6 tips for å lykkes som bedrift på LinkedIn

Sosiale medier tjenesteboks

I dag er det nesten 1,2 millioner nordmenn som har en profil på LinkedIn (Kilde: Ipsos, 2021) og ca. halvparten er inne i plattformen hver måned. LinkedIn har kanskje blitt det aller viktigste profesjonelle nettverksverktøyet, både for privatpersoner og bedrifter. LinkedIn er derfor en god plattform for bedrifter å benytte seg av, spesielt de som opererer innenfor B2B-markedet. Vi gir deg tipsene som gjør at du som bedrift kan utnytte mulighetene i LinkedIn, og dermed nå ut til flere med ditt budskap.

1. Alt handler om engasjement

I løpet av 1-2 timer får du en score på innlegget ditt som vil påvirke hvor høy rekkevidde du vil oppnå. Denne scoren legges sammen av følgende faktorer:

  1. Antall kommentarer på innlegget ditt
  2. «Dwell time» – hvor lang tid personer har brukt på innlegget ditt
  3. Antall reaksjoner på innlegget ditt

Får du mye engasjement på innleggene dine vil algoritmen til LinkedIn prioritere innholdet ditt. Det vil si at nye poster påvirkes av hvordan tidligere poster har prestert. Følg med på hva som engasjerer og gjør mer av dette.

PS: Svar på alle kommentarer du får – det booster algoritmen.

2. Du må poste noe av verdi

Folk er ikke nødvendigvis interessert i å lese om hvor fantastisk produktet ditt er. Innholdet må ha høy kvalitet og være engasjerende. Før du publiserer så tenk over om innlegget dekker en av de fire essensielle E-ene for sosiale medier-markedsføring:

  1. Educational
  2. Emotional
  3. Entertaining
  4. Engaging

Dekker innlegget ditt en av disse fire E-ene gir dette en indikasjon på at folk vil få verdi ut av innlegget og engasjere seg.

3. Gjør dine ansatte til influencere

De ansatte sitt nettverk er opp til 10 ganger så stort som bedriftssiden din sitt. Derfor er det mye å hente på å oppmuntre dine ansatte til å dele bedriftens innhold, men også å oppmuntre dem til å dele fagkunnskap og være meningsbærere. Å bygge sterke stemmer blant dine ansatte kan høste frukter på sikt.

Bedriftssiden når kanskje 50 % av sin følgermasse, typisk rundt 1 000 – 3 000 personer. Får du med deg for eksempel 10 ansatte som også deler innlegget til bedriften vil disse kunne nå både første- og andregradstilkoblinger og rekkevidden kan mangedobles.

4. Bruk emojis – med omhu

Selv om LinkedIn er et profesjonelt nettverk betyr ikke det at du ikke kan bruke emojis. Men pass på å ikke bruke for mange emojier i innleggene dine. Det kan være fint å bruke emojis som passer inn i en profesjonell kontekst, for eksempel en lyspære (?) om du deler noe nytt og lærerikt, eller en rakett (?) om du deler noe om mål, seier eller suksess.

Bruker du emojis riktig kan det være med på å berike teksten, skape en tone of voice og hjelpe leseren med å forstå teksten enklere.

5. Bruk hashtags og tagging

I likhet med andre sosiale medier kan du søke på hashtags og finne alt innhold som er tagget med denne hashtaggen. Vi anbefaler at du bruker en fast hashtag på alle innleggene dine f.eks. bedriftsnavn og 1-3 hashtags som er relevante for tema på posten. For dette blogginnlegget har vi brukt #markedssjefene, #marketingforhire og #linkedintips

I tillegg anbefaler vi å tagge mennesker i innlegget ditt, men kun tagg folk som er relevante for innlegget, som du genuint ønsker at skal ta del i diskusjonen og som du tror vil kommentere.

6. Ta i bruk LinkedIn Insight Tag

LinkedIn Insight tag er en drøm for alle som jobber med B2B. Denne taggen er LinkedIn sitt svar på Facebook sin pixel. Taggen gjør det samme som pixelen, men den kan også fortelle deg mer om den besøkende, blant annet arbeidsgiver, stillingstittel og bransje. Hvis du vil lære mer om dette kan du lese dette blogginnlegget om LinkedIn Insight Tag her.

Vil du lære mer om LinkedIn? Ta kontakt om du vil ta en kaffe!