Markedsføringen dine konkurrenter ikke har tenkt på

Mann står foran tavle og forteller

Har du en bedrift som ønsker skille seg ut? Få tips til hvordan du kan bli bedre enn dine konkurrenter på markedsføring uten å bruke store ressurser.

Sett av budsjetter til merkevarebygging

Det er fristende å tenke at markedsbudsjettet ditt skal brukes for å skaffe rene konverteringer nå, og helst med en gang. Men mest sannsynlig er du i en konkurransesituasjon, og da har du også en markedsandel å forsvare. Ved å investere i synlighet rundt merkevaren din vil du også lettere klare å forsvare det du har bygget opp. Det er derfor lurt å sette av budsjetter i toppen av trakten både for å bygge og opprettholde tillit og kjennskap til produktet ditt. Tør du å investere i aktiviteter som skaper interesse og engasjement i målgruppene dine, vil dette gi deg effekt også på lang sikt. En anbefalt tommelfingerregel i B2B er en budsjettsplitt på 50/50; halvparten til merkevarebygging og den andre halvparten til målrettet annonsering. Du må ha is i magen, for dette arbeidet tar tid. Men det vil gi deg bedre ROI i andre enden.

Lag innhold av høy kvalitet

Selv om forbrukere forventer at alt skal finnes tilgjengelig digitalt, så er det samtidig en bølge blant disse om å ha et bevisst og sunt forhold til egen skjermbruk. Dette stiller i dag høyere krav til kvalitet fremfor kvantitet, i tillegg til at SEO-arbeidet må svare opp innhold det søkes etter. Selv for mindre bedrifter er det mulig å jobbe seg rundt dette, men du må tenke litt mer strategisk. Fokuser på å lage innhold som er nyttig, vær informativ og fremstå som en ekspert i din bransje. Med høy kvalitet på innholdet engasjerer du de riktige kundene for produktene og tjenester dine. Klarer du å lage innhold av god kvalitet etablerer du tillit til kundegruppen til, og du blir et naturlig sted å søke til i din bransje. På den måten vil du kunne øke din målgruppe som er engasjert i dine produkter og tjenester.

Vær åpen, personlig og ta personvern på alvor

Fokuset på personvern og åpenhet har aldri vært viktigere. Med dette endrer markedsføringen seg drastisk, og det handler nå om å lage innhold som er personlig tilpasset. Skap innhold av høy kvalitet som er relevant og som engasjerer spesifikke målgrupper du ønsker å treffe. Dette senker lista for at dine potensielle kunder legger igjen sitt samtykke fordi de ønsker seg mer av tilsvarende innhold. Vær nøye med hvordan du plasserer cookies i markedsføringen din. Koble på et system, f.eks. Hubspot, som samler leads etter personvernhensyn slik at kundene vet hva du gjør med dataene og hvilken hensikt du har. Sørg også for at personvern og retningslinjer for informasjonskapsler er ivaretatt på din hjemmeside.

Brede målgrupper er ut, segmentering er inn

Det er et skifte på gang innen markedsføring, hvor massekommunikasjon byttes ut til fordel for segmentering. Dette fordi massekommunikasjon begynner å bli overveldende og fordi det er enklere for kunder å skru av og «avfølge» dine budskap uten samtykke. Ta en økt for å identifisere de ulike målgruppene dine, og hvor de er i syklusen i ditt kundeløp. Da kan du definere hva slags produkter og tjenester de er interessert i, og du kan gjøre konkrete aktiviteter knyttet til disse spesifikke målgruppene. Bruk et verktøy som speiler annonseløpene for å kunne automatisere tilsvarende nye aktiviteter basert på det du lærer underveis. Relevante verktøy du bør koble opp er LinkedIn Insight tag, Facebook Pixel, Google Analytics og et analyseverktøy for SEO, for eksempel SiteImprove.

Følg opp kundene dine, overalt.

Med 5G på vei inn vet vi at forbruker i enda større grad vil søke informasjon og snakke med merkevarer de er interessert i der de er, akkurat nå. Vær tilgjengelig i alle kanaler, men gjør det enkelt. Ingen forventer at du skal svare på henvendelser 24-7, men se heller om du kan sette på chat-bots eller chatte-vinduer som kan avhjelpe deg deler av døgnet. I sosiale kanaler er det forventet at du i det minste svarer innen neste dag. Spiser dette for mye av tiden, finnes det byråer du kan leie inn som kan håndterer dette. For å begrense gjentakende spørsmål, pass på at du er i forkant på nettsidene dine og leverer etterspurt informasjon på riktig sted. Gjelder det anmeldelser, så forsøk å svare personlig.

Rigg nettsiden din for å ta i mot leads

Nettsiden din er navet i alt du gjør. Du bør derfor være smart på hvordan du møter alle som kommer inn, og at du gir de mange muligheter til å legge igjen leads. Legg til rette for at du har lagt opp skjemaer, pop-ups og knapper på en smart måte, og at du har systemer som fanger dette inn i et løp for å følge dem opp, for eksempel Hubspot. Ha også fokus på hvordan du skriver tekstene dine på nettsiden. Skriv forståelig og enkelt, dette er bra for rangering på google, og det sikrer at alle målgruppene dine forstår deg.

Implementer et livssyklusløp

Det er ikke lenger nok å ha en digital kampanje hvor du kan forvente leads og konvertering. Et bevisst forhold til eksisterende kunder og prospects bør settes i system slik at du kan følge de opp med riktig oppfølging og innhold i deres syklus. Programmer som Hubspot kan forenkle dette arbeidet, og gi deg mulighet til å jobbe strukturert med leadsarbeidet og hele kundebasen. I gode systemer kan dette arbeidet også automatiseres, sånn at når det først er satt opp, så er du sikker på at nye leads blir fulgt opp med riktig innhold til riktig tid. Og test og test. Og optimaliser. Ikke si deg ferdig når løpet er satt opp, men følg med på trafikken og hvordan leadsene beveger seg gjennom oppsettet ditt. Ofte må noe justeres underveis for å treffe riktig.

Forstå kjøperen din

Smart trekk er å løfte blikket godt før du definerer målgruppen din. I noen tilfeller har du et produkt som kan være relevant for en hel bedrift, men som er innom ulike avdelinger og beslutningstagere før det blir til et salg. Å ha et bevisst forhold til kjøpsreisen hos bedriften, gjør at du kan skreddersy innhold til de målgruppene du har definert. Du har kanskje mange sterke produktfordeler du gjerne vil fortelle om? Prøv heller å være bevisst på hva slags informasjon du kan skape rundt ditt produkt for å legge til rette for en enklere hverdag der ute.

 

Ta kontakt med oss