Stolt og fremadstormende gaselle

Foto: Kjartan Haugen, Markedssjefene


I dag kåres årets Gasellebedrift i Christiania Teater i Oslo, og vi er på gasellelisten og selvfølgelig på plass. Vi har ingen ambisjoner om å vinne, men det er heller ikke viktig. For vi har allerede vunnet. Overfor hverandre. Overfor våre kunder. Overfor våre ansatte. Og overfor oss selv.


Onsdag 10. oktober kl 14:56 tikket det inn en mail:

«Gratulerer! Din bedrift er en DN-Gaselle i 2018! Det betyr at selskapet ditt er en av Norges mest fremgangsrike vekstbedrifter.»

I en ellers hektisk arbeidshverdag slo det litt luften ut av oss, for det er sjelden vi stopper opp og reflekterer over hva vi faktisk har fått til. Da er det godt at noen andre gjør det for oss, og at DN og deres samarbeidspartnere år etter år vier tid og ressurser til å hylle sånne som oss.

Så, på en dag som denne må det være lov å reflektere over hvem vi har utviklet oss til å bli, og suge litt på karamellen av å ha lykkes.

Rasktvoksende, lønnsom norsk bedrift

Det er 15 år siden DN for alvor begynte å vise fram de mest rasktvoksende og lønnsomme norske bedriftene. I alle disse årene har jeg hver høst fulgt med på deres reportasjer om spennende norske selskaper og har selv latt meg inspirere til å satse som gründer. Det er nå 5 år siden Kjersti og jeg tok steget ut i dette ukjente. Et viktig mål har nettopp vært å overleve de 5 første årene og attpåtil gjøre det så bra at vi kunne få plass på DNs gaselleliste. Nå er altså dagen kommet, og vi er ikke så rent lite stolte.

Vi baner vei

Markedet for våre tjenester er i sterk vekst, og vi opplever å ha banet vei for en tjeneste som hittil har vært ukjent i Norge. Norske selskaper har lenge outsourcet regnskap og IT, og HR er også en tjeneste stadig flere ser verdien av å sette ut. Nå opplever vi stor etterspørsel fra selskaper som ønsker å leie inn marketingressurser istedenfor å ansette.

Da vi startet fant vi ingen andre selskaper som jobbet på samme måte som oss, og 5 år etter oppfatter vi oss som det eneste rendyrkede marketing for hire selskapet i Norge, selv om flere nå tilbyr dette som en tilleggstjeneste. Konseptet er mer utbredt i andre land.

SMB og B2B

Store deler av norsk næringsliv består av av små og mellomstore selskaper, og en betydelig andel av disse har verken behov for eller ressurser til å ha en egen markedsavdeling. Men det betyr ikke at de ikke har behov for å bli synlige i sine markeder. Vår misjon er å være deres markedsavdeling ut fra det behovet de har. Det minste engasjementet er 3 timer pr. måned – det største engasjementet er 100% stilling.  

Store deler av kundeporteføljen er selskaper som markedsfører seg mot bedriftsmarkedet, og vi har bygget opp en enorm erfaringsbase knyttet til B2B markedsføring. Her er beslutningsprosessene noe helt annet enn innen B2C, og det krever andre måter å kommunisere på.

Med det sagt, så har vi også store engasjement innen B2C, og i store norske selskaper, der vi jobber i prosjekter, dekker permisjoner eller akutte sykemeldinger.

Et fagområde i rivende utvikling

Markedsføring som fagområde er i voldsom utvikling, og digitaliseringen stiller høyere krav til spesialister, blant annet innen sosiale medier, Google Ads, nettsider og kundereise. De færreste selskaper har mulighet til å ansette spesialister på alle disse områdene, og har fått øynene opp for å leie inn kompetansen i stedet.

En av våre USP’er er at vi er hands-on på operative oppgaver samtidig som vi er flinke til å løfte blikket på kundens vegne. Vi jobber som om vi var ansatt hos kunden, og ønsker oppriktig at kunden skal lykkes.

Det slutter ikke her

I dag er vi markedsavdeling for drøyt 50 norske selskaper, og har siden oppstarten i 2013 bistått over 100 kunder. Vi er i vekst og er i dag 14 ansatte, hvorav 10 er ansatt det siste drøye året. Vi har alltid mye å gjøre, ansetter kontinuerlig og har store ambisjoner.

Vi håper du fortsetter å slå følge på vår vei videre!

Av Trine Romskoug

Kilde: Vil du vite hva som skal til for bli en gaselle?