Hva er forskjellen på et vikariat og Marketing for hire?

Vikariat eller marketing for hire?

Mange bedrifter har behov for en vikar innen markedsføring. Men i vrimmelen av tilbydere kan det være vanskelig å vite hvilken tjeneste du bør velge når du skal leie inn markedsføringsressurser. Her oppklarer vi hovedforskjellene mellom marketing for hire og vikariat.

Av Trine Romskoug
Forventet lesetid: 5 minutter

Alle selskaper kan ha behov for hjelp med markedsføring i perioder, enten fordi de ikke har en egen markedsavdeling, eller på grunn av sykemeldinger, foreldrepermisjoner eller prosjekter. Men lønner det seg å leie inn ressurser som marketing for hire eller en vikar? Her sammenligner vi de to tjenestene, og så kan du vurdere hva som er riktig for deg.

Tid // Hvor raskt trenger du hjelp?

Noen ganger er behovet for hjelp akutt. Andre ganger ligger behovet litt lenger fram i tid. De som leverer marketing for hire har fast ansatte konsulenter, og disse er allerede topp kvalifisert og klare til å steppe inn på kort varsel for å dekke et akutt behov. Skal du leie inn en vikar, må du sette av tid til utlysning, intervju og referansesjekk, og det kan dermed ta litt lenger tid å få på plass rett kandidat.

Kompetanse // Finner du en som dekker akkurat ditt behov?

Å finne en person som dekker akkurat den bransjeerfaringen og markedskompetansen du er på jakt etter er vanskelig når du skal ansette, og kanskje enda vanskeligere i et vikariat. Konsulenter i marketing for hire-selskaper har en bred bransjeerfaring, og du vil finne både dyktige allroundere og spesialister. Og har du behov for både prosjektledelse, operative ressurser og spesialister kan du få et eget team som sørger for at oppgavene alltid blir løst av den som er best skikket til det.

Omfang // Trenger du hjelp på heltid eller deltid?

Her er det store forskjeller på de to løsningene. Trenger du en ressurs på fulltid i over et år, kan du finne gode kandidater som er villige til å ta et vikariat, og det vil være en rimeligere løsning. Men skal du ha noen til et kortere oppdrag eller i en redusert stilling er det vanskelig å finne gode vikarer som er interessert. Konsulenter i marketing for hire selskaper har allerede fast jobb, og du kan dra nytte av deres unike kompetanse, uansett hvor stort eller lite oppdraget er.

Fleksibilitet // Er behovet stabilt over tid eller varierer det?

Noen ganger varierer behovet for hjelp i forhold til prosjekter, kampanjer eller sesong, mens andre trenger hjelp en fast stillingsprosent gjennom hele året. Går du på en marketing for hire løsning, kan du justere omfanget ut fra det behovet du har, og ofte med kort oppsigelsestid. Leier du inn en vikar må du belage deg på en fast stillingsprosent i måneden gjennom hele perioden.

Kostnader // Hvor stort er budsjettet ditt?

En viktig vurdering er selvfølgelig kostnads aspektet. Leier du inn en vikar, betaler du gjerne en månedslønn rett til kandidaten, evt. med et påslag hvis du leier gjennom et vikarbyrå. I tillegg må du beregne kostnader til utstyr, software, mobil, kontorplass, lunsj og bilgodtgjørelse mm., samt sykepenger, arbeidsgiveravgift og feriepenger dersom du leier direkte. Med marketing for hire betaler du ofte en høyere timepris enn for en vikar, men det er til gjengjeld en fast pris der alle øvrige kostnader er inkludert.

Du bør vurdere vikariat hvis du:

  • Har god tid til rekrutteringen.
  • Finner en som matcher kompetansebehovet ditt.
  • Trenger kun én spesifikk rolle innen markedsføring, om det er markedssjef, digital markedsfører eller spesialist.
  • Har et stabilt behov med få sesongvariasjoner.
  • Har stort kostnadsfokus.

Du bør vurdere marketing for hire hvis du:

  • Har behov for hjelp raskt.
  • Trenger en markedssjef, digital markedsfører eller spesialist, men gjerne også et markedsteam eller en hel markedsavdeling.
  • Trenger hjelp på fulltid i en kortere periode, eller på deltid på ubestemt tid.
  • Har varierende behov, og gjerne vil ha mulighet til å skalere opp og ned.
  • Vil betale en fast timepris, med alle kostnader inkludert.