Vellykket satsning på inbound marketing

Markedssjefene styrker seg ytterligere på Inbound

Da den globale pandemien slo inn over oss i våres, måtte hele verden plutselig digitalisere seg over natten. Vi så en endring i hva kundene våre etterspurte av tjenester, og plutselig var inbound marketing viktigere enn noen gang.

Av Andreas Brekstad

Forventet lesetid: 6 minutter

Tidligere har vi hatt en jevn strøm av selskaper som ønsket seg merkevarebygging, profilering og annen tradisjonell markedsføring. Da pandemien kom, så vi at bedrifter som ellers har ønsket mer tradisjonell markedsføring, plutselig etterspurte salgsrettet markedsføring.

Med vår ferske, interne kompetanse på inbound var valget enkelt: Dette var noe vi måtte tilby kundene våre. Og så langt har inbound satsingen gått over all forventning.

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsføringsmetode som brukes av millioner av markedsførere og bedrifter over hele verden. Metoden gir organisasjoner mulighet til å øke og optimalisere nettrafikken, generere kvalifiserte leads og øke salget. I motsetning til outbound marketing, hvor man aktivt tar kontakt med kunder, fungerer inbound marketing som en magnet, og tiltrekker potensielle kunder til nettstedet ditt med informativt og relevant innhold som blogginnlegg, videoer og premium innhold. Formålet er å lære opp og informere kundene, og veilede dem gjennom hvert trinn av kjøpsreisen. Denne metoden er med på å øke tilliten til selskapet ditt, og ikke minst skape lojalitet blant kundene.

HubSpot Gold partner på rekordtid

Inbound handler om å ha riktig innhold, til riktig person, til rett tid. Vi var så heldige at vi hadde fått intern Hubspot kompetanse rett før pandemien kom, og dermed kunne vi hjelpe kundene våre med de nye utfordringene som oppstod i lys av utviklingen, og fordi vi i Markedssjefene alltid ønsker å kunne tilby de tjenestene markedet etterspør, så gikk vi inn i et partnerskap med Hubspot. Det gjorde det mulig for oss å sette opp og gjennomføre markedsaktiviteter etter inbound metodologien, med et av de beste verktøyene markedet har å tilby.

Med et modent marked, en god kundebase og riktig kompetanse på huset tok det ikke lang tid før vi høstet frukter av samarbeidet vårt med Hubspot. Allerede etter snaut tre måneder er vi blitt et Hubspot Gold kvalifisert marketing for hire byrå, noe vi er veldig stolte av. Dette beviser at vi evner å tilby inbound marketing med høy kvalitet, selv om det ikke er kjerneområdet vårt.

Inbound, men også mye mer

Selv om vi i dag har styrket oss kraftig på inbound marketing for å møte etterspørselen i markedet, er Markedssjefene fremdeles det fleksible, leverandøruavhengige selskapet vi alltid har vært. Vi ser på HubSpot som en strategisk partner og et nyttig verktøy for kundene våre, og er noe vi kun anbefaler dersom vi oppriktig tror det er riktig vei å gå for kundene våre. Har kunden andre verktøy på plass, eller ikke ønsker å investere de nødvendige ressursene for å få HubSpot til å fungere, så vil vi naturligvis kunne hjelpe med riktig strategi og metodikk, selv uten HubSpot. Vår kjerneforretning er fremdeles marketing for hire, og det betyr at vi tilpasser oss kundenes behov uavhengig av leverandører og verktøy.

Les også: Slik fungerer et samarbeid med Markedssjefene

Hva har vi lært så langt?

Vi har allerede lært en hel del av det arbeidet vi gjør for kundene våre innen inbound marketing. Vi ser at inbound kan være broen mellom salg og markedsføring, og en viktig del av en smarketing strategi (Smarketing er prosessen med å integrere salgs- og markedsføringsprosessene til en virksomhet).

En typisk situasjon vi stadig møter på hos kundene våre, er at data fra markedsaktiviteter som utsendelse av nyhetsbrev, seminar/webinar påmeldinger, nedlasting av innhold og besøk på nettsiden ikke knyttes opp mot hverandre. Når man da kobler all denne aktiviteten sammen, og kan se hvordan prospekter og kunder engasjerer seg med bredden av deres markedsføringsaktiviteter, får man innsikt som også er veldig verdifull for salgsavdelingen.

Dette er bare begynnelsen

2020 har så langt vært annerledes-året på alle mulige måter – også for markedsføring. Det har skjedd så mange fundamentale endringer i måten mennesker omgås hverandre, og hvordan selskaper må snakke til mennesker for å få deres oppmerksomhet. Alt skal skje digitalt i dag, og nesten hele kjøpsreisen hos en forbruker/bedrift gjennomføres før man har snakket med en salgsperson. Derfor tror vi at Inbound marketings forsiktige måte å tiltrekke seg kunder på vil være en viktig del av hverdagen i årene som kommer. Og da kan vi forsikre dere om at Markedssjefene gjør vi alt som må til for å kunne bidra med å løse de utfordringene som venter.

Spent på hva vi kan gjøre for deg? Kontakt oss