Hvordan bli synlig når du er usynlig?

scrabblebrikker som staver teksten "it is marketing" for å illustrere synlighet

Du har krysset av dag etter dag i kalenderen. Telt timer mens vårsola har lokket deg mot ferie og late dager. Tappert deltatt på avslutning etter avslutning, bakt langpannekake, pakket piknikkurv og kjøpt avskjedsgaver i fleng. Hatt sommerlunsjer, sommermiddager, sommerfester og tunge dager derpå. Heseblesende kommet i mål med det viktigste på jobb. SÅ er første feriedag her! Fire, kanskje til og med fem uker uten tanke på jobb. Eller?

For hvem passer på at skuta holder seg flytende gjennom sommeren? Med andre ord, at den holder seg synlig når du blir usynlig? Det er nemlig ingen gylden sommerregel at kundene dine (eller de du ønsker skal bli kundene dine) gidder å ha deg top of mind mens de slanger seg på en solseng i Marbella. Ikke med mindre du gjør noe for det. Og nei – du trenger ikke jobbe i ferien for å ivareta synligheten! Her er fem enkle tips du kan forberede før du tar ferie:

Tips #1: Forhåndspubliser nyheter på nettsiden din

Hvis nyheter på nettsiden er en viktig del av innholdet du deler med målgruppen din, så sørg for å gjøre klar noen saker som kan publiseres i løpet av ferien. Målgruppen din har sannsynligvis bedre tid enn vanlig til å lese nettopp ditt innhold. Kanskje du har et spennende kundecase på lur, eller er det på tide å løfte frem noen viktige produkter, tjenester eller nøkkelansatte i sommersola? Det er lov å gjenbruke godt innhold – mange i målgruppen din har ikke fått det med seg tidligere. De fleste publiseringsløsninger gir deg mulighet til å legge saker klare til publisering på gitte datoer.

Tips #2: …og mens du er i gang: Gjør det samme i sosiale medier

Sakene du publiserer på nettsiden fortjener å se dagens lys også i de sosiale kanalene dine. Lag teasertekster, finn bilder og forbered poster med linker til nettsidesakene. Dobbeltsjekk at annonsekampanjene dine går som de skal, med riktig budsjett gjennom hele ferien.

Er du så heldig å ha en sommervikar gjør du det veldig enkelt ved å levere fra deg et godt forarbeid, for eksempel i form av en redaksjonsplan. I mangel av en vikar finnes det mulighet for å planlegge fremtidige poster med eksakt dato og klokkeslett for eksempel på Facebook. Og du – et hot tips: Unngå innhold som krever oppfølging gjennom ferien – for eksempel konkurranser med trekning og annonsering av vinnere. De kan du ta før ferien???? Husk også å oppdatere sosiale medier med sommerens åpningstider!

Tips #3: Vær proaktiv med et nyhetsbrev

Nyhetsbrev er ikke bare et trist markedsføringskapittel fra 90-tallet. Med velfungerende plattformer og en stadig høyere kvalitet på innholdsproduksjonen, har nyhetsbrevene fått sin renessanse. Og de er særlig nyttige for konkret og praktisk informasjon – rett i innboksen til kunder og samarbeidspartnere! Send et kort nyhetsbrev med informasjon om sommerens åpningstider, noen hyggelige sommerord, faglig sommerlektyre og et fristende sommerbilde. Vips, så har du sørget for å være i forkant, og unngår misfornøyde kunder som ikke får kontakt.

Tips #4: Slå på tråden – og fraværsmeldingen

Det enkle er som kjent ofte det beste: Bruk fem minutter på en telefon til dine viktigste og mest lojale kunder før ferien. Spør om det er noe du kan hjelpe til med før du (og de) tar fri, informer om back-upen din og ønsk dem en riktig god ferie. Hvis kunden er i skikkelig sommermodus; benytt sjansen til å avtale et møte rett etter ferien, så gir du høsten en kick-start også. Og før du stenger mailen for godt før ferien – husk fraværsmelding med relevant info og en smiley om du vil ????

Tips #5: Fortsatt stressa? Ring en venn (eller oss!)

Hvis du likevel kjenner at du ikke klarer å senke skuldrene, sørg for å ha flinke folk som kan holde fortet for deg i sommer. Vi hjelper deg gjerne med å skrive gode tekster, få dem ut der de skal i egnet format, drifte annonsekampanjer, være pressekontakt eller hvilken som helst av de andre hundre oppgavene en markedsperson har. Det kan du lese mer om på markedssjefene.no. For selv om vi tar ferie er vi bemannet hele sommeren gjennom – nettopp for å sørge for at du kan ta deg fri med verdens beste samvittighet. Det fortjener du!

Varme sommerhilsener & ønsker om lave skuldre fra Kjersti & resten av Markedssjefene!