Hvordan lykkes med Influencer marketing?

Markedsplanene for det nye året er mest sannsynlig allerede på plass, og kanskje er 2019 året da du for alvor skal teste influencer marketing? Vi gir deg våre beste tips til hvordan du kan lykkes!

Du la kanskje merke til debatten rundt uoversiktlige priser og manglende effektdokumentasjon av influencer marketing i året som gikk? Likevel, arbeider du med en merkevare som retter seg mot forbrukere, bør influencer marketing vurderes som en del av markedsstrategien din. Lykkes du, kan du ha funnet en kostnadseffektiv måte å øke troverdigheten rundt din egen merkevare.

Influencer marketing handler om å samarbeide med påvirkere med sosial status som markedsfører din merkevare gjennom sine egne eller dine sosiale kanaler. De når ut til en målgruppe som frivillig konsumerer påvirkernes innhold.

Så hvordan lykkes man egentlig med influencer marketing?
Her er våre beste tips!

 

#1 Sett klare mål og målgrupper

Første steg er å sette klare mål for hvordan du ønsker å jobbe med influencer marketing og definere hva du ønsker å oppnå med kampanjen.

Still deg kritiske spørsmål om det er kjennskap, engasjement eller salg som er målet med kampanjen. I tillegg må du spesifisere hvilken målgruppe du ønsker å nå: ønsker du og nå et spesifikt segment eller treffe bredt? Ved å sette klare mål og velge riktig målgruppe, er du litt nærmere en vellykket kampanje.

#2 Sørg for kvalitetsinnhold

Man lykkes ikke med influencer marketing ved å bare velge rett innhold og rett målgruppe. Du må sørge for at du også har godt innhold og la Influenceren få friheten til å skrive selv.
Jobben deres er å produsere innhold som treffer og engasjerer målgruppen sin.
En engasjert målgruppe konverterer bedre. Våg å slippe kontrollen og ikke forvent at influenceren skal bruke din merkevares tone of voice. Send en tydelig brief og be alltid om å se et utkast før publisering. Husk at man ved influencer marketing skaper innhold som lever lenge på Google, og som fortsetter å levere verdi lenge etter at kampanjen er avsluttet.

#3 Vær troverdig

Innholdet i en kampanje kan være av høyeste kvalitet, men vil ikke ha samme påvirkningskraft dersom innholdet ikke er troverdig.

Troverdighet i forhold til kommersielle samarbeid er like viktig for influencer som for annonsør. Influencer har sin merkevare og følgerskare å ivareta, på samme måte som du som annonsør har. Vurder troverdighet og kvalitet opp mot dekning og rekkevidde. Det viktigste er at dere finner riktige og troverdige influencere, ikke hvor mange dere når.

#4 Velg influencer med høy relevans

Konteksten du presenterer din merkevare i må være riktig og relevant for forbruker. Det er derfor viktig å velge en influencer som passer din merkevare. Jo bedre både influencer og annonsør sin merkevare passer sammen, desto mer troverdig og relevant blir samarbeidet.

La influenceren bli kjent med merkevaren din før samarbeidet, dette vil gi influenceren en gylden mulighet til å lage mer troverdig og kvalitetssikret innhold. Dette vil gjøre gevinsten større for både deg som annonsør og influencer.

#5 Sats på kontinuitet

Flere av de gode casene innen influencer marketing er bygd på langsiktige samarbeid.
Er mål og målgruppe på plass, innholdet er godt og troverdigheten og relevansen også, ja da bør dere vurdere et langsiktig samarbeid.

Det er viktig å tenke gjennom kontinuitet og langsiktighet når dere planlegger influencer samarbeid. Da sikrer dere merkevarefokus over tid og en enda sterkere tilknytning mellom influencer, merkevaren og målgruppen. Langsiktige samarbeid forsterker også troverdigheten og relevansen og gir større rom til å optimalisere effekten over tid.

Jeg ønsker deg all lykke til med jakten på den perfekte influencer for deg og din merkevare og håper tipsene over hjelper deg godt på vei til et vellykket resultat. Ta gjerne kontakt dersom du trenger hjelp på veien!

 

 

 

Silje Wille
+ 47 99 77 08 72
silje.wille@markedssjefene.no