et ypperlig valg dersom du skal etablere en egen nettbutikk.

WIX som CMS

Wix er et svært enkelt og brukervennlig CMS. I redigeringsverktøyet ser du umiddelbart hvordan resultatet vil bli, og du kan hente bilder direkte fra bildebanken Unsplash eller Shutterstock (hvis du har konto her).

Wix passer ypperlig for one-pager og blogg. Når det er sagt foreligger det færre muligheter for skreddersøm og koding av systemet. Dette er altså et enkelt, type plug and play, CMS.

Nedover pil

Brukeropplevelse på nett: våre 5 beste tips

Brukeren forventer at din nettside er intuitiv og av kvalitet. Nedenfor finner du ting vi mener er viktige å tenke på når du skal bygge ny eller redesigne en eksisterende nettside.

  1. Sett tydelige mål: Hva ønsker du å oppnå gjennom nettsiden? Flere kontakter eller promotering av et produkt eller tjeneste? Uansett bør målet defineres før du går videre i prosessen.
  2. Kartlegg målgruppe: Det går mye tid, penger og energi i utviklingen av en nettside. Du vil være sikker på at du fanger målgruppens oppmerksomhet og engasjerer dem.
  3. Tilgjengelighet: Hvis nettsiden din ikke er optimalisert til ulike enheter, vil dette påvirke hastigheten og du kan vinke farvel til brukerne og ønske de lykke til hos konkurrentene. Vi anbefaler at du sjekker Google Page Speed Insights for muligheter til optimalisering av hastighet.
  4. Navigasjon på nettsiden: Det skal være enkelt for besøkende å navigere seg på nettsiden din. Skal du redesigne eller bygge ny nettside kan det være lurt å lage et Sitemap, for eksempel i Creatly.
  5. Tilpasset design: Nettsiden bør følge en designmanual som er gjennomgående for hele bedriftens grafiske profil. Dette skaper en rød tråd i den visuelle profilen som også setter standarden for andre kanaler.

Les: Nettvettregler fra Markedssjefene

Universell utforming

Nye EU-regler for universell utforming tilsier at alle nettsider skal være universelt utformet fra 1. januar 2021. Blinde og svaksynte bruker som regel skjermleser for å navigere seg på nettsider. Dette betyr at skjermleseren leser opp alt av innhold på siden. I og med at du ikke kan skumlese med en skjermleser, bruker den andre metoder for at brukeren lettere skal finne frem.

  1. Riktig bruk av H-tags
  2. Beskrivende lenketekster
  3. Forklarende Alt-tekst
  4. Språkbruk
  5. Fargebruk
  6. Kontraster

Universell utforming er også veldig viktig for søkemotoroptimalisering, og kan gi deg høyere plassering i Google organisk søk.

Søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsiden

Det hjelper lite å ha en attraktiv nettside hvis ingen finner den. I vår guide har vi derfor samlet våre do’s and dont’s for det vi mener er viktigst å tenke på i SEO. På denne måten kan du sørge for at kundene finner nettsiden din på 1-2-3.

Markedssjefenes guide til en optimal nettside

Vil du vite mer om nettside og optimalisering? Last ned guiden vår og få flere konkrete eksempler på do’s and don’ts.

Er du fortsatt usikker på hvordan du skal sette i gang med nettsiden din og optimalisering?

Ta kontakt med oss her