Bli mer lønnsom med en bærekraftig strategi

Person som holder en kartong med teksten "Boxed water is better"

Bærekraft eller «sustainability» er et av de store buzz-ordene hos de fleste aktører i markedet, og vi har alle sett en liten «Greta-effekt» på hvordan selskaper har jobbet med bærekraft den siste tiden. Så hvordan går man egentlig frem om man ønsker en bærekraftig strategi?

Av Trine Visdal, Brand manager

Forventet lesetid 3 minutter

Velg bærekraft

Gjør bærekraft til en del av strategien din og integrer det i din kjerneforretning. Se på det som en mulighet for innovasjon, og fokuser på hvilke muligheter dette kan føre til. Virksomheter som er best på bærekraft og samfunnsansvar er nemlig også mer lønnsomme. Bærekraft kan derfor bli en stor, kommersiell mulighet for bedriften din. Det må være ekte og implementert, og det bør gå som en rød tråd gjennom hele organisasjonen. Det handler ikke kun om hva du sier, men også om hva du gjør!

Men samtidig, velg det dere er gode på, og bygg sten for sten. Bærekraft kan være mye, og man kan ikke gjennomføre alle FNs bærekraftsmål på en gang. Ta utgangspunkt i din egen bedrift, og se hva som er mest naturlig å fokusere på først. Ønsker dere å legge vekt på logistikk og transport? Produksjonslinje og utvikling av nye produkter? Etikk og kjøp av varer? Likestilling og rekruttering? Ved å ha riktig fokus er det lettere å nå målene man har satt seg.

Få med de ansatte på strategien

Det er vanskelig å gjøre store endringer uten styret eller toppledelsen i ryggen, men de ansatte i bedriften din kan også spille en like viktig rolle. Kanskje sitter de på kunnskapen om hvordan akkurat deres daglige gjøremål kan bli enda mer bærekraftige og effektive? Du må heller ikke undervurdere verdien i employer branding, og hvordan de ansatte kan bygge bærekraft som en del av selskapets eksterne merkevare ved å «live the brand». Vi oppfordrer deg derfor til å involvere de ansatte, send dem på kurs og arranger workshops slik at dere sammen kan nå de målene dere har satt dere.

Få med kunden

Få med kundene dine, og forklar dem hva dere gjør og hva dette fører til. Hvis forbrukeren kan føle at de gjør en forskjell ved å velge deres produkter eller tjenester, blir de også mer motivert til å være med og kjøpe mer. Gjør det attraktivt, tilgjengelig og sømløst for kunden, så blir det også enklere å bygge bevissthet og en sterkere merkevare.

Bygg historien

Ingen er perfekte. Vær ærlig på hvor dere har vært, hvor dere er nå og hvor dere skal. Det er ikke nødvendig å være verdensmester fra dag 1, men kundene dine vil sette pris på åpenhet. I stedet for å ta seg vann over hodet og komme med påstander om at man er fremst innen bærekraft, kan man si at dette er vårt beste hittil og neste år skal vi bli enda bedre!

Skap et godt nettverk

Knytt deg til folk med erfaring og se etter de som har vist vei. Du trenger ikke å gå helt alene, det er mange organisasjoner og byråer å lære eller få rådgiving av. Framtiden i våre hender, Summa Equity, Spire, Etisk handel Norge, Stiftelsen Miljøfyrtårn og andre miljøvernorganisasjoner har god erfaring med å gjøre bærekraft til en del av kjernevirksomheten.

Vær modig!

Tør å ta de «kontroversielle» valgene. Hvis du allerede er godt i gang, ikke si deg fornøyd. En stor del av bærekraft er innovasjon og evnen til å se nye løsninger. Hva kan du og din bedrift gjøre i morgen for å bli enda bedre?Bærekraft setter en ny agenda for oss markedsførere og kommunikatører også, og det er forfriskende og viktig. Lykke til med arbeidet – og skulle du trenge hjelp på veien, vet du hvor du finner oss!

Les om hva du bør prioritere med et lite markedsføringsbudsjett

gratis markedsplan

Kilder: Kampanjeskolen, D2 ,Nrk.no, PwC bærekraft 100, FNs Bærekraftmål