Hvilke egenskaper har en dyktig markedssjef?

To damer som jobber. Hun ene smiler til kameraet.

Markedsføringsfaget er i enorm utvikling, og det blir stadig vanskeligere å ansette den perfekte markedssjefen. Hvilke egenskaper bør en dyktig markedssjef ha for å være godt rustet for faglige og markedsmessige utfordringer for selskapet ditt? Med disse fem egenskapene på plass trår du neppe feil.

Av Trine Romskoug
Forventet lesetid: 5 minutter

Hva som kjennetegner en skikkelig god markedssjef kommer selvfølgelig an på mange faktorer, blant annet hvilken kultur selskapet har, hvilke oppgaver og utfordringer som skal løses og hvor mange som er ansatt i markedsavdelingen. Men noen fellestrekk skiller de beste markedssjefene fra de helt gjennomsnittlige:

Vær en problemløser

En god markedssjef er en god problemløser. Markedssjefen er ansatt for å løse utfordringer for selskapet, markedet og kundene, og må kunne sette seg inn i selskapets utfordringer og finne løsninger som tilfredsstiller behovene. Gode analytiske evner er en stor fordel. Den markedssjefen som evner å analysere konkurrentene, markedet, kundene og selskapets merkevare, og deretter omsette denne kunnskapen til å identifisere nye markedsmuligheter, har et stort konkurransefortrinn. Har hun eller han i tillegg handlekraften til å faktisk utnytte disse mulighetene, ja da har du en vinner.

Fagsterk

Når muligheter er identifisert og målene satt, må markedssjefen bruke all sin erfaring og faglige kompetanse til å lage en praktisk og gjennomførbar markedsstrategi og markedsplan som leverer de resultatene man ønsker og forventer. Her er det lett å la seg rive med, men en god markedssjef vet å prioritere de aktivitetene som er praktisk mulig å gjennomføre ut fra tilgjengelige ressurser (mennesker og budsjett), og å sette sammen en solid bukett med aktiviteter som gir høyest mulig ROI både på kort og lang sikt. Det krever sin markedssjef å finne den riktige balansen mellom merkevarebygging og kjøpsutløsende aktiviteter.

Mange lurer på om markedssjefen bør være en spesialist eller en generalist? Tja, det kommer helt an på hvor stor markedsavdelingen er og hvilke oppgaver som ligger til stillingen. Jeg mener dog at generalister er spesialister – de er spesialister på markedsføring. De evner å tenke strategisk, har et helikopterblikk og sørger for en rød tråd i alle aktiviteter.

Mange markedssjefer har startet som markedskonsulenter eller digitale markedsførere, og har solid erfaring med operative markedsoppgaver. Det er en god styrke for markedssjefen å kunne gjennomføre store deler av markedsplanen selv, og samtidig ha en bred forståelse for mekanismene i de ulike kanalene og verktøyene.

Om man mangler spesialistkompetanse innen et markedsføringsfelt, vil en god markedssjef erkjenne dette raskt og søke hjelp fra noen som er en racer på disse oppgavene. Dersom budsjettene er for lave til å hente inn ekstern hjelp, bør man heller omprioritere aktivitetene til noe markedssjefen kan levere på. Halvhjertet innsats er som kjent sjeldent en suksess, heller ikke i markedsføring. Les også: Marketing for hire

Inkluder ansatte og kunder

Å være en god markedssjef er ikke et “one woman show” – heller ikke om du er en mann. For en markedssjef som leder en hel markedsavdeling, er det fantastisk å boltre seg i teamets markedsføringskompetanse, og sammen finne gode aktiviteter. Alt fra den nyutdannede til veteranen har ulik erfaring og perspektiv i faget, og det er den samlede kompetansen som er styrken i avdelingen. Det vet en dyktig markedssjef.

Er markedssjefen alene om markedsarbeidet i selskapet, er hun ikke ensom likevel. Nei, en god markedssjef erkjenner at alle i selskapet sitter på verdifull kunnskap som er nyttig i markedsarbeidet. Kundeservice vet hvor skoen trykker for kunden. Salg har uvurderlig innsikt i hvilke mekanismer som er salgsutløsende og kan bidra i kommunikasjonen. Ledelsen kjenner de overordnede målene, og sammen kan dere diskutere hvordan disse kan nås – for eksempel gjennom nye markeder. Produktutviklere har ofte god innsikt i kundenes behov, og IT kan kanskje bidra med ny markedsføringsteknologi.

En dyktig markedssjef glemmer heller ikke verdien av å inkludere kundene. God kundedialog gir verdifull innsikt til å optimalisere markedsføringen, gjennom KTI-undersøkelser, word of mouth, kundereferanser, stjernevurderinger – mulighetene er mange.

Uredd

En dyktig markedssjef har mange felles egenskaper med en entreprenør. De må begge tenke utenfor boksen, utfordre etablerte sannheter, teste nye løsninger og alternative budskap. De må tørre å satse, og kanskje feile, for å vinne nye kunder og nye markeder.

Markedsføringsfaget er i stadig utvikling, og nye verktøy og kanaler dukker opp hele tiden. De som evner å teste og ta i bruk disse tidlig, ligger et godt hestehode foran konkurrentene. Men ja, noen ganger må det investeres både tid og ressurser for å lykkes.

En god øvelse er å utfordre markedssjefen til å legge minst 20 prosent av markedsbudsjettet til en ny og uprøvd markedsaktivitet hvert år. Det er overraskende forfriskende å jobbe med innovasjon i markedsarbeidet for hele selskapet, og ikke bare kopiere markedsplanen fra i fjor.

Entusiastisk og ambisiøs

Nyutdannede markedsførere er entusiastiske til faget og gleder seg over å utforske nye kanaler og markedsmuligheter. De suger til seg kunnskap og erfaringer fra kollegaer, deltar på kurs og seminarer, og lærer av “de beste i klassen”.

Dessverre forsvinner denne entusiasmen ofte når de etter noen år inntar stillinger som markedssjefer. En dyktig markedssjef har iver og nysgjerrighet som en del av sitt DNA, og evner å være entusiastiske, inspirere og vise stolthet over markedsføringsfaget og arbeidsgiveren sin gjennom hele karrieren. Det å bli markedssjef betyr ikke å “lande karrieren sin”, men å få bruke sine erfaringer til å bli ennå bedre i faget. Se nye perspektiver. Utvikle seg. Uten en entusiastisk markedssjef, er det ikke lett å skape entusiasme for produkter og tjenester, hverken internt i selskapet eller i markedet.

Markedssjefen er en nøkkelperson i alle selskaper. Det å finne den perfekte markedssjefen hverken er, eller skal være, en enkel oppgave. Bruk god tid. Utfordre aktuelle kandidater med relevante problemstillinger. Og glem ikke å lytte til magefølelsen. Innerst inne vet du hvem som vil være den perfekte markedssjefen for deg når du først har møtt hen.

 

Ta kontakt med oss