Søkemotoroptimalisering sjekkliste: Slik blir du mer synlig

Fargerik stand med google logo

Google er fortsatt en effektiv kanal for å nå markedsmålene dine. Å holde nettsiden din søkemotoroptimalisert er en kontinuerlig prosess. Her er de viktigste tingene du må huske på når du skal søkemotoroptimalisere nettsiden din for Google i 2021.

Av Kristine Olasdatter, Mari Westrheim og Ida Kristin Jensen

Forventet lesetid: 4-5 minutter

  1. Formatering av tekst på nettsiden
  2. Sånn sikrer du god tekst for SEO
  3. Optimalisering av bilder for nett
  4. Derfor må du lenke internt og eksternt på nettsiden

Formatering av tekst på nettsiden

Det er en stund siden søkemotoroptimalisering var å gjenta det samme ordet mange nok ganger på nettsiden. Nå er håndteringen og rangeringen av innhold mye mer sofistikert. Nå blir du belønnet for å være nøyaktig og unik, fremfor slurvete og generisk. Det gjelder altså å holde det ryddig både på fremsiden og baksiden av nettsiden.

Sånn bruker du H-tags riktig

Alle elementene på en nettside er med på å skape ryddighet, også presentasjonen av teksten. For å vise hierarkiet på en nettside benytter vi ulike størrelser på titler, undertitler, ingress og brødtekst. Dette forteller søkemotorer som Google at vi ønsker å være synlige på akkurat dette søkeordet. H står for “heading” og tallene indikerer hvilken størrelse den har. H1 er rangert høyest, så H2, så H3 osv. For å bli mer synlig på Google bør søkeordet være nevnt i både H1 og H2. På den måten forteller vi Google hvilke søkeord/søkefraser landingssiden handler om.oversikt av ulike headingerHentet fra Mailchimp.com

Formatering ved klipp/lim

Kopierer du tekst fra et dokument eller en annen nettside, så vær oppmerksom på om formateringer følger med når du limer det inn på nettsiden. Dette kan blant annet påvirke linjeavstand, H-tags, sitater og lignende. Det sikreste er å lime teksten inn som ren tekst, som vist i bildet under.bilde av hvordan lime inn ren tekstkilde: wordpress.com

Metabeskrivelser øker søkemotoroptimaliseringen

Short and sweet er stikkordene her. Metabeskrivelsen er et lite tekstutdrag som beskriver innholdet på sidene dine. Dette dukker opp i Google når noen har søkt på det du har skrevet om. En metabeskrivelse er ikke en direkte SEO-faktor, men den er viktig fordi basert på klikk på søkeresultatet ditt og tid brukt på siden, vil metabeskrivelse påvirke din SEO-score.

Metabeskrivelsen bør være en selgende tekst som får potensielle besøkende til å ville klikke seg inn på siden din. For å beholde din SEO score, og forbedre den, husk at metabeskrivelsen må stemme overens med det siden handler om, slik at leseren blir lenger på siden din. For å tiltrekke deg riktig type lesere, husk på at søkeordet du har valgt bør være en del av metabeskrivelsen. Har du for eksempel en side som handler om markedsstrategi og dette er et ord du ønsker å være synlig på i Google, bør du også bruke ordet “markedsstrategi” i metabeskrivelsen.

Metatittel: En beskrivende overskrift som samsvarer med innholdet på siden.Eksempel på metabeskrivelse

Så lang bør en bloggpost være

Hvor lang en tekst til nettsiden bør være avhenger av hvilket innhold du skal skape. En bloggpost bør ligge på minimum 300 ord, og innhold som du definerer som hjørnesteinsinnhold for bedriften bør ha minimum 900 ord. Når det er sagt så hjelper det ikke å skrive 300 ord om hva som helst. Noen temaer krever mye forklaring, men blir det for komplisert kan det være lurt å kombinere det med illustrasjoner. Uansett hva du skal skrive om så husk at innholdet må være relevant for leseren!

Er det relevant for leseren øker det sjansen for at de leser flere bloggposter. Tiden en besøkende bruker på nettsiden din forteller Google hvor interessant den er, og det er bra for SEO!

Sånn sikrer du en søkemotoroptimalisert tekst

Språkvask eller tekstvaskt for hjemmesider er mer enn å passe på orddelinger og selgende budskap. Tekstens oppbygging bidrar også til et ryddig og lesbart design. Tekst er effektivt for å kommunisere hva vi leverer, eller hvordan noe fungerer. Korte og presise overskrifter vil hjelpe leseren til å raskt finne svar på det de lurer på. Husk at vi som regel stiller Google spørsmål: Hvordan lager jeg godt innhold til SEO?, og det er disse spørsmålene vi må forsøke å besvare i teksten på nettsiden.

Jo raskere kunden forstår hva vi kan hjelpe dem med, jo enklere vil kjøpsreisen også bli. Slurvefeil som (åpenbare) skrivefeil, unaturlige linjeskift og bildetekst som ikke samsvarer med bildet, kan gi leseren et rotete inntrykk av merkevaren din. Pass derfor på at du alltid går over teksten et par ganger før den publiseres:

  • Les korrektur (grammatikk, dobbeltsjekk tittel, mellomtitler)
  • Dobbeltsjekk formateringer (H-tags, linjeskift, fontstørrelse)
  • Husk nok luft rundt hvert avsnitt (gir bedre lesbarhet på mobil)
  • Kvalitetssjekk metabeskrivelser og metatitler
  • Pass på at alle sider og blogginnlegg har et relevant søkeord
  • Fjern gjentakende tekst for å bedre søkemotoroptimaliseringen

Publiserer du det noen andre har skrevet? Da kan det være lurt å avklare på forhånd hvordan disposisjonen av landingssiden skal se ut. Lag gjerne en mal på de ulike modulene, slik at både designer, utvikler og tekstforfatter er enige om hvordan teksten bør presenteres.

Planlegger du å lage en helt ny nettside? Da bør du involvere alle som er involvert i tekstarbeid til et oppstartsmøte for å utarbeide en plan og strategi for tekstarbeidet. Dette kan være prosjektleder, tekstforfatter, designer, utvikler og kunden. Fordel arbeidsoppgavene og sett realistiske deadlines.

Google logo med mørk bakgrunn

Slik optimaliserer du bilder til nettsiden

Alternativ tekst (Alt-tekst)

Alle bilder du publiserer havner på Google og er dermed automatisk en del av søkemotoroptimaliseringen. Alternativ tekst, eller alt-tekst skal forklare bildet ditt til noen som ikke kan se det. Infoen fra alt-teksten blir nemlig brukt av opplesning funksjoner som leser for blinde og svaksynte. Ønsker du å være synlig på Google så må dette på plass og i tillegg husk å lagre bildene med et filnavn som er tydelig og forklarende, og ikke masse tegn og tall. Så husk å bruk litt tid på dette.

Bildestørrelse

Store bildefiler gjør ikke bare nettsiden din tregere, men påvirker også din SEO score. Bilder bør helst ikke være større enn 150 kb. Ja, det er lite og kan i noen tilfeller påvirke kvaliteten på bildet. Et tips her er å skalere bildet i Photoshop og eksportere det i PNG format. Her kan du også justere på kvaliteten til du får ønsket filstørrelse. Husk også at bildene må kunne automatisk justeres etter hvilken skjerm brukeren er på – stikkordet her er responsive bilder. En enkel huskeregel kan være: mindre bilde = mindre filstørrelse. Mindre betyr raskere nettside. Skulle du gjerne gjort bildet større? Skulle du havne i en situasjon hvor du har et for lite bilde og ønsker det forstørret uten å miste kvalitet, så kan du teste ut verktøyet Image Upscaler.cropping av bilde med blomst

Intern og ekstern lenking gjør deg mer synlig på Google

Karusell mot mørk himmelVi skiller mellom interne og eksterne lenker. Interne lenker kobler sider og innlegg på din egen nettside, og eksterne lenker kobler sidene dine til andre nettsider. Riktig bruk av lenkestrategi er viktig for en god brukeropplevelse og for å bli synlig på Google. Interne lenker kobler innholdet ditt og gir Google en idé om din nettside struktur. Her kan du etablere et hierarki slik at du kan gi de viktigste sidene og innleggene mer lenkeverdi enn andre. For at innholdet ditt skal bli synlig på Google må nettsiden din ha lenker som Google kan følge, og videre rangere dette innholdet.

Interne lenker

Lenker til en annen side på nettsiden din. Vi snakker her om interne lenker i menyen som gjør at brukere kan navigere seg på nettsiden din og enkelt finne innholdet de er ute etter. Søkemotorer bruker også de interne lenkene dine til å navigere på nettstedet ditt, så dersom du ikke har interne lenker til siden din, vil heller ikke søkemotorer finne den.

Kontekstuelle lenker

Dette er også interne lenker, men satt i kontekst av relevant innhold. Dette påvirker søkemotoroptimalisering fordi søkemotorer finner ut hvilket innhold på nettsiden din er relatert, og bestemmer verdien av innholdet. Jo flere kontekstuelle interne lenker du har på siden din, desto bedre er dette for søkemotoroptimalisering. For å score høyest mulig på søkemotoroptimalisering er det viktig å huske på at sidene du lenker til bør være relevant i forhold til konteksten. Et eksempel på en kontekstuell link er denne, som går til en landingsside om SEO.

Eksterne lenker

Lenker til en annen nettside enn din egen. Google signaliserer dette som en tillitserklæring og vil anse nettsiden som verdt å vise frem i søkemotoren. Her kan det være taktisk smart å linke til noen nettsteder som kan tenkes å linke til din nettside i fremtiden. Her er det viktig å nevne prinsippet om kvalitet fremfor kvantitet. Google legger vekt på hvor høy troverdighet (høy/lav domeneautoritet) nettsiden som linker til deg har. Så velg nettsider som du ønsker skal linke tilbake til deg, med omhu.

Sjekkliste for å bli synlig på Google

Liste over SEO tipsVerdens største søkemotor, Google er fortsatt en effektiv kanal for å nå markedsmålene sine. Men spillereglene endrer seg hele tiden, og det kan være vanskelig å få med seg alt. Det kanvære alt fra endring av algoritmer, nye brukerbehov eller teknologi som avgjør hvordan vi skal skrive gode tekster for søkemotorer som Google. Å ha en søkemotoroptimalisert nettside er derfor noe som må vedlikeholdes hele tiden. Sjekk at du har disse punktene sjekket av for din nettside, så er du godt i gang med å bli synlig på Google. Er du interessert i innsikt, tips og triks for å gjøre nettsiden din mer synlig på Google? Vi har samlet alt du trenger å vite i en egen nettside-guide. Last ned den store guiden vår, for flere nyttige råd som hjelper deg på vei!CTA guide til en optimal nettside Kilder

https://yoast.com/internal-linking-for-seo-why-and-how/

https://www.hubspot.com/marketing-statistics