Hva koster egentlig marketing for hire?

Hva koster marketing for hire?

Står du i valget mellom å ansette eller leie inn markedsførere, vil kostnaden være med å bestemme hva du velger. Så hva koster egentlig marketing for hire kontra en fast ansettelse?

Lesetid: 4 minutter

Av: Trine Romskoug

Her finnes det dessverre ikke et fasitsvar. Det hele er avhengig av hvilke type kompetanse og omfang du har behov for. Her er noen innspill du kan ta med i vurderingen:

Fast ansettelse vs marketing for hire

En fast ansatt koster lønn, avgifter, sosiale kostnader og utstyr, samt risikoen for feilansettelse. Disse kostnadene er innbakt i prisen hvis du velger marketing for hire. I tillegg til personalkostnadene ved en ansettelse bør du ha en god formening om hvor stort markedsbudsjett denne markedsføreren skal ha å “rutte med”. Det kan fort bli dyrt hvis du har kostnader opp mot en million kroner på en ansatt som kun har 100.000 kr å bruke på markedsføring. I slike tilfeller vil en marketing for hire løsning være mer fleksibel og lønnsom, siden du kun leier inn det omfanget du trenger for å gjennomføre gode markedsaktiviteter for budsjettet ditt.

Les også: Hva skiller marketing for hire fra et vikariat?

Marketing for hire pris vs konsulentpris

Ansatte i et marketing for hire byrå er fast ansatte markedsførere med ulik spisskompetanse. På lik linje med at du kanskje har leid inn en IT-konsulent eller regnskapsfører, kan du også leie en markedsføringskonsulent som kan løse dine utfordringer i markedsarbeidet. Du kan altså forvente å betale konsulentpriser for en marketing for hire løsning.

Marketing for hire pris vs byråpris

Timeprisen for innleie av markedsfører varierer i forhold til hvilken kompetanse du er på jakt etter, og om du trenger en markedssjef, en digital markedsfører, en markedskonsulent eller en spesialist. Prisene gjenspeiler andre nærliggende bransjer som reklame- og digitalbyråer, og du kan forvente at de ligger mellom 1.250 – 1.500 kr. Som regel vil du få en fast pakkepris pr måned basert på ditt behov.

En person vs en hel avdeling

Skal du fast ansette gode markedsførere forventer de som oftest 100 % stilling. Da får du den kompetansen akkurat den personen besitter, og må lønne en hel stilling selv om du kanskje ikke har behov for en på fulltid. Velger du marketing for hire, får du tilgang til en markedsfører eller en hel markedsavdeling med ulik spisskompetanse, og kun i det omfanget du har behov for. Kanskje har du bare behov for 50 % hjelp? Selv om timepris for innleie er dyrere enn timepris for en fast ansatt, kan altså marketing for hire løsning lønne seg økonomisk, og ikke minst gi deg den kompetansen du faktisk trenger.

Personalbudsjett vs markedsbudsjett

En fast stilling ligger i personalbudsjettet, og det bør marketing for hire også gjøre. Mange selskaper plasserer marketing for hire i markedsbudsjettet, uten å tenke på at det faktisk er arbeidskraft. Er markedsbudsjettet lavt i utgangspunktet, blir det gjerne lite penger igjen til å gjennomføre gode markedsaktiviteter og mediespending.

Kostnader vs ROI

I hvor stort omfang trenger du markedsressurser for å skape verdi og resultater? Det er selvfølgelig avhengig av mange faktorer; selskapets størrelse, hvilket marked du opererer i, hvor kjøpevillige kundene dine er og hvor mange konkurrenter du har. Og er budsjettet ditt for lavt, da er det svært lite en markedsfører kan klare å trylle fram av gode resultater. Markedsføring er en investering – ikke en kostnad. Jo mer du investerer, jo høyere ROI kan du forvente.

Les også: Slik får du markedsføring og salg til å jobbe sammen

Hvor mange timer bør jeg kjøpe?

Synes du det er vanskelig å vurdere hvor mye kapasitet du bør leie inn?

Som nevnt, det er umulig å sette to røde streker under svaret i et innlegg som dette. Men hvis du er ærlig på hva du kan bruke på markedsføring (både personell, mediespend og markedsaktiviteter), så kan et marketing for hire selskap gi deg et konkret tilbud på nødvendig kompetanse som gjør det lettere for deg å lande en beslutning.

 

Ta kontakt med oss