Merkevarebygging – løft merkevaren din til et nytt nivå

Merkevarebygging, mann som maler

Vi har tidligere skrevet om hvordan vi lager en merkevarestrategi og hvordan du engasjerer dine målgrupper med god historiefortelling. Markedsstrategien er selve planen og retning for hva som skal bygges i folks hoder. Når strategien er på plass skal forretnings-og markedsplanen gjennomføres. Så hvordan gå målrettet i gang? Vi gir deg noen posisjoneringsmetoder som kan være med å bygge din virksomhets omdømme. Ved første øyekast kan metodene virke krevende og kostbare. Men man behøver ikke å gjøre dette så omfattende og stort i starten.

Av Kristin Madsen

Forventet lesetid: 3 minutter

Lag en høyprofilert intervjuserie

Vi prøver alle å engasjere og nå vår målgruppe på best mulig måte ved å skrive relevant og verdifullt innhold. Blogging, inbound marketing, content marketing, nativ advertising og produksjon av nedlastbart innhold er metoder de fleste virksomheter benytter eller har testet. Men hva med å løfte merkevaren til et nytt nivå med andre metoder? La oss si at du jobber innen teknologibransjen og målgruppen din er IT-beslutningstakere. Hva med å skille deg ut fra konkurrentene og invitere målgruppen din til intervju? Formatet kan være videointervju, webinar-serie eller artikkelformat. Kontakt IT-beslutningstakere fra ditt og dine kollegaers nettverk og egne kunder. Still dem spørsmål om temaet du ønsker å belyse. F.eks. spørsmål rundt IT-sikkerhet og relevante utfordringer som bedrifter står ovenfor. Trygg dem på din arena, vær ærlig med formålet og gi dem anledning til å kvalitetssikre innholdet før publisering. Bygg gradvis opp innholdsbanken med flere aktuelle beslutningstakere. Etterhvert vil andre IT-beslutnignstakere følge etter, fordi de er interessert i å lære av likesinnedes erfaringer, innspill og råd. Å produsere slike intervju, er en måte å dele aktuell kunnskap på. Du sørger for nyansert kunnskap fra flere bedrifter, og vil ha en mye større sjanse for skape relevans og verdi i din målgruppe. Virksomheten din drar nytte av andres troverdighet og synlighet. Samtidig løfter du frem personene du intervjuer på en respektfull og god måte. Det bygger deres synlighet og troverdighet. Resultatet er en styrking av din egen og intervjuobjektets merkevare. Deler du sammendrag av intervjuene i ulike kanaler, øker du synligheten din ytterligere. FRONT Leadership kan trekkes frem som et eksempel på en bedrift som har laget en intervjuserie i artikkelform, HR-intervjuet. Deres målgruppe er HR-sjefer og personalansvarlige. De har gjennomført flere intervju av HR-sjefer fra kjente bedrifter som Storebrand, TietoEvry, Telenor og Borregaard mm. I intervjuene kan man lese om HR-toppenes tanker, faglige råd og ambisjoner. Deres erfaringer er at flere av dem som har blitt intervjuet, har også blitt kunder på et senere tidspunkt. Dette er en smart måte å drive merkevarebygging på. Det skaper troverdighet og synlighet, men viktigst av alt skaper det innsikt og gode relasjoner til målgruppen. Mikrofon i fokus med uklar bakgrunn

Merkevarebygging ved bruk av fagkonferanser

Å være foredragsholder på en fagkonferanse er en annen måte å dele kunnskap på. Du har en unik mulighet til å nå ut til målgruppen din og kommunisere direkte til dem med faglig integritet. Deltakerne vil få ny innsikt og kunnskap gjennom ditt foredrag. Samtidig har de også mulighet til å bli kjent med din bedrift og din merkevare. Har du en unik spisskompetanse innen ditt fagområde – hvorfor ikke ta steget ut og utvikle en egen fagkonferanse? Arranger ditt eget arrangement sentrert om tema og relevante tjenester for dine kunder, gjerne i samarbeid med et par av dem for å sikre bredde og nyanse i innholdet. Hold konferansen liten, enkel og spesifikk i begynnelsen, etterhvert kan du få inn noen partnere som kan løfte konferansen ytterligere. Klarer du å etablere en konferanse som gir verdi, vil du bygge din merkevare, ditt nettverk og din kompetanse. Eksempler på virksomheter som har tatt dette steget, er f.eks. Atea med sine årlige Community events som de kaller for årets største tech-event. Eller Cisco Connect som inviterer IT-bransjen til event hvor de kan møte eksperter og bygge nettverk med andre virksomheter. Amesto Beyond er et annet eksempel hvor ledere og beslutningstakere blir invitert til å knytte kontakt og utvide sitt nettverk. Ved å være den som arrangerer og utvikler en egen konferanse, kan du ta posisjonen i markedet som ekspert på ditt fagområdet. Det vil styrke og heve din merkevare over tid. Kvinne som noterer i notatblokk

Markedsundersøkelser som ledd i din merkevarebygging

En tredje måte å dele kompetanse og relevans for din målgruppe, er å gjennomføre en analyse av et spesifikt fagområde. Det kan være å belyse utfordringer og problemer som virksomheter og bransjer står ovenfor. Eller lage årlige rapporter ved hjelp av spørreundersøkelser om tema som opptar målgruppen. På denne måten har du mulighet til å bygge opp merkevaren din som kunnskapssenter på områder som treffer akkurat din målgruppe. Del resultatene bredt og byr på egne meninger og refleksjoner. Folk vil da forbinde din merkevare med kunnskap om nettopp dette temaet eller området. Denne formen for merkevarebygging vil sakte men sikkert øke tilliten til din bedrift. Du tenker kanskje at dette er veldig tid og ressurskrevende? Det trenger ikke å være så mye mer tidkrevende enn å produsere annet innhold til din innholdsplan. Sett opp 10 gode og drivende spørsmål du ønsker å få svar på hos din målgruppe. Engasjer et analysebyrå som foretar en relevant og god spørreundersøkelse for deg mot din målgruppe. Svarene og analysen kan sammenfattes i en rapport og gjerne en en god artikkel. Dette kan du dele med din målgruppe, du kan benytte det til PR formål, eller du gjør det tilgjengelig som et eget nedlastningsinnhold på hjemmesiden din. En raskere og enklere måte kan være å benytte Norstat Express. Dette er en selvbetjeningsløsning for å gjennomføre enkle markedsundersøkelser. Her setter du opp en undersøkelse på fem minutter, og svarene kommer innen allerede etter èn time. Eksempler på virksomheter som benytter seg av markedsundersøkelsesmetoder er Basefarm med sin Cloud report 2020. De har snakket med over 400 IT-spesialister for å kartlegge utfordringer og muligheter selskaper står overfor i skyreisen sin. Dette er viktig kunnskap og innsikt for IT-spesialister og IT-beslutningstakere, og vil derfor være interessant for mange å lese. Inbound Group er en annen bedrift som sammen med MFO Markedsføringsforeningen i Oslo har utarbeidet Norges største undersøkelse av B2B-markedsføring. Her får man vite hvordan norske B2B-bedrifter markedsfører seg i dag – og hvilke tiltak som fungerer aller best. Over 700 bedrifter har bidratt med sine svar.

Neonskilt formet som spørsmålstegn

Begynn med små og enkle grep

Hver av disse metodene kan hjelpe deg med merkevarebygging, forbedre omdømmet og øke synligheten. Noen av dem kan virke tidkrevende og krever flere ressurser involvert. Men man trenger ikke å gå for stort ut fra start. Begynn med små og enkle grep og øk når du ser virkningen og effekten av det. Resultatet og fordelene de gir kan være betydelige for din merkevare og øke kompetansen i din bedrift og bransjen generelt. Last ned guiden vår! Vi gir deg 5 øvelser for å skille merkevaren din fra mengden, og tips til hvordan du definerer personligheten til merkevaren din!

Last ned guiden bygg en merkevare